Uitlijnen van een Vetterkuip |
Het was me al opgevallen dat de mooi-rode Vetterkuip op de 'Reservist' niet
helemaal in het midden zat. Dat geeft een vreemd uitzicht, als je rechtuit
gaat en optisch de zaak 'uitbalans' staat. Maar wat er nu mee aan de hand was,
ik wist het niet. Ik had toch alles netjes vast zitten, en toch klopte het
niet.
| |
Maar op een goede morgen, of was het een middag, was ik nog wat aan het
prutsen met die kuip en de bedrading die daar een beetje moeilijk hing te
hangen. En ineens viel me wat op..... Want kijk, aan de linkerzijde zat de
buitenbeugel buiten, en aan de rechterzijde zat de buitenbeugel binnen
vastgeschroefd aan de balhoofdbeugel. Dan zit het geheel, uiteindelijk, scheef
en duidelijk uit het midden. Het is zo dat de kuip meer dan een centimeter
scheef zit, want aan de ene kant, rechts, kan ik mijn hand net-aan tussen tank
en kuip plaatsen, aan de andere kant is er meer dan genoeg ruimte voor mijn
hele hand, en dan hou ik ruimte over. Maar misschien, dat hoopte ik, zou een
herschikking van de ophangbeugels alles in het midden doen laten uitkomen.
| |
Dus werd er, op deze heel zachte Januari middag, wat gereedschap bij elkaar
gezocht, om de ophangbeugel meer 'centraal' te krijgen. Zadel eraf, tank los,
en naar achteren schijven. Door de langere benzineslang die Frans aan de nieuw
geplaatste 'C'-type carburateurs had gezet, was het mogelijk de tank naar
achteren te schuiven, zonder de benzine slang los te halen. En hoe nu verder?
| |
... en hoe nu verder? ... | |
Verder betekende dat ik de bovenste beugel los ging draaien, de
'balhoofdbeugel'. Een dikke, lange bout door het frame, en twee kleine bouten
voorin, die het centrale deel van de ophangbeugel bij elkaar hielden. De lange
bout door het frame durfde in de los te jhalen. Maar ik wilde die twee
kleinere boutjes niet helemaal eruit hebben, want misschien was het niet zo
eenvoudig om die er weer in te krijgen. Dus toen alles wat losjes zat, werd
begonnen aan de vier boutjes die de onder- en bovenbeugel met elkaar verbonden.
| |
Eruit ging redelijk goed, maar om de beide bevestigings-einden weer aan elkaar
te krijgen, en nu aan beide zijden op dezelfde manier, maar dan in
spiegelbeeld, daar kwam eventjes wat effectief geweld bij kijken, in de vorm
van en waterpomptang, een dikke schroevendraaier, en wat gesjor en geduw. En
toen de beide bevestigingseinden allebei aan de 'binnenkant' van de
balhoofdbeugel zaten, was het tijd om alles weer vast te bouten. Maar je raad
het al, dat ging niet zo heel gemakkelijk. Met de waterpomptang, en een
schroevendraaier werden de gaten weer op elkaar uitgelijnd, waarna de eerste
bout er weer in gedraaid werd. Dan de andere kant, en dan de tweede bout. Nu
moest ik niet vergeten om de balhoofdbeugel, weer vast te zetten, want het
staat zo raar als je kuip ineens naar beneden komt zetten, halverwege SJK of
een stamtafel.
| |
... 'binnenkant' ... |
... en de andere kant ... |
Vervolgens werd de kuip op z'n plekje gehesen, en met de nodige boutjes
vastgezet. Ook de tank werd weer netjes in de rubbers gehangen, en alles
schroeven en moeren die losgehaald waren werden weer vastgezet. En toen
alles weer vast zat werd de proef genomen. Zat de kuip nu netjes in het midden,
of was al dat werk voor niets geweest?
| |
Het was wel verbeterd, en de kuip zat zo ongeveer een halve centimeter meer
naar links, dat wel, maar nog steeds niet in het midden.......
| |
... was wel verbeterd ... | |
Jammer dat ik geen extra Polaris kuip had, niet alleen staat dat veel mooier
op een CX500, ik ben ook veel beter bekend met het plaatsen van zo'n ding.
| |
Maar hoe komt een mens nu aan een goede Polaris kuip ? Dat zal dus de volgende uitdaging worden.....
| |
|