Een lekkende carburateur |
Het lukt die avond, na de reparatie van het startrelais, natuurlijk niet meer
om de carburateurs achter het blok weg te halen. Een paar dagen later, op een
mooie zondagmiddag, is daar meer gelegenheid voor.
| |
Zadel los, tank losmaken en verwijderen, zijkappen eraf, het is niet moeilijk.
Carburateurs verwijderen heb ik in de loop der tijd helaas een grote ervaring
in gekregen, vooral uit de tijd met de weigerachtige "Reservist". Het snelste,
vindt ik, werkt het als ook de ophangplaten waar het bovenste motorophangpunt
aan vast zit los gemaakt worden. En dus hangt een klein kwartiertje later de
set al buiten de motor. Nu nog de gaskabels los, en de chokekabel, en dan heb
ik de carburateurset in mijn handen.
| |
Maar wat kan er nu fout zitten? Ik moet steeds aan het verhaal van Marcel
denken. Marcel had ook een lekkende carburateur, en kon er ook niet achter
komen wat het was. Uiteindelijk, na veel proberen en testen, kwam hij erachter
dat het standpijpje van het onder-deksel een bijna niet zichtbaar
haarscheurtje in de lengte richting had. Zou dat bij mijn carburateurs ook het
geval zijn? Na heftig poetsen van het standpijpje, en een nauwkeurig onderzoek
met een sterk vergrootglas lijken er geen scheurtjes in het pijpje te zitten.
En blazen op de uitlek opening, met mijn vinger op het kleine gaatje bovenin,
gaf ook niet de indruk dat het pijpje ergens lek was. Wat dan wel?
| |
Dus wordt er verder gezocht. Het volgende verdachte punt is de vlotternaald,
die de opening waardoor de benzine de vlotterkamer instroomt moet sluiten, als
het niveau van de benzine te hoog wordt. Het pennetje waarmee de vlotter
vastzit wordt verwijdert, en vlotter en vlotternaald komen los. Dit is nog een
oud model vlotter plus naald, zie ik. De nieuwere vlotters zijn zwart van
kleur, en de vlotters in deze carburateur zijn lichtbruin/oranje van kleur.
Bij de zwarte vlotters kan de hoogte van het 'lipje' waar de vlotternaald aan
vast zit iets verbogen worden om een betere afdichting te krijgen. Bij deze
oude vlotters is dat niet het geval.
| |
... oud model vlotter ... | |
Volgens de website van de Honda Dutch CX-V twin club zijn de vlotters tussen
oud en nieuw type uitwisselbaar. En ik heb nog twee sets carburateurs liggen.
Weliswaar in een slechte staat, maar ze liggen er. Uit één van deze oude
carburateurs wordt dus een vlotter plus naald gehaald, en deze worden in de
carburateur van de "Rode Rakker" gezet. En nu maar hopen dat het werkt.
| |
Om dat te testen wordt de hele set boven een emmer gehangen, met een trechter
op de benzine toevoer, en dan wordt de benzine tank op een tafeltje gezet. Dat
is de test opstelling. Als ik het benzine kraantje opendraai stroomt de
benzine in de trechter. Terwijl die volloopt kijk ik of er aan de onderkant,
uit het vlotterbakje, benzine komt. En dat is tot mijn tevredenheid niet het
geval. Dus wordt de hele stellage weer afgebroken, en gaan de carburateurs
weer op hun plekje achter het motorblok.
| |
Even later zitten alle bouten weer vast, ligt de tank vast en is ook al het
zadel geplaatst. De benzine kraan wordt aangesloten en dan draai ik, vol
vertrouwen in een goed verlopen reparatie, de benzine kraan open. Nu zouden de
carburateurs moeten volstromen, en wanneer deze vol zijn, moeten de
vlotternaalden de toestroom van benzine stoppen. En dat gebeurt niet. Een
flinke straal benzine komt uit het aftap slangetje van de rechter carburateur,
en haastig sluit ik het kraantje weer. En het eerste wat ik controleer is de
aftapschroef, onder het vlotterbakje. Maar die zit keurig netjes dicht. Toch
stroomt er benzine uit. Wat is dat nu weer.......... !!!
| |
... testopstelling ... | |
Dat is een flink lek, zoveel is natuurlijk direct duidelijk. Maar waar komt
het vandaan? Weer gaan de bouten en moeren los, en weer gaat de set achter het
blok vandaan. En weer ligt de rechter carburateur open............
| |
Bakje vervangen dan? Ik twijfel. Ik heb van de oude 'sloop' carburateurs nog
wel een paar bakjes, maar deze zijn net iets anders van vorm. Ook heb ik al
gemerkt dat het bakje van de rechter carburateurs iets bijgewerkt is. Waar een
M4 hoort te zitten zit nu een M5. En daarvoor is het bijbehorende gat wat
opgeboord. Dus een één op één omzetting gaat niet zomaar lukken.
| |
Alles wordt zorgvuldig schoongemaakt, en even zorgvuldig weer in elkaar gezet.
Weer wordt het geheel boven een emmer, met een trechter voor de benzine
toevoer, getest, en weer lekt het in de test opstelling niet. En daarom wordt
de hele set met zorg weer onder de CX gehangen. En kijk, als ik even later,
nadat alle bouten en moeren en slangen weer vastzitten de benzine kraan
opendraai, is er geen benzine lek te bespeuren. Dat geeft de burger moed, en
dat vraagt om een test ritje. De motor wordt gestart, en dat lijkt ook
allemaal goed te gaan. Vanaf de 'sleutelplek', ver achter het huis, in verband
met de benzine lucht, wordt de motor naar zijn eigen plekje gereden, klaar
voor de testrit.
| |
Ik zet mijn "Rakkertje" op de zij-standaard neer, en ga eerst een kopje thee
drinken. En als ik daarna weer buiten kom ruik ik het alweer. Niet goed, die
benzine lucht. Er drupt een heel klein beetje benzine uit het aftapslangetje
van de rechter carburateur.........
| |
Terug naar de sleutelplek.........
| |
Als ik een paar dagen later thuiskom na het helpen van zoon Ben, ligt er een
verrassing op me te wachten. Marcel is langs geweest, en heeft een set
carburateurs achtergelaten. Ze zouden goed moeten zijn, was de boodschap erbij,
maar hij weet het niet zeker. Nou, er is maar één manier om daar achter te
komen.
| |
Twee dagen later is het tijd om de carburateurs van Marcel uit te testen. Ik
heb ondertussen het gereedschap wat ik nodig heb bij elkaar liggen, in één
bundeltje zodat ik niet de juiste schroevendraaiers en sleutels bij elkaar
hoef te zoeken. Ook zijn de klembanden om de in- en uitlaatstukken zo
vastgezet dat ik er zonder moeite met de schroevendraaier bij kan. Dus binnen
drie kwartier is de ruil-set met de eigen carburateurs van de "Rode Rakker"
omgewisseld en als ik het benzine kraantje opendraai is er, gelukkig geen
gedruppel uit de rechter carburateur. Maar wel uit de linker...........
| |
Nee, dat is het ook niet.
| |
Lekt het standpijpje niet, is de vraag op het forum. Nou ja, dat kan ik ook
wel nakijken, maar ik ben er vrij zeker van dat dat pijpje nog wel te
vertrouwen is. Toch, zoals Jozef Stalin zei: "Vertrouwen is goed, controle is
beter". Nu ben ik het niet met alle uitspraken van Stalin eens, maar toch, in
dit bijzondere geval......
| |
Ik knutsel een Vlotterbak Ophang Systeem in elkaar, waar ik het verdachte
vlotterbakje aan ophang. Heel voorzichtig wordt er benzine in het bakje
gegoten, tot vlak onder het randje van het bakje. En dan is het wachtten,
wachtten totdat de benzine er uit komt druppelen. Maar dat gebeurt niet, het
plankje onder de vlotterbak blijft netjes droog. Dus is het standpijpje nog
steeds dicht, in elk geval het hele stuk wat in de benzine is ondergedompeld.
Het moet iets te maken hebben met de vlotternaald....
| |
... benzine in het bakje ... | |
De 'eigen' carburateurs worden weer ter hand genomen, en de rechter
carburateur word weer geopend. Met zeer veel beleid, en nog meer
voorzichtigheid buig ik het vlotternaald lipje tussen de twee vlotters iets
om. Zo zou de afsluiting van de benzine toevoer eerder moeten gebeuren. En
weer wordt het geheel boven de emmer getest, en weer is er geen drupje benzine
wat uit de carburateurs stroomt, en weer bouw ik, nu al met wat minder
vertrouwen, het geheel terug onder de CX. Het lijkt nu wel goed te gaan, want
het lekt niet, als ik de benzine kraan opendraai. Zo meteen maar eens een
testritje maken.
| |
Het testritje gaat naar 'Kommer' in Garderen, omdat die misschien de oorzaak
van een al veel ouder probleempje kent, en wel de oorzaak van de oliefilm die
steeds op het koppeling-deksel en onder de motor te vinden is. Dat is, zo
wordt me verteld, het gevolg van een slechte afdichting van de koppeling-as.
Nu weet ik dat de keerring van die koppelingsas vervangen is, juist om dit
tegen te gaan. Maar het blijkt dat de as zelf ook zoveel slijtage kan hebben
dat een nieuwe keerring niet voldoende is om het doorzweten van olie tegen te
gaan. "Niets aan doen", is het advies, "kan nog jaren mee".
| |
Waar ik wel wat aan moet doen, dat is de benzine, die toch weer lekt uit de
carburateur. Ik schaf direct ter plekke twee nieuwe vlotternaaldjes aan,
want het naaldje vervangen door een geheel nieuwe is het laatste wat ik nog
zelf kan proberen. Ook krijg ik een stel ventieldopjes mee, want bij de laatste
keer banden oppompen heb ik die dopjes heel dom bij de opblaasinstallatie
laten liggen. En dan begint de terugreis. En die verloopt voorspoedig. De motor wordt direct op
het sleutelplekje gereden, en het gereedschap wordt er weer bijgehaald.
Nogmaals, en naar ik hoop nu voor de laatste keer, gaan de carburateurs achter
het motorblok vandaan. En nogmaals gaat het rechter vlotterbakje los. Ik heb
al veel ervaring opgedaan met het loshalen en weer in elkaar zetten van de
carburateur, bedenk ik me, als ik de vlotter los haal, en het oude
vlotternaaldje van de vlotter losmaak. Het oude naaldje is iets anders
van kleur, en het verende pennetje boven- of eigenlijk onderop veert minder
ver als het pennetje op de nieuwe naald.
Het nieuwe naaldje wordt aan het lipje tussen de vlotterbakjes gehangen, en de hele zaak wordt voor de
zoveelste maal weer in elkaar gezet. En als de vlotterbak weer onder de
carburateur is vastgeschroefd kan de carburateurset weer achter het blok
gemonteerd worden. Benzine slang aansluiten, klembanden monteren en
vastschroeven, en ook de benzine tank op de juiste plaats leggen. Dan komt het
grote moment....
| |
... oude naaldje is iets anders ... |
... nieuwe naaldje wordt aan het lipje gehangen ... |
Ik draai het kraantje van de tank open, en hou nauwkeurig het potje in de
gaten, waar de afgelopen dagen zoveel benzine in is gedruppeld. Maar nu niet,
het lijkt erop dat de nieuwe naald goed afsluit. Hoe gaat dat als de motor op
de zij-standaard staat, is de volgende vraag. Even proberen.....
| |
Ik wip de motor van de middenstandaard af, en klap het zijpootje uit. Maar,
als ik de motor daar op wil laten steunen, lijkt het alsof er iets niet in
orde is, de motor staat naar mijn gevoel veel te veel rechtop. Een scheve
tegel misschien? Ik laat de motor iets naar voren, en daarna iets naar
achteren rollen, maar dat helpt niet. De motor staat erg rechtop. Wat is er
aan de hand?
| |
Er is niets aan de hand, maar er is iets aan de band. De achterband van mijn
CX-je is zacht, erg zacht. Van de achterkant af gezien is het duidelijk dat er
weinig tot geen lucht meer in de band zit. Lek. Het zoveelste lek aan mijn
"Rode Rakker" dit jaar. Onderzoek van de band laat zien dat er een spijkertje
doorheen steekt.
| |
... een spijkertje doorheen ... | |
Tijd voor een nieuwe achterband dus.
| |
|