Een Rode kuip op de Zwarte Zwerver |
Na de 26ste kwam, zoals vaker gebeurt, de 27ste, dit keer met een stamtafel in
Nieuw-Milligen. Daar vertelde Frans dat hij nog steeds een Vetterkuip had
hangen, en dat dat ding in de weg hing. En omdat ik de dag tevoren toch een
beetje kouwe handen had gekregen, was de afspraak snel gemaakt.....
| |
Twee dagen later was er de mogelijkheid om de kuip op te halen bij Frans. De
kuip, zo vertelde Frans, kwam van een CX af, en het was de bedoeling geweest
om de kuip op een andere CX te plaatsen, maar, zoals wel vaker gebeurt, het
bleef bij de bedoeling. Zodoende werden de mooie kuip, de beugels en nog wat
los spul, wat ik niet direct herkende, in de auto geladen. En of ik nog
belangstelling had in een tank, zij-schilden en CX-kontje, allemaal in
dezelfde kleur?
| |
Daar moest ik even over nadenken. Ik besloot om dat niet direct allemaal mee
te nemen, want ik wilde eerst maar eens zien hoe het zou aflopen met de
kuip-montage.
| |
Het ijzerwerk wat Frans heeft meegeleverd is het eerste probleem. Ik weet hoe
de kuip van mijn Rakker op de CX hangt, maar dit lijkt er helemaal niet op.
Hoe moet dat passen? Zodra het weer het een beetje toelaat gaat het zadel van de Zwerver af, en dan
de tank. Passen en meten, meten en passen. Dit stuk lijkt hier te horen, maar
dan zou dat stuk daar moeten passen. Is het zo goed of moet het anders? Wel
kom ik erachter dat de valbeugels zullen moeten vervallen als ik ooit die kuip
op de motor wil monteren. En ik heb een langere bout nodig, om het sub-frame
van de motorophanging weer aan het frame te monteren, onder de tank, met twee
extra stukken ijzer er tussen.
| |
... langere bout nodig ... |
... in elkaar gepast ... |
Het kuip-steun frame weet ik bij elkaar te passen, op een manier die doet
vermoeden dat het zo ook hoort te zitten, Wel merk ik wat verbogen stukken op,
maar daar is wel iets op te vinden, met een bankschroef en wat effectief
gedoseerd geweld. Nee, in één keer gaat het niet. Maar da's geen probleem, want evenmin als
Keulen en Aken is een CX ook niet in één dag gebouwd. Dus worden er de
volgende dag, het is inmiddels 3 januari, een paar bouten gehaald, en beter
iets te lang, als iets te kort.
| |
Maar deze dag is te regenachtig en te koud om buiten aan een motor te gaan
zitten sleutelen. Dat moet beter kunnen. En daarom wordt er een beetje ruimte
gemaakt in de bijkeuken, en met een één, twee, drie aanloopje wordt de "Zwarte
Zwerver" de bijkeuken ingereden. Past precies, en ik kan er nog omheen lopen
ook. Laat ik nu eerst eens naar de bedrading kijken, want als ik straks het frame
ga plaatsen moet ik nu ook de koplamp omhulling weghalen. Alle draden zitten
netjes in de koplamp weggewerkt, en ik hoop maar dat ik die zooi er later ook
weer in krijg. Stekkers gaan los, de tellerset wordt weggehaald, en tot slot
kan ik de zwarte koplamp omhulling wegnemen. Het ziet er niet uit, zo'n CX
zonder neusje.
| |
... CX zonder neusje ... | |
En weer worden zadel en tank verwijderd, en dat laatste had ik beter buiten
kunnen doen, want er drupt toch wat benzine op de vloer. Een doekje, en het
ergste is al weer over. Ja, en nu? Hoe nu verder ? Juist.
De valbeugels, die ik weer zo netjes terug had geplaatst, gaan er weer af, ook
de radiator kap moet eraan geloven, en gaat eraf. Nu eerst eens
kijken hoe het ijzerwerk gaat passen.
| |
De verbogen stukken krijgen in de bankschroef een wat rechtere vorm, die naar
mijn mening beter past. Dan gaan de bouten, die door het sub-frame heen aan de
kop vastzitten, los en wordt het eerste stuk ijzer gepast. Het kost wat moeite,
en hier en daar soms een lelijk woord, maar uiteindelijk zit het geheel zoals
het lijkt te horen. Een beugel hier erbij, een stuk ijzer daar, en langzaamaan
krijg ik het idee dat het wel gaat passen. Ook de kopbouten worden weer
gemonteerd, en dat is dat. Maar wat ik ook doe, het zit niet helemaal in het
midden. Dat maakt niet zoveel uit, en misschien is het later nog op te lossen.
| |
... een beugel hier ... | |
Nu ik zover ben moet het volgende stuk aangepakt worden. Frans is er van
overtuigd dat ik alles heb om ook de tellerset om te bouwen, maar helaas, ik
kan niets vinden. Dan maar op de grove manier..........
| |
Met een zaag wordt er een aanval gedaan op de uitstekende delen van het
originele kapje van mijn 'Rode Rakker'. Nou ja, dit is een blauwe kap die rood
is overgespoten. Deze kap heb ik bewaard want je weet maar nooit of ik niet ooit nog
eens nodig heb. En in al die jaren dat ik met die Polaris kuip op de Rode Rakker rondrij,
heb ik nooit eraan gedacht om de kuip er weer af te halen. Dus is het nu
de juiste tijd en plaats, de zaag gaat erin.
| |
De 'oren' moeten eraf, en de metalen buis binnenin moet ik doorzagen, dan
schuin inzagen aan de ene kant, net zo schuin aan de andere kant, hier wat
wegzagen, daar nog wat weghalen, ja, dit moet passen. Jammer alleen dat ik,
met een laatste hoekje weghalen de bovenkant van de kap los heb gezaagd, maar
goed, er rijden meer CX-en zo rond.
| |
Ook de zwarte radiatorkap wordt danig met de zaag bewerkt. Het grote geval
past niet meer voor de radiator, tussen het kuipframe in, en ik wil toch een
soort van scherm voor de radiator hebben. Dus: ook hier de zaag erin. Zagen,
passen, slijpen, je bent er zo een half uur mee zoet, maar dan past het ding
weer tussen het nieuw geplaatste kuip-frame
| |
De tellerset wordt geplaatst in en op de met de zaag zo bruut behandelde
koplamp kap, en alle verbindingen worden zo goed en zo kwaad als het kan in de
nu opengewerkte koplamp omhulling gezet. Vocht en stroom gaat niet goed samen,
maar ik denk, als ik zo mijn weggestopte draden masse bekijk, dat het aardig
drupvrij is opgehangen.
| |
Dan ga ik nu de kuip plaatsen. Het grote geval wordt op de plek getild waar ik
denk dat hij moet passen, en gaatjes worden uitgelijnd tegenover elkaar. Het
past heel aardig, zo op het eerste gezicht. Eén gat van de kuip zit niet
precies goed, en wat ik ook doe, het blijft net naast het tegenoverliggende
gat in het frame liggen. Dat probleem is, met hulp van een boormachine, snel
opgelost. Deze Vetter kuip zit met slechts vier bouten vast aan het frame, en niet,
zoals bij de Polaris, met zes. Het zal wel zo horen, denk ik.
| |
... Vetter kuip ... | |
Voor vandaag is het wel weer welletjes. De ruit wordt nog gemonteerd, en ook
daar moeten weer een paar aanpassingen gedaan worden met behulp van de
boormachine, maar dan gaan tank en zadel er weer op, en wordt de motor de
bijkeuken uit gereden. In de snel vallende schemer is het niet goed te
zien, maar deze motor lijkt nu al heel anders, met zo'n kuip erop...
| |
De volgende dag is het proefritje-tijd.
Ik bel TheoJ op, een expert met betrekking tot CX-en, en vraag of ik even
langs mag komen, want misschien ziet hij iets wat ik vergeten ben. "Kom maar
langs'zegt Theo, en dus gaat het pak aan, de helm op, en wordt de CX gestart.
| |
Amper 500 meter van huis merk ik een probleem op. De kuip lijkt aan de
rechterkant wel los te hangen, en rechts, dat is waar de kopbout door het
subframe een beetje 'zwak' aanvoelde bij het vastdraaien. Ik zal toch niet de
draad uit de kop hebben getrokken? Dat betekend een nieuwe kop!
| |
In Bennekom buigt Theo zich over het probleem van de loszittende bout. Want ja,
die bout zit los, en daardoor wiebelt de kuip zo. Hij komt tot de conclusie
dat de bout gewoon te kort is voor het extra stuk ijzerwerk van het kuipframe.
Na veel en lang zoeken in wel acht of tien verschillende doosjes en bakjes
vinden we een bout de wat langer is. Met de schuifmaat wordt bepaald hoelang de
bout mag zijn, en met twee of drie dikke ringen zou alles moeten passen. En
gelukkig, het past. De vervang-bout kan vast aangetrokken worden, de kuip
wiebelt niet meer, en de kop hoeft dus niet vervangen te worden.
| |
Ook wordt er nog naar de tellerset-ophanging gekeken, en daar lijkt het, dat
er toch een onderdeeltje mist. De gemaakte oplossing is echter voldoende, en
zo rij ik na een uurtje weer naar huis, zonder een rammelende kuip, achter een
flink windscherm, op een zwart-met-rode CX.
| |
Maar nu dringt zich wel de vraag op, wat te doen? Rode delen ophalen en
plaatsten, of de kuip zwart maken?
Keuzes .........
| |
|