Het was deze dag niet de mooiste dag om te motorrijden, dus werd een wat
misschien al veel te lang uitgesteld klusje ter hand genomen: het vervangen
van de choke-kabel.
|
De oude kabel is nog goed, hapert niet, is niet gerafeld of wat dan ook, maar
het knopje loopt zo makkelijk terug, en om er nou steeds een knijper omheen te
zetten, zoals me werd voorgesteld, nee, dat leek me toch wat meer een
'houtje-touwtje' oplossing voor als er onderweg iets fout gaat. En er lag
tenslotte nog een nieuwe kabel, twee jaar geleden bij Roukema gekocht, die
zonder meer op mijn CX zou moeten passen, volgens het label. Er stond
duidelijk CX500 op. Dus laat ik er maar eens aan beginnen, dan zou ik over een
paar weken in elk geval met een juiste choke-kabel naar de Zwitserse grens
rijden, op zoek naar de jongens van de 500 euro-challenge.
|
De tank ging los, en werd voorzichtig opzij gelegd. Vervolgens gingen de
motorschetsplaten los en werden omhoog gedraaid. Zo ontstond er meer ruimte om
het eindje van de kabel in het juiste oogje te haken. De nieuwe kabel werd op
de juiste plek, vlak voor het stuur, ingestoken en doorgevoerd. En dat zag er
al een beetje raar uit, want het leek alsof het tekort was. Maar misschien
kwam dat omdat het een 'aftermarked' type was, en niet helemaal 100% gelijk
aan de originele kabel van meneer Honda.
|
Maar toen alles weer netjes in elkaar zat, en de kabel aan beide kanten was
gemonteerd, en alle schroefjes en inbus boutjes en dergelijk weer netjes vast
zaten, sloeg de twijfel in alle hevigheid toe. Dit kon toch nooit de goede
kabel zijn? De steel van de knop was een flink stuk korter, de buitenkabel was
veel langer, en als ik de knop uittrok startte de motor, dat wel, maar de
steel van de knop werd uit de huls getrokken. Nee, dit was echt niet goed.
|
... buitenkabel veel langer ...
|
Het hele verhaal werd, met foto-tjes erbij, op de site van de Dutch Honda CX-V
club gezet. De reactie's lieten, zoals gebruikelijk, niet al te lang op zich
wachtten. Nee, zo was de algehele opvatting, dit was niet de juiste kabel voor
een CX500, stickers op het ongeopende zakje of niet, het was gewoon niet goed.
Marco Becker, die CX/GL als een uit de hand gelopen hobby heeft, had nog wel
een originele kabel. De laatste, zo zei hij, en of ik belangstelling had.
|
Ja, zeker had ik belangstelling. Zo werd, na het overmaken van het gewenste
bedrag, de kabel in een envelop gedaan en opgestuurd. En ja, het was heel
duidelijk te zien dat deze kabel geen 'aftermarked' imitatie was, maar een
originele.
|
Binnenkort moest ik die kabel er maar eens onder zetten, het heeft geen haast.
|
|