Terug naar de Motorpagina


Een gat in de pijp


Net heb ik de uitlaatbocht vervangen, of daar is de volgende reparatie alweer. Het houd maar niet op. Soms vraag ik me af of ik niet met iets anders rond moet gaan rijden, een Deauville of zo. Maar dat is voor een andere keer. Nu is het zaak dat ik een andere linker uitlaat vindt. Maar mensen lief, wat zijn die dingen duur!!! Ook tweedehands is een uitlaat niet zo één-twee-drie te vinden. Een mailtje aan Woesthoff blijft onbeantwoord, en een telefoontje later leert me dat wat 'net binnen' is ook al een paar maanden binnen kan zijn, en dan is een uitlaat voor een CX weg. Dan zal het toch een nieuwe moeten worden, ben ik bang.

Maar in de maandagavond-chat laat Frans weten dat hij een redelijke set aan JiMi had gegeven, omdat daar de rechter uitlaat niet goed was, en misschien zou JiMi de linker uitlaat nog ergens hebben liggen. Zodoende ging er een mailtje naar Veenendaal, en de volgende ochtend was er al antwoord. Ja, de linker pijp was er nog wel, maar had een redelijke tijd blootgestaan aan de Hollandse elementen, met dramatische roest tot gevolg. Maar als ik wilde......

Nou ja, dat wilde ik wel. Dus een afspraak was snel gemaakt, en ik had nog net de tijd om de luidklinkende linker uitlaat van de CX te halen. Alleen de bout van de uitlaatophanging moest los, en dat ging redelijk vlot. De aansluiting met de collectorbox, of balanspot, was al los, omdat de daar omheen liggende klemband helemaal doorgerot was. Het gat in de uitlaat was makkelijk te vinden, want het was groot zat.......

... gat in de uitlaat was makkelijk te vinden ...
... gat in de uitlaat was makkelijk te vinden ...

Die zelfde avond haalde ik de uitlaat op bij JiMi. Helaas was het geen linker-uitlaat, maar een rechter-uitlaat die links gebruikt was. Het beugeltje voor het standaard-rubber mistte aan de uitlaat. Was dat een probleem? Ik besloot er geen probleem van te maken. En dus had ik een weliswaar verroeste, maar zeker geen verrotte uitlaat voor mijn "Rode Rakker". De zojuist verkregen uitlaat werd naast de oude gezet, en op een paar onbeduidende verschillen na leken ze genoeg op elkaar. Dat zou wel lukken.

... naast elkaar gezet ...
... naast elkaar gezet ...

En omdat de spullen voor de uitlaat toch allemaal klaar lagen ging ik direct aan het werk. Er was alleen een klein probleempje. Om deze tijd van het jaar is het om zes uur al donker, en om half acht dus helemaal. Nu beschikte ik wel over een werklamp met magneet, en die zou ik best ergens aan kunnen 'plakken', maar wat komt daar voor in aanmerking? De Motor? Nee, daar zit zo'n lamp alleen maar in de weg, maar wat dan? Rondkijkend door de bijkeuken, die gewoonlijk nogal arm is aan metalen voorwerpen, zag ik ineens precies wat ik nodig had. En zo werd de oude uitlaat, met gat en al, ongedoopt tot lamp-standaard.

... lamp-standaard ...
... lamp-standaard ...

De ophangbeugel werd aan de vervanguitlaat geschroefd. Uit een doos met 'divers' spul werd een passende klemring gehaald, die nog jaren mee zou kunnen gaan. De klemring om de balanspot, de uitlaat met het smalle einde in de balanspot, en klaar. Alles zat op de plek waar het hoorde te zitten. De bout met passagier-stepje kwam op de goede plaats, en werd vastgedraaid, en daarna werd de klemband strak aangetrokken.

Even werd de motor gestart, en met de hand werd er gevoeld of er ergens een verkeerde uitlaatstroom voelbaar was. Gelukkig niet. Morgen zou er een proefritje moeten komen, en een luistertest. En misschien zou ik dan heel even van het overmatige uitlaatgeluid af zijn.....

Want anders zit er misschien nog ergens anders een lekje......




Terug naar de Motorpagina