Terug naar de Motorpagina


Rechter uitlaatbocht vervangen


Op de site van de Dutch Honda CX-V twin club is altijd wel wat te beleven. Is het niet een technisch probleem, dan is het wel een aankondiging van het een of ander, of gewoon een advertentie : 'te koop aangeboden'. En ook deze keer was er wat te koop. Frans uit Nijkerk had een CX500 'Guiliano' zadel te koop, en daar had ik al diverse goede verhalen over gehoord. Wel werd er steeds gezegd: 'niet iedereen vind het lekker zitten'.

Welnu, er is maar één manier om daar achter te komen, en zo sta ik die avond bij Frans op de oprit. En dan blijkt dat zo'n banaanvormig zadel helemaal niets is voor mij, want al na vijf minuten proefrijden krijg ik pijn aan mijn benen. Terug, en jammer, maar helaas. En dan merkt Frans op dat de rechter uitlaatbocht er slecht aan toe is.....

... er slecht aan toe is ...
... er slecht aan toe is ...

Thuisgekomen kijk ik eerst even of ik de vervangende uitlaatbocht nog wel heb liggen. De linker bocht was al een keer vervangen, in november van het afgelopen jaar, maar de rechterbocht nog niet. Misschien moet dat nu maar gebeuren.

Het vervangen van een uitlaatbocht op een CX is niet zo'n ingewikkeld karwei. Wel moet, bij mijn "Rode Rakker", de beenkap van de Polaris kuip verwijderd worden, maar ook dat is een kwestie van slechts vijf of tien minuten. Dan de volgende puntjes. Twee moertjes aan de cilinderkop, en de klemband om de balanspot. De twee moertjes laten zich gewillig losdraaien, en dat is heel mooi. Maar als ik probeer de klemband los te draaien valt bij de eerste aanraking die hele klemband op de grond, want die is compleet doorgeroest. En dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik maar aan één kant de uitlaatbocht had vervangen, want ik heb nergens meer zo'n klemband liggen. En die is toch wel nodig als ik de vervangbocht ga plaatsen.

Dus heb ik een klein probleem. Want zo groot is zo'n klemband niet. Een doorsnede van 38mm? Of iets meer? Maar een mens kan er toch aardig mee onthand zitten. Misschien dat Jan Dokter, de plaatselijke motorman iets heeft liggen. Op weg naar Jan Dokter's Suzuki bedrijf kom ik langs mijn auto garage. Zouden die misschien iets hebben?

Met twee auto-uitlaatklemmen 40 en 42 mm vervolg ik even later mijn weg. In elk geval heb ik wat. En als Jan dan ook nog een RVS uitlaatklem heeft, maat 38, denk ik dat alles weer goed gaat komen.

Weer thuis wordt eerst maar een stukje van de uitlaatbocht afgezaagd. Een centimetertje of zo, en vooral niet te veel. Maar als ik ga passen blijkt dat het toch niet genoeg is, en dat de bocht zoals hij nu is niet gaat passen. Meer afzagen lijkt de voor de hand liggende oplossing, maar dan hou ik weinig ruimte over om de bocht straks vast te klemmen. Ik besluit om het einde van de bocht af te slijpen, want dat zou voldoende moeten zijn om voorbij het randje in de imitatie balanspot te komen.

... 42mm wijde auto-uitlaat klem ...
... 42mm wijde auto-uitlaat klem ...

Zo gezegd, zo gedaan, en dus sta ik een flink kwartiertje met de uitlaatbocht on mijn hand te draaien en te slijpen. Met als resultaat, een wat dunnere wand van de bocht, die prima past in de collectorbox. Maar nog ben ik er niet, want de mooie RVS uitlaatklemband blijkt te klein te zijn. En uiteindelijk blijkt de 42mm wijde auto-uitlaat klem de juiste te zijn. Het zit wel heel anders dan met een originele klemband, dat wel. Nou ja, het past. Voorlopig rijd de “Rode Rakker” weer, met twee nette uitlaatbochten.......




Terug naar de Motorpagina