Nieuwe uitdagingen |
En als alles het weer lijkt te doen, en ik langzaamaan het gevoel krijg dat
het misschien toch wel wat gaat worden met die twee CX-en achter het huis, dan
gaat het mis. Niet heel erg mis, maar wel mis genoeg om mijn misnoegen op te
wekken.
| |
Het begint met een niet startende zwarte CX, de "Reservist". Nou ja, als die
niet wil starten, dan neem ik toch gewoon de 'echte' CX? Zo gezegd, zo gedaan.
Netjes naar het werk, en 's middags weer terug. Maar dan zegt Joke: "Het stinkt
erg achter het huis...." en bij inspectie ligt er een beetje benzine onder de
"Rode Rakker". Hmm... er is verder niets te zien, maar toch in de gaten houden,
want je weet maar nooit. Als Frans in de maandagavond chat laat vallen dat
hij een zadel-bevestigingslip zoekt, en ik die de volgende dag vind, is een
proefritje naar Nijkerk snel gemaakt. En daar, bij Frans op de oprit, druppeld
de CX vrolijk verder. Ook starten gaat niet helemaal vanzelf, maar toch, het
is een CX, en het lukt me weg te rijden.
| |
Maar het wil niet, er is geen vermogen, geen puf, geen kracht uit het
oude blok te krijgen. De heenreis was probleemloos, maar nu? Ik zet de motor
langs de kant van de weg, op een veilig plekje even op de middenbok.
Druppellen van benzine, en verlies van vermogen. Dat laatste doet me erg denken aan die
ene keer dat water-druppeltjes zich onderaan de aftapslangetjes verzamelden.
Sindsdien liggen die slangetjes op een andere plek, achter het rechte
zijdeksel. Maar wel met een bochtje omhoog......
| |
Ik haal het deksel los, haal de slangetjes weg en ja hoor, uit één slangetje
komt wat benzine druppelen. De motor, die nog steeds staat te draaien, lijkt
iets soepeler te gaan lopen. En dan maak ik een foutje.......
Om de laatste benzine uit het slangetje te halen blaas ik even in de aftapslang. Prompt valt de motor stil. Bij toeval heb ik een nieuwe manier ontdekt om de CX te laten stoppen. Niet dat ik er blij mee ben, want nu moet ik de motor weer starten. En dat lukt niet. | |
Meer dan een zacht 'klik' komt er niet uit de motor. Het kan niet anders dan
dat het startrelais te elektrische geest gegeven heeft. Nu is dat niet zo'n
heel groot probleem, want Marco B. heeft het er steeds over dat je met een
Euro de motor kan starten, simpelweg door de beide contacten op het
startrelais door te verbinden. Maar ik heb geen Euromunt bij me. Wel een
50cent munt, maar misschien dat de motor dan op één cilinder gaat draaien?
Onzin natuurlijk, want alles van metaal is goed om de contacten te
overbruggen. In mijn tas heb ik de bougie sleutel, en de handgreep daarvan is
voldoende om tussen de relais contacten te stoppen, en de motor weer te
starten.
| |
De hele weg naar huis, over de N301, de A30 en de A12 bromt mijn motortje
tevreden, alsof hij nooit anders heeft gedaan, maar dan, op de afrit, is het
vermogensverlies en het sputteren weer daar. Tot aan huis is het gelukkig niet
ver, en als ik de CX op zijn vaste plekje neerzet, drupt de benzine er
langzaam onderuit. Da's niet goed.
| |
Zo staat mijn CX daar dan, met twee probleempjes.
A - Het startrelais. B – Benzine verlies. | |
Het eerste probleem wordt diezelfde avond ter hand genomen. Zadel los, en het
linker zijdeksel eraf, en vervolgens het startrelais eruit. Ik weet dat ik nog
zo'n ding ergens heb liggen, maar als ik het gevonden heb blijkt het een
startrelais van een GL te zijn, en dat gaat niet passen. Dan maar op de andere
manier.
| |
... het startrelais ... | |
En die manier is: uit elkaar halen en repareren. Ik heb het vermoeden dat het
een kwestie is van ingebrande contacten, want er gaat me een hoeveelheid
stroom door dat relais, als de CX gestart wordt. En ja hoor, als ik het geval
open heb, na twee schroefjes los te draaien, dan zie ik de ingebrande
contactvlakken al. Met het imitatie-Dremeltje wordt het beweegbare deel
schoongemaakt, en dat is deel één van de reparatie. De aansluitschroefdelen
worden losgehaald uit het bovenhuis van het relais, ook schoon ge-Dremelt en
er omgedraaid weer ingezet, zodat het deel van de contacten wat nog nooit is
gebruikt nu boven het beweegbare deel hangt. En dan kan alles weer in elkaar
gezet worden. Schroefjes vast, relais weer in de motor, killswitch op OFF,
contact aan, en als ik dan de schakelaar indruk draait de startmotor als
vanouds zijn rondjes. Mooi, dat is uitdaging nummer één. Nu de volgende.
| |
... ingebrande contactvlakken ... |
... contact ... |
Maar dat zal even moeten wachtten........
| |
|