Ik had dus de choke kabel vervangen door een ander exemplaar, wat bij nader
inzien niet de juiste was. Daarvoor was de tank eraf gehaald, en ook de
benzine slang bij de carburateurs losgehaald. Omdat alles toch niet helemaal
goed scheen te zijn was er verder nog niet gereden, dat kon altijd nog.
|
Deze morgen was het perfect weer om eens per motor naar het werk te gaan. Dus in
de vroegte werd het pak aangetrokken, ook al is het maar 14 kilometers, en de
helm opgezet. Naar buiten, benzine kraan open draaien en de poortdeur van slot
halen. Tot zover geen problemen. Maar terug lopend naar de motor was het
ineens: ...hee wat ruik ik... ??
|
Benzine. Niet uit het overloop slangetje, maar over de carburateurs heen. Waar
kwam dat dan vandaan? En toen zag ik het, het benzine slangetje wat op de
carburateurs was aangesloten lekte, En ook niet ene klein beetje. Het
slangetje was helemaal uitgelubberd. Dit was een stukje (dure) benzine slang
omvlochten met een extra mantel, maar als die los laat, dan is de hele
stevigheid van het slangetje weg. Exit duur stukje slang, maar heb ik nog wat
anders liggen?
|
Na even zoeken vind ik het oude benzinefilter, met aan beide zijden een stukje
slang. Mooi, dan kan die er op. Het kwam eraf, en kan er nu vast ook wel weer
op. Twee tellen later zit het op de plek van het lekkende slang-met-filter
geheel, en kan ik op weg.
|
Op de terugweg werd er een nieuw stukje benzine slang gehaald om alles weer
netjes aan elkaar te zetten. Vervolgens naar huis, en de grootste problemen
zullen nu wel over zijn, denk ik.
|
Mis dus. Thuis werd de motor achter het huis op de middenbok gehesen en
verd... weer een benzine lucht, en nu lekte het wel uit het overloop
slangetje. Om gek van te worden....
|
Dus werden de carburateurs er onderuit gehaald, en de linker, die lekte, open
gemaakt. Een piepklein flinterdun stukje vuil zat op de punt van de
vlotternaald, net voldoende om de boel niet af te sluiten en over te laten
stromen. Ook leek de vlotternaald oud en uitgedroogd. Ik dacht: daar moet ik
dan maar een nieuwe naald plaatsen, want er lag er nog eentje in de bak met
nog te monteren onderdelen. Helaas, dit was een nog een oude oranje vlotter,
en de naald die ik had liggen was voor een zwarte vlotter. Daar zit net
voldoende verschil in om het niet te laten passen. Dus werd de vlotter
gewisseld, want die bleek ook nog eens lek te zijn (er zat vloeistof/benzine
in). De vervangende zwarte vlotter kwam uit een setje wat al eens eerder een
donor vlotter had mogen leveren. Daarna kon de werd de nieuwe naald geplaatst,
en de carburatuers weer teruggezet. De nieuw choke kabel die was binnen
gekomen werd er ook meteen onder gezet, en de hele zooi werd weer in elkaar
geschroefd. Ook werd een nieuw stukje benzine slang gebruikt, en toen bedacht
ik me ineens dat ik misschien het wel aan mezelf te wijten had, die lekkage.
|

... piepklein flinterdun stukje vuil ...
|
Had ik deze ochtend de vervangende benzine slang-met-filter wel goed
gemonteerd? En niet 'ondersteboven' tegen de pijl met 'flow' in, en was
misschien daar dat flintertje vuil vandaan gekomen? Het zou zo maar
kunnen......
|
Maar goed, hij lekt niet meer, en starten doet 'ie ook nog.....
|
|