Terug naar de Motorpagina


De Derde CX


En toen belde Henk me op. Of ik nog belangstelling had voor een CX, die bij hem in de weg stond, een blauwe 'B', in vrijwel originele staat, en rijklaar. Dat komt dan zo ineens uit de lucht vallen. En hoe graag ik ook CX rij, daar moest ik even over nadenken, en wat overleg plegen.

Het gevolg van overleg en denken was dat ik om 13:00 op dinsdag de 22ste juli bij Henk stond, om weer een CX op mijn naam te zetten. Een mooie blauwe dit keer. Het apparaat stond al op een aanhanger geparkeerd, dus na het overschrijven kon ik de boel aankoppelen aan mijn auto-tje, en rustigjes aan naar Ede rijden. Daar werd, met behulp van zoon Roelof deze nieuwste aanwinst afgeladen, en op een vooraf uitgekozen plekje neergezet. Proefdraaien of wat dan ook ging niet, want ik moest nog naar Driebergen, om een fiets en fiets- bestuurster op te halen. Prioriteiten stellen, heet dat.

Toch kon ik het niet laten om die avond heel even te proberen of het ding wel wilde starten. Met wat aandrang vanuit een spuitbus lukte dat zowaar. Ik had eigenlijk ook niets anders verwacht, het is tenslotte een CX.

Wel merkte ik dat er in de uitlaatbochten de opdruk 20KW ingeperst stond. Ook de carburateurs waren van het 'b' type, wat er op wees dat ik hier te maken had met een (waarschijnlijk) uit Duitsland geïmporteerde CX. Ook het feit dat de CX uit 1980 kwam, maar datum eerste afgifte pas 1988 was, wees hierop. Voorlopig niets aan doen. Zolang hij draait, draai 'ie..........




Terug naar de Motorpagina