De Groene Hart 'Bikkelrit' |
De dag na de zo succesvolle Veluwerit 2.0 verscheen er een berichtje van Lieke
op het forum van de Dutch Honda CX-V twin club waarin ze schreef :"Ik ben
gisteren door Hans en zijn Veluwe-rit geïnspireerd geraakt."
| |
Aldus geïnspireert had Lieke, samen met Coen, en met behulp van Tyre, het
software programma om TomTom routes te maken, een eerste versie van een
'bikkelrit' samengesteld. Het moest een 'bikkelrit' worden, voor de echte
motorbikkels, want de rit zou eind oktober of misschien zelfs wel begin
november verreden moeten worden, en oktober of november heeft nu eenmaal meer
koude(re) dagen dan augustus of september.
| |
Na wat rondvragen bleek dat de zaterdag van 19 oktober de meesten wel zou
schikken. Dus werd die zaterdag de bikkelrit dag. Ook ontving ik het verzoek
om tijdens deze rit als kopman te fungeren. Dat was wel iets om even over na
te denken. Mijn eigen toerritten organiseer ik zelf, en dus is het logisch dat
ik als kopman rij. Maar de rit van iemand anders is van die ander, dus die
krijgt de eer en het genoegen, en de verantwoordelijkheid, om als kopman te
rijden. Als 'reserve' koprijder, voor een tweede groep, of als de kopman
uitvalt, dat was geen probleem, maar dan wilde ik ook wel zien hoe de route
zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan.
| |
Op zondag 6 oktober werd de rit voor het grootste gedeelte proefgereden. Lieke
aan de kop, Coen achteraan, en ik daar tussenin, klaar om in geval van nood de
leiding te nemen van ons toerrit-testritje. Maar dat was niet nodig, de hele
rit ging feilloos, al duurde het wel erg lang. Tot aan Nieuwerbrug werd er
volgens de route gereden, daarna was het al zo laat dat ik richting huis
vertrok.
| |
Die avond moest ik toch even een beetje mijn bezorgdheid kwijt. Ja, de route
was mooi, maar de lengte, niet in kilometers maar in tijd, was wel
aanzienlijk. En als er dan ook nog mensen uit verre streken als Hoogerheide,
Apeldoorn of zelfs Baflo komen, dan maak je het voor die personen wel een heel
zware dag. Daar had ik wel een punt, en derhalve werd de rit iets aangepast.
Er bleef toch nog meer dan genoeg moois te zien, in de met mooie weggetjes en
fraaie uitzichten zo overladen rit.
Op stamtafelavond werd de route nogmaals per 'Tyre' bekeken, en hoewel ik het
anders zou doen, vond ik het echt wel een mooie rit. Alleen het weer, dat had
niemand in de hand, dus het werd afwachten wat voor weer het zaterdag 19
oktober zou worden.
| |
... de route ... | |
Het werd prachtig weer, die zaterdag. Op het laatste moment maakte ik een
afspraak met Theo J. om samen naar Haarzuilens, het beginpunt van de rit, te
rijden. Ook Henk T, reed mee, en we troffen elkaar bij het tankstation vlak
bij de oprit naar de A12. Ik was amper klaar met tanken of twee rode Silverwings
stopten achter de "Rode Rakker", met Theo en Henk.
| |
Met een rustig vaartje van zo rond de 100km/u reden we naar Haarzuilens.
Ondanks de TomTom was het, met alle op en afritten langs de A2 toch een
uitzoekerij welke afslag we steeds moesten hebben. Volgens mijn twee
achterrijders heb ik daar ergens een automobilist de vluchtstrook opgejaagd,
omdat ik pas op het laatste moment in de gaten had dat we rechtsaf moesten. Ik
heb er niets van gemerkt. Sorry auto-meneer, ik had het moeten zien........ Na het nemen van de juiste afslag op de A2 was het niet moeilijk om de weg naar Haarzuilens te vinden. Daar op de Brink aangekomen bleek dat we niet de eersten waren. Arnold, Peter, Werner en Chantal waren er al. Chantal was het hele eind uit Hoogerheide toch gewoon met haar CX gekomen, want ze voelde zich, in tegenstelling tot de toertocht in Gilze, helemaal goed en uitgerust. | |
De volgende die arriveerde was de lange afstander uit het noorden van
Groningen, Jacob. Meer dan 200 kilometers had hij gereden om mee te kunnen op
de Bikkelrit. Niet lang daarna arriveerden de Berendsen. En deze keer voor het
eerst in de annalen niet op twee, maar op drie motoren. Stephanie reed op een
goudgele Honda Rebel van 125cc, een kleine, heel leuke motorfiets, net die
week op kenteken gezet. Die moest ik natuurlijk wel even gaan bekijken, en
eerlijk is eerlijk, het is geen CX, maar wel een prachtige motor. Naast een CX
ziet het er wel klein uit, maar ik had zo het idee dat het apparaat best mee
zou kunnen komen deze toertocht.
| |
... goudgele Honda Rebel ... | |
Terwijl de eersten al uitgebreid aan de koffie zaten, kwamen Tinus en Marcel
kwamen vlak na elkaar ook aan bij het café. Wachtend of er nog verdere CX-ers
of anderen zouden komen werd de tijd gekort met een kopje koffie of warme
chocolademelk, al dan niet met een appelpunt. Maar tegen elf uur leek het
erop dat een ieder die wilde komen ook gekomen was, en het inleidende praatje
met betrekking tot de Bikkelrit werd gehouden door de samenstelster van de rit,
Lieke.
| |
... aan de koffie ... | |
Ook de formatie van de eerste rijders werd aangekondigde. Lieke zou in
principe voorop rijden. Mocht dat om de een of andere manier niet lukken, dan
zou ik de kop nemen. Stephanie, met nog geen ervaring in het baksteensgewijs
groeps-rijden, ging als tweede, en ik daarachter als derde, Chantal gaf aan
achter mij te willen rijden, en Coen zou de hekkesluiter zijn. Niet alleen
waren zijn hel-gele motorpak en helm duidelijk zichtbaar, ook hadden Lieke,
voorop, en Coen, helemaal achteraan, een verbinding via een Cardo-Scala
teamset, evenals Kaithlyn en Stephanie. Vanwege het heuglijke feit dat we de
eerste tourtocht gingen rijden die was uitgezet door Lieke, kondigde Coen nog
eventjes aan dat de koffie al betaald was, wat hem een blij applaus opleverde.
| |
Het was nog een heel geregel om alles en iedereen weer op de motor te krijgen.
Deze vergat zijn oordopjes, die moest nog andere kleding aan doen, een derde
wist niet welk type route er in de TomTom geactiveerd moest worden, en één van
de motoren wilde ook niet starten. Maar toen alles en iedereen klaar was, alle
motoren bromden, brulden en warm aan het draaien waren, de route in de
navigatie juist ingesteld, toen ging de Bikkelrit, onder leiding van Lieke,
van start.
| |
... onder leiding van Lieke ... | |
Het eerste stuk ging over de A2, en via de Maarsserbrug, een stalen boogbrug
over het Amsterdan-Rijnkanaal, naar Maarsen. Daar reden we via de Evert
Stokbrug, een oude ophaalbrug, de Vecht over, en via de Langegracht en de
Diependaalse dijk in de richting van Breukelen. Langs deze weg staan grote
landhuizen en buitenplaatsen van eeuwen oud, maar ook de huizen en
landgoederen van meer recentere datum zijn bijzonder fraai. Toch was het, met
alle verkeersdrempels en tegemoetkomende verkeer wel zaak om de ogen op de weg
te houden, die langs het water van de Vecht een aantal fraaie slingers maakt.
| |
Bij Breukelen staken we de Vecht weer over, over alweer
zo'n echte oude Hollandse ophaalbrug. Nadat we door het schilderachtige
centrum waren gereden werd onze motor colonne in tweeën gesplitst door een
auto waarvan de bestuurder ook nog eens niet-handsfree zat te bellen. Of 'ie
voorrang had of niet, hij kreeg het in elk geval van me. Het linksaf slaan
naar de straatweg koste even wat tijd, gezien het drukke verkeer daar. Niet
iedereen die achter ons stond kon dat waarderen en een autootje wilde zich met
alle geweld tussen de motoren en de kant van de weg door wurmen, wat op
luidkeels commentaar van een aantal CX-ers kwam te staan.
| |
Eerst eentje, dan nog eentje, dan de auto, dan ineens drie tegelijk. Langzaam
maar zeker wisten we allemaal de drukke weg naar links over te steken. Lieke
had een honderd meter verder een wachtplekje gezocht waar voldoende ruimte was
voor iedereen om aan de kant van de weg te wachten op de nakomers, en via het
intercom systeem van Coen en Lieke wist vóór wanneer áchter over was.
| |
Breukelen uit, en over de Breukelerbrug over het Amsterdam-Rijn kanaal. De A2
werd gepasseerd, en we reden via de N463 in de richting Woerdense Verlaat.
Over alweer een ophaalbrugje, kwamen we op de weg langs de Kromme Mijdrecht.
Gek genoeg heet het hier de Amstelkade, terwijl de Krommem Mijdrecht pas een
paar kilometer verderop op de Amstel aansluit. Veel gelegenheid om hier over verder te filosoferen had ik niet, want de dijk,
waar de weg op ligt, kronkelt net zo hevig als de Kromme Mijdrecht, en ik
moest uitkijken dat ik niet óf in het water, óf van de dijk in het laag
gelegen land terecht kwam. Het waterpeil aan de ene kant van de weg was
duidelijk hoger dan het grond niveau aan de andere kant van de weg. Het
Hollands polderlandschap.......
| |
Bij het miniatuur dorpje 'De Hoef' was het eerste rustpunt van deze rit. De
parkeerplaats was onder aan de dijk, achter het pannenkoeken-restaurant 'De
Strooppot'. De motoren werden over het grind gereden, standaard uitklappen, en
contact af. Het einde van het eerste deel.
| |
... einde van het eerste deel ... | |
Arnold merkte op dat het kofferrek van Chantal's motor wat los zat, en toen we
daar wat beter naar keken bleek dat er een moer verdwenen was. "Oh," zei Jacob,
"dat had ik bij de Veluwerit ook". Dat kon wel waar wezen, maar hoe kregen we
dat nu weer vast. Niet dat het direct uit elkaar zou vallen, want de leren tas
die over het rek hing hield de bout op z'n plaats, maar toch.......
| |
Binnen in 'De Strooppot' werden helmen, jassen, tassen en andere zaken op wat
tafels geplaatst of op de grond gelegd, en tafeltjes bij elkaar geschoven
zodat we alle veertien aan één lange tafel konden plaatsnemen. Wat drinken
werd besteld, en we konden ons gaan beraden op wat we wilden gaan gebruiken
als lunch. Zou het een pannenkoek worden, en welke dan, of toch wat anders.
| |
Maar ik moest nog even langs mijn motor, want ik zeul onveranderlijk de meest
nodeloze dingen mee in koffers en kuip, en misschien zou daar wel een boutje
M8 inzitten, voor het kofferrek van Chantal. Maar nee, wel een M6, ty-wraps,
bougies en draad-spul, maar geen M8. Ook het personeel van 'De Strooppot' werd
ingeschakeld, maar die hadden wel M12 en M6, maar niet het gewenste M8.
Jammer, dan moest het maar wachten tot Kamerik.
| |
Toen de pannenkoeken en de uitsmijters en wat er al meer aan lekkers was
besteld kwamen, werd er even heel weinig gepraat, en heel veel gegeten. Nog
wat napraten, en dan het altijd pijnlijke moment van betalen. Maar toen dat
eenmaal achter de rug was konden we verder met de toertocht. Jacob moest nog
wel even terug van de parkeerplaats naar het restaurant om zijn helm te halen,
maar dat gaf mij de tijd om TomTom te plaatsen, tas in de koffer te doen en
handschoenen aan te trekken. Ik was klaar, wat mij betreft konden we gaan.
| |
... pannenkoeken ... |
... weinig gepraat ... |
Maar dat lukte niet. De goudgekleurde CX500 waar Peter Koffie op reed, geleend
van Werner omdat de eigen GL in reparatie was, kreeg eensklaps last van een
gebroken gaskabel. Uit ervaring weet ik dat zoiets zomaar kan gebeuren, maar
toch erg lastig, want waar haalt iemand nu zomaar een reserve gaskabel voor
een CX500 vandaan?
| |
... gebroken gaskabel ... | |
Simpel, uit de kuip van de 'Rode Rakker', want daar ligt al een paar weken een
complete set gaskabels te wachten totdat ik tijd en gelegenheid heb om die te
plaatsen. Gereedschap was er ook in voldoende mate, in een koffertje wat
Werner ergens uit zijn 'rat' haalde en dus toog Peter aan de
slag om de gaskabel te vervangen. Zadel eraf, tank eraf, oude kabel losmaken. Tot
zover ging het allemaal er makkelijk. Maar het lastigste gedeelte is het
loshalen van de oude kabel, en het plaatsen van het 'tonnetje' van de nieuwe
de nieuwe kabel. Terwijl Peter de oude kabel uit de handgreep los haalde lukte
het mij om de oude kabel te verwijderen. Maar pas nadat Theo de carburateurs
los had gehaald slaagde ik erin om de nieuwe kabel in te haken. Weliswaar zat
de kabel nu om wat draden heen gedraaid, maar dat losten we op door de hele
kabel terug te halen en daarna goed in te steken.
| |
Later bedacht ik me dat het eenvoudiger was geweest om de schetsplaten los te
maken, om zo meer werkruimte te creëren, maar op dat moment dacht ik daar niet
aan.
| |
Daarna ging het eventjes mis, toen ik de onderste kabelbevestiging vastzette,
terwijl de bovenste, bij de gashandel, nog niet ingehaakt was. Dus onder weer
los, dan boven inhaken, en dan pas onder weer vast. Dat was de juiste
volgorde. De gashandel weer op z'n plaats, dan de onderste
gaskabel-bevestiging vastdraaien, zijkappen en de benzinetank er op en weer een CX
gerepareerd. Totale tijd? Oeps.... wel wat lang, meer dan dan een half uur.
Maar Peter kon weer meerijden met het tweede deel van de Bikkelrit.
| |
... zijkappen ... | |
Vanaf de parkeerplaats gingen we de dijk weer op, en staken even later de
Kromme Mijdrecht over, om langs de andere oever weer terug te rijden. Grappig
wel: de ene oever is provincie Utrecht, de andere oever is provincie
Zuid-Holland. Op deze kant, de Zuid-Hollandse kant, lag er veel meer
kiezeltjes en rommeltjes op de weg, dan aan de andere kant van het water. Bij
een scherpe bocht naar rechts reden we de dijk af, en in de richting van het
dorp Noorden.
| |
Over de N463 ging het weer, en weer was duidelijke te zien dat weg en water
maar heel weinig in hoogte van elkaar verschilden. Bij Slikkendam ging het
over de brug heen, rechtdoor. Dan rechtsaf, de weg naar de Meije op. En dat is
alleen het eerste stukje vrij rechte weg.....
| |
Het lint-dorp 'de Meije' steld op zich niet veel voor. Wat huizen, een kerk,
cafe's en dat is het. Maar de smalle weg erdoorheen, langs het gelijknamige
riviertje 'de Meije' is een weg die kronkelt en bochtig is, waar vijf meter
rechte weg niet te vinden is en wat verbluffende uitzichten geeft zowel over
water als over land. Bijna negen kilometer lang een weg waar slinger na draai na bocht
na zwenking elkaar opvolgt in een hoog en aandacht vereisend tempo. Geen
wonder dat de snelheid hier niet zo hoog ligt, want achter die bocht kan een
tractor rijden, en achter het riet wat het zicht op de volgende bocht verbergt
kan zomaar een groep fietsers zijn......
| |
De weg door de Meije eindigde bij de Oude Rijn, hier konden we rechtsaf naar
Zwammerdam, linksaf naar Bodegraven. De Bikkelrit ging linksaf, en over de
rondweg om Bodegraven heen verder in de richting Nieuwerbrug. Tussen
Nieuwerbrug en Bodegraven ligt sinds 1673 het fort 'Wierickerschans' en op de
daarbij behorende parkeerplaats die er sinds 2011 ligt, werd even een 'benenstrek-pauze'
gehouden.
| |
... benenstrek-pauze ... | |
Tijdens deze pauze begon het een heel klein beetje te regenen. Niet echt veel,
helemaal niet veel, maar toch wel nat, en net voldoende om alles toch vochtig
te maken. Na een minuutje of tien was het toch wel weer tijd om verder te
rijden, en toen iedereen weer op de mkotor zat, oordopje en dergelijk op de
juiste plaayt had gezet, werd er verder gereden naar Nieuwerbrug. Daar reden
we over één van de oudste en laatste tolbruggen in particuliere handen.
Meestal, en ook nu, staat het tolhek open, maar anders zou de overtocht over
de 'Oude Rijn' wel 50 eurocent bedragen.
| |
Zo kwamen we in Woerden aan. En daar ging de Bikkelrit dwars doorheen. De
route liep langs de rand van het oude centrum, langs de stadsgracht en langs
het Exercitieveld, waar een paar weken tevoren nog het 'Veteranentreffen'
gehouden was. Nu reden wel aan de rand van Woerden's centrum. De route ging linksaf, en over
een drukke weg. Maar de drukte, en een vriendelijke taxi chauffeur hielpen
ons. De taxi kon toch niet verder, en we hadden zodoende alleen het verkeer
van rechts waar we een beetje voor moesten uitkijken. Maar ook daar vielen
'gaten' in de verkeersstroom, en die konden we benutten. In kleine groepjes
staken we de weg over, om in te voegen in de stroom van het verkeer.
| |
Even verderop hetzelfde. Toch lukte het ook hier om de verkeersstroom te
kruisen. Lieke vond weer een plek waar degenen die de afslag al hadden gedaan
konden wachten op de achterblijvers, en het overige verkeer kon passeren. Maar
niet iedereen begreep dat goed, en zo was er een auto met caravan die, toen er
vijf of zes motoren dicht langs de rand van de weg stonden, stopte en
luidkeels begon te toeteren. Ik keek om, maakte een heftig gebaar van
'doorrijden!!' en dat begreep hij gelukkig wel weer. Vlak daarna was de groep
weer compleet, en konden we de weg vervolgen naar Kamerik.
| |
In Kamerik was er een stop gepland bij Gert Altena Motoren, en daar was koffie,
thee en fris klaar voor wie dat wilde. Ook hadden ze daar een moertje M8, met
ring, wat Werner kon gebruiken om het kofferrek van Chantal's CX vast te
zetten. En er was natuurlijk veel moois te zien aan motoren, motoren en nog
meer motoren. Na een genoeglijk half uurtje moesten we toch weer verder, maar
niet nadat Gert nog even iets aan de afstelling van Stephanie's Rebel had
gedaan. En daarna moest de hele club motorrijders natuurlijk ook nog even op
de foto gezet worden, die later op de Facebook pagina van Gert Altena Motoren
foutief werd omschreven als "Dutch Honda XC500 Motorclub!"
| |
... een stop gepland ... |
... motoren, motoren en nog meer motoren ... |
Het laatste stukje ging via landweggetjes naar het kasteel Haarzuilens. Maar
mijn TomTom gaf aan dat het nog een ruim uur zou duren voordat we daar zouden
aankomen. Gelukkig had de TomTom het fout, en kwamen we om 16:45 aan bij de
oprijlaan van het imposante kasteel Haarzuilens. De motoren werden neergezet
aan de kant van de weg, op wat even later bleek de uitrit van het
parkeerterrein, en toen moest de groepsfoto nog gemaakt worden. Een
voorbijkomende fietser werd gevraagd om foto's te nemen, en eerst werd met
mijn eigen camera een foto gemaakt, daarna met die van Werner, en tenslitte,
en dat werd de beste, maakte hij nog een groepsfoto met zijn eigen camera, die
later via de e-mail naar me toegezonden zou worden.
| |
... groepsfoto ... | |
Ondertussen was het zachtjes, heel zachtjes begonnen met regenen, en het grote
afscheid nemen vond plaats onder de beschutting van een aantal oude bomen.
Sommigen moesten nog heel ver, anderen niet zo ver. Theo, Henk en ik reden
weer samen terug naar Ede, rustigjes aan, met een vaartje van 95-100 km/u over
de A2 en de A12. Zodoende was ik, nadat Theo en Henk richting Bennekom waren gegaan, vlak voor
zes uur weer thuis, waar ik de "Rode Rakker" op zijn eigen plekje neerzette.
Ik was best moe van deze dag met onverwachte gebeurtenissen, en uitgelopen
tijdschema's.
| |
Deze tocht zat vol met oude herinneringen, want opgegroeid ben ik in
Bodegraven, en we reden op honderd meter van het ouderlijk huis. Motor oefenen
was toegestaan in de Meije, en in de zomer liepen we soms door de weilanden
van Bodegraven naar de Meije toe. Ooit had ik, een paar zomers lang, een kano
liggen aan een vaart in de Meije waar ik met het bromfietsje naar toe reed.
Pietje Potlood, de watertoren staat sinds ik me heugen kan aan de Boreftse horizon, en
bij de Wierickerschans werden 35 jaar geleden onze trouwfoto's gemaakt. Wat nu
het Bodegraafse Bos heet was toen de plek waar ik met bromfietsjes croste over
de modderige paadjes, en daarvoor was er het clubhuis van de scouting. En
de weg naar Woerden toe reed ik op de bromfiets, op weg naar Utrecht.
Oude herinneringen......
| |
De nieuwe herinneringen zijn van Lieke's eerste toerrit, die ze, al had ze dat
zelf niet verwacht, de hele rit door 'op kop' heeft gereden. En van Stephanie,
op de kleine lichte Honda Rebel, die foutloos, en terecht vol zelfvertrouwen
meereed. Het was al met al een lange dag, en op die paar miezerige buien na
een mooie dag voor een motorrit.
| |
Volgend jaar een andere Holland's Groene Hart rit ?
| |
|