Terug naar de Motorpagina


Een lekkende carburateur


Het lukt die avond, na de reparatie van het startrelais, natuurlijk niet meer om de carburateurs achter het blok weg te halen. Een paar dagen later, op een mooie zondagmiddag, is daar meer gelegenheid voor.

Zadel los, tank losmaken en verwijderen, zijkappen eraf, het is niet moeilijk. Carburateurs verwijderen heb ik in de loop der tijd helaas een grote ervaring in gekregen, vooral uit de tijd met de weigerachtige "Reservist". Het snelste, vindt ik, werkt het als ook de ophangplaten waar het bovenste motorophangpunt aan vast zit los gemaakt worden. En dus hangt een klein kwartiertje later de set al buiten de motor. Nu nog de gaskabels los, en de chokekabel, en dan heb ik de carburateurset in mijn handen.

Maar wat kan er nu fout zitten? Ik moet steeds aan het verhaal van Marcel denken. Marcel had ook een lekkende carburateur, en kon er ook niet achter komen wat het was. Uiteindelijk, na veel proberen en testen, kwam hij erachter dat het standpijpje van het onder-deksel een bijna niet zichtbaar haarscheurtje in de lengte richting had. Zou dat bij mijn carburateurs ook het geval zijn? Na heftig poetsen van het standpijpje, en een nauwkeurig onderzoek met een sterk vergrootglas lijken er geen scheurtjes in het pijpje te zitten. En blazen op de uitlek opening, met mijn vinger op het kleine gaatje bovenin, gaf ook niet de indruk dat het pijpje ergens lek was. Wat dan wel?

Dus wordt er verder gezocht. Het volgende verdachte punt is de vlotternaald, die de opening waardoor de benzine de vlotterkamer instroomt moet sluiten, als het niveau van de benzine te hoog wordt. Het pennetje waarmee de vlotter vastzit wordt verwijdert, en vlotter en vlotternaald komen los. Dit is nog een oud model vlotter plus naald, zie ik. De nieuwere vlotters zijn zwart van kleur, en de vlotters in deze carburateur zijn lichtbruin/oranje van kleur. Bij de zwarte vlotters kan de hoogte van het 'lipje' waar de vlotternaald aan vast zit iets verbogen worden om een betere afdichting te krijgen. Bij deze oude vlotters is dat niet het geval.

... oud model vlotter ...
... oud model vlotter ...

Volgens de website van de Honda Dutch CX-V twin club zijn de vlotters tussen oud en nieuw type uitwisselbaar. En ik heb nog twee sets carburateurs liggen. Weliswaar in een slechte staat, maar ze liggen er. Uit één van deze oude carburateurs wordt dus een vlotter plus naald gehaald, en deze worden in de carburateur van de "Rode Rakker" gezet. En nu maar hopen dat het werkt.

Om dat te testen wordt de hele set boven een emmer gehangen, met een trechter op de benzine toevoer, en dan wordt de benzine tank op een tafeltje gezet. Dat is de test opstelling. Als ik het benzine kraantje opendraai stroomt de benzine in de trechter. Terwijl die volloopt kijk ik of er aan de onderkant, uit het vlotterbakje, benzine komt. En dat is tot mijn tevredenheid niet het geval. Dus wordt de hele stellage weer afgebroken, en gaan de carburateurs weer op hun plekje achter het motorblok.

Even later zitten alle bouten weer vast, ligt de tank vast en is ook al het zadel geplaatst. De benzine kraan wordt aangesloten en dan draai ik, vol vertrouwen in een goed verlopen reparatie, de benzine kraan open. Nu zouden de carburateurs moeten volstromen, en wanneer deze vol zijn, moeten de vlotternaalden de toestroom van benzine stoppen. En dat gebeurt niet. Een flinke straal benzine komt uit het aftap slangetje van de rechter carburateur, en haastig sluit ik het kraantje weer. En het eerste wat ik controleer is de aftapschroef, onder het vlotterbakje. Maar die zit keurig netjes dicht. Toch stroomt er benzine uit. Wat is dat nu weer.......... !!!

... testopstelling ...
... testopstelling ...

Dat is een flink lek, zoveel is natuurlijk direct duidelijk. Maar waar komt het vandaan? Weer gaan de bouten en moeren los, en weer gaat de set achter het blok vandaan. En weer ligt de rechter carburateur open............

Bakje vervangen dan? Ik twijfel. Ik heb van de oude 'sloop' carburateurs nog wel een paar bakjes, maar deze zijn net iets anders van vorm. Ook heb ik al gemerkt dat het bakje van de rechter carburateurs iets bijgewerkt is. Waar een M4 hoort te zitten zit nu een M5. En daarvoor is het bijbehorende gat wat opgeboord. Dus een één op één omzetting gaat niet zomaar lukken.

Alles wordt zorgvuldig schoongemaakt, en even zorgvuldig weer in elkaar gezet. Weer wordt het geheel boven een emmer, met een trechter voor de benzine toevoer, getest, en weer lekt het in de test opstelling niet. En daarom wordt de hele set met zorg weer onder de CX gehangen. En kijk, als ik even later, nadat alle bouten en moeren en slangen weer vastzitten de benzine kraan opendraai, is er geen benzine lek te bespeuren. Dat geeft de burger moed, en dat vraagt om een test ritje. De motor wordt gestart, en dat lijkt ook allemaal goed te gaan. Vanaf de 'sleutelplek', ver achter het huis, in verband met de benzine lucht, wordt de motor naar zijn eigen plekje gereden, klaar voor de testrit.

Ik zet mijn "Rakkertje" op de zij-standaard neer, en ga eerst een kopje thee drinken. En als ik daarna weer buiten kom ruik ik het alweer. Niet goed, die benzine lucht. Er drupt een heel klein beetje benzine uit het aftapslangetje van de rechter carburateur.........

Terug naar de sleutelplek.........

Als ik een paar dagen later thuiskom na het helpen van zoon Ben, ligt er een verrassing op me te wachten. Marcel is langs geweest, en heeft een set carburateurs achtergelaten. Ze zouden goed moeten zijn, was de boodschap erbij, maar hij weet het niet zeker. Nou, er is maar één manier om daar achter te komen.

Twee dagen later is het tijd om de carburateurs van Marcel uit te testen. Ik heb ondertussen het gereedschap wat ik nodig heb bij elkaar liggen, in één bundeltje zodat ik niet de juiste schroevendraaiers en sleutels bij elkaar hoef te zoeken. Ook zijn de klembanden om de in- en uitlaatstukken zo vastgezet dat ik er zonder moeite met de schroevendraaier bij kan. Dus binnen drie kwartier is de ruil-set met de eigen carburateurs van de "Rode Rakker" omgewisseld en als ik het benzine kraantje opendraai is er, gelukkig geen gedruppel uit de rechter carburateur. Maar wel uit de linker...........

Nee, dat is het ook niet.

Lekt het standpijpje niet, is de vraag op het forum. Nou ja, dat kan ik ook wel nakijken, maar ik ben er vrij zeker van dat dat pijpje nog wel te vertrouwen is. Toch, zoals Jozef Stalin zei: "Vertrouwen is goed, controle is beter". Nu ben ik het niet met alle uitspraken van Stalin eens, maar toch, in dit bijzondere geval......

Ik knutsel een Vlotterbak Ophang Systeem in elkaar, waar ik het verdachte vlotterbakje aan ophang. Heel voorzichtig wordt er benzine in het bakje gegoten, tot vlak onder het randje van het bakje. En dan is het wachtten, wachtten totdat de benzine er uit komt druppelen. Maar dat gebeurt niet, het plankje onder de vlotterbak blijft netjes droog. Dus is het standpijpje nog steeds dicht, in elk geval het hele stuk wat in de benzine is ondergedompeld. Het moet iets te maken hebben met de vlotternaald....

... benzine in het bakje ...
... benzine in het bakje ...

De 'eigen' carburateurs worden weer ter hand genomen, en de rechter carburateur word weer geopend. Met zeer veel beleid, en nog meer voorzichtigheid buig ik het vlotternaald lipje tussen de twee vlotters iets om. Zo zou de afsluiting van de benzine toevoer eerder moeten gebeuren. En weer wordt het geheel boven de emmer getest, en weer is er geen drupje benzine wat uit de carburateurs stroomt, en weer bouw ik, nu al met wat minder vertrouwen, het geheel terug onder de CX. Het lijkt nu wel goed te gaan, want het lekt niet, als ik de benzine kraan opendraai. Zo meteen maar eens een testritje maken.

Het testritje gaat naar 'Kommer' in Garderen, omdat die misschien de oorzaak van een al veel ouder probleempje kent, en wel de oorzaak van de oliefilm die steeds op het koppeling-deksel en onder de motor te vinden is. Dat is, zo wordt me verteld, het gevolg van een slechte afdichting van de koppeling-as. Nu weet ik dat de keerring van die koppelingsas vervangen is, juist om dit tegen te gaan. Maar het blijkt dat de as zelf ook zoveel slijtage kan hebben dat een nieuwe keerring niet voldoende is om het doorzweten van olie tegen te gaan. "Niets aan doen", is het advies, "kan nog jaren mee".

Waar ik wel wat aan moet doen, dat is de benzine, die toch weer lekt uit de carburateur. Ik schaf direct ter plekke twee nieuwe vlotternaaldjes aan, want het naaldje vervangen door een geheel nieuwe is het laatste wat ik nog zelf kan proberen. Ook krijg ik een stel ventieldopjes mee, want bij de laatste keer banden oppompen heb ik die dopjes heel dom bij de opblaasinstallatie laten liggen. En dan begint de terugreis. En die verloopt voorspoedig. De motor wordt direct op het sleutelplekje gereden, en het gereedschap wordt er weer bijgehaald. Nogmaals, en naar ik hoop nu voor de laatste keer, gaan de carburateurs achter het motorblok vandaan. En nogmaals gaat het rechter vlotterbakje los. Ik heb al veel ervaring opgedaan met het loshalen en weer in elkaar zetten van de carburateur, bedenk ik me, als ik de vlotter los haal, en het oude vlotternaaldje van de vlotter losmaak. Het oude naaldje is iets anders van kleur, en het verende pennetje boven- of eigenlijk onderop veert minder ver als het pennetje op de nieuwe naald. Het nieuwe naaldje wordt aan het lipje tussen de vlotterbakjes gehangen, en de hele zaak wordt voor de zoveelste maal weer in elkaar gezet. En als de vlotterbak weer onder de carburateur is vastgeschroefd kan de carburateurset weer achter het blok gemonteerd worden. Benzine slang aansluiten, klembanden monteren en vastschroeven, en ook de benzine tank op de juiste plaats leggen. Dan komt het grote moment....

... oude naaldje is iets anders ...
... oude naaldje is iets anders ...

... nieuwe naaldje wordt aan het lipje gehangen ...
... nieuwe naaldje wordt aan het lipje gehangen ...

Ik draai het kraantje van de tank open, en hou nauwkeurig het potje in de gaten, waar de afgelopen dagen zoveel benzine in is gedruppeld. Maar nu niet, het lijkt erop dat de nieuwe naald goed afsluit. Hoe gaat dat als de motor op de zij-standaard staat, is de volgende vraag. Even proberen.....

Ik wip de motor van de middenstandaard af, en klap het zijpootje uit. Maar, als ik de motor daar op wil laten steunen, lijkt het alsof er iets niet in orde is, de motor staat naar mijn gevoel veel te veel rechtop. Een scheve tegel misschien? Ik laat de motor iets naar voren, en daarna iets naar achteren rollen, maar dat helpt niet. De motor staat erg rechtop. Wat is er aan de hand?

Er is niets aan de hand, maar er is iets aan de band. De achterband van mijn CX-je is zacht, erg zacht. Van de achterkant af gezien is het duidelijk dat er weinig tot geen lucht meer in de band zit. Lek. Het zoveelste lek aan mijn "Rode Rakker" dit jaar. Onderzoek van de band laat zien dat er een spijkertje doorheen steekt.

... een spijkertje doorheen ...
... een spijkertje doorheen ...

Tijd voor een nieuwe achterband dus.




Terug naar de Motorpagina