Terug naar de Motorpagina


Nieuwe bougies voor de Reservist


Nu de "Rode Rakker" vanwege carburateur-lekkage en achterband-lek eventjes buiten dienst is, gaat mijn aandacht even naar de “Reservist”. Deze CX500 is allang geen rode motor meer, maar met de ombouw van de rode Vetterkuip naar de witte Polaris kuip een Zwarte-Witte motor geworden. Wel met een 'bavianen kontje', want het kontje van de motor is nog steeds rood. Toch, dat is van later zorg.

De eerste zorg is: doet 'ie het?

De motor staat al geruime tijd aan de accu-lader. Maar die wordt los gekoppeld en er wordt geprobeerd de motor te starten. Dat wil helemaal niet. Ja, eventjes een paar ploffen, maar verder niet. Wat is daaraan te doen? En dan krijg ik een idee. Want was er niet ooit eens een bougie project geweest, waarbij Iridium bougies in het groot waren ingekocht? En daarvan had ik er vier besteld en gekregen. Twee waren in mijn nu zo ontrouwe "Rode Rakker" gegaan, maar de andere twee lagen nog steeds te wachten totdat ik de moeite nam om ze in mijn tweede motor te plaatsen.

... de oude bougies ...
... de oude bougies ...

Nou, dat kan nu wel. De bougie-sleutel is snel gevonden, en de oude bougies worden verwijderd. En die zien er niet fraai uit. De nieuwe Iridiums worden er ingedraaid, en daarna is het moment daar: doet 'ie het of doet 'ie het niet? Maar het is een CX, en binnen de kortste keren start mijn reserve motor, als of er niets aan de hand is geweest.

Zo kan ik toch de volgende avond per CX naar de stamtafel Veluwe.........