De remmen van de Rode Rakker |
Nauwelijks terug uit Sint Jansklooster was daar de uitdaging van de achterrem
van de Rode Rakker weer levensgroot aanwezig. Dus werd, zodra het kon, de
computer aangezet om eens te kijken of er ergens nog remschoenen te koop waren,
en hoe ik daar dan zo snel mogelijk aan kon komen. En kijk, ongeveer het
eerste berichtje wat ik lees is van Erikje, die een set remschoenen voor de
achterrem van de CX500 te koop heeft. Direct gaat er een PB naar toe, en wordt
de hele procedure van koop en verkoop via PB-tjes in gang gezet.
| |
... remschoenen te koop ... | |
Ondertussen haal ik al wel vast het achterwiel uit de Rakker. Het scheelt
natuurlijk dat ik een dergelijke actie net bij de blauwe heb gedaan, maar hier
moet ik nog wel opletten, want voordat ik van alles ga losmaken moet de motor
wel met zijn middenbok op twee balkjes 4x4 gezet worden, zodat het achterwiel
een stuk verder omhoog komt. Dit in verband met het Krauser-kofferrek, wat het
verwijderen van de band anders aardig in de weg zit.
| |
Als ik het wiel eruit heb, en de remschoenen bekijk snap ik niet hoe een en
ander zo ineens vast kon komen te zitten. Ligt het aan het wiel? Misschien
wel. Bij Frans in Nijkerk kan ik een reserve wiel ophalen, en tegelijk geeft
hij me ook advies over het plaatsen van de nieuwe remschoenen. Ook Frans snapt
niet wat er aan de hand kan zijn, maar adviseert, zoals ook anderen via het
forum, om gewoon het eigen achterwiel te gebruiken, en als het fout blijft
gaan, dan pas het reserve-achterwiel te monteren. Dat is meer werk, want de
achterband moet dan worden omgezet, maar als het moet, dan moet het. Als het
niet hoeft, ook niet aan beginnen. Frans haalt de oude remschoenen nog los,
voor nadere inspectie, maar er is niets buitensporigs aan te zien.
| |
Vrijdag komen de langverwachte remschoenen binnen. Duidelijk is dat deze er
heel anders uitzien als de remschoenen die uit de Rakker komen. Het grote
verschil tussen oud en nieuw. Ik heb in de tussentijd van de gelegenheid
gebruik gemaakt om de remankerplaat vast grondig te reinigen, en nieuwe
splitpennen te halen, zodat ik direct aan de slag kan.
| |
... verschil tussen oud en nieuw ... | |
Er gaat kogellagervet op de draaipunten van de nieuwe remschoenen, een likje
vet op de remnokas, en ik steek nieuwe splitpennen over het
verbindingsplaatje. De uiteinden van de splitpennen worden omgebogen, en alles
wordt nauwkeurig gecontroleerd. En als de remschoenen netjes op de
remankerplaat zitten, en vanuit het handje alles soepel werkt, wordt het
geheel in het originele wiel gezet. Het past, natuurlijk, en zo op het eerst
gezicht werkt het goed. Nu moet ik nog het wiel-met-rem onder de motor
monteren.
| |
... nieuwe splitpennen ingestoken ... | |
Voordat ik dat doe vet ik de meenemer van de cardan nog even flink in met vers
vet. Zodat dat ook weer netjes zit. Dan gaat het wiel, met enige moeite, onder
de motor, en met wat kunst en vliegwerk wordt de achteras doorgestoken. Even
wat wrikken en jutteren omdat het niet helemaal in één keer vanzelf past, en
dan het wiel centreren door de rem aan te trekken. De reactiestang en de
remstang worden vastgezet, en min of meer wordt de rem afgesteld. Tot slot
wordt de as vastgezet, en een verse splitpen in de achteras gestoken. Klaar,
denk ik. Maar omdat het toch een rem is, die ik daar even in elkaar heb gezet,
wordt alles een tweede, en zelfs een derde keer gecontroleerd.
| |
Een testrit volgt. Amper tien meter op weg, met een erg lage snelheid, wordt
de achterrem ingetrapt. Er gebeurt erg weinig, dus wordt de stelmoer een
aantal slagen verder gedraaid. Weer een klein eindje, en nu vertraagt de CX
merkbaar als ik de achterrem intrap. Maar blokkeren? Nee, gelukkig niet. Wel
kan ik, door stevig op de rem te trappen, de zaak bewust laten blokkeren, maar dat is
iets heel anders als het spontaan blokkeren van het achterwiel wat eerst
optrad. Een langer ritje, met steeds weer op verschillende manieren remmen
volgt. Er treden geen problemen op.
| |
Ook deze reparatie is goed afgelopen....
| |
|