Terug naar de Motorpagina


De Choke-kabel vervangen


Het was deze dag niet de mooiste dag om te motorrijden, dus werd een wat misschien al veel te lang uitgesteld klusje ter hand genomen: het vervangen van de choke-kabel.

De oude kabel is nog goed, hapert niet, is niet gerafeld of wat dan ook, maar het knopje loopt zo makkelijk terug, en om er nou steeds een knijper omheen te zetten, zoals me werd voorgesteld, nee, dat leek me toch wat meer een 'houtje-touwtje' oplossing voor als er onderweg iets fout gaat. En er lag tenslotte nog een nieuwe kabel, twee jaar geleden bij Roukema gekocht, die zonder meer op mijn CX zou moeten passen, volgens het label. Er stond duidelijk CX500 op. Dus laat ik er maar eens aan beginnen, dan zou ik over een paar weken in elk geval met een juiste choke-kabel naar de Zwitserse grens rijden, op zoek naar de jongens van de 500 euro-challenge.

De tank ging los, en werd voorzichtig opzij gelegd. Vervolgens gingen de motorschetsplaten los en werden omhoog gedraaid. Zo ontstond er meer ruimte om het eindje van de kabel in het juiste oogje te haken. De nieuwe kabel werd op de juiste plek, vlak voor het stuur, ingestoken en doorgevoerd. En dat zag er al een beetje raar uit, want het leek alsof het tekort was. Maar misschien kwam dat omdat het een 'aftermarked' type was, en niet helemaal 100% gelijk aan de originele kabel van meneer Honda.

Maar toen alles weer netjes in elkaar zat, en de kabel aan beide kanten was gemonteerd, en alle schroefjes en inbus boutjes en dergelijk weer netjes vast zaten, sloeg de twijfel in alle hevigheid toe. Dit kon toch nooit de goede kabel zijn? De steel van de knop was een flink stuk korter, de buitenkabel was veel langer, en als ik de knop uittrok startte de motor, dat wel, maar de steel van de knop werd uit de huls getrokken. Nee, dit was echt niet goed.

... buitenkabel veel langer ...
... buitenkabel veel langer ...

Het hele verhaal werd, met foto-tjes erbij, op de site van de Dutch Honda CX-V club gezet. De reactie's lieten, zoals gebruikelijk, niet al te lang op zich wachtten. Nee, zo was de algehele opvatting, dit was niet de juiste kabel voor een CX500, stickers op het ongeopende zakje of niet, het was gewoon niet goed. Marco Becker, die CX/GL als een uit de hand gelopen hobby heeft, had nog wel een originele kabel. De laatste, zo zei hij, en of ik belangstelling had.

Ja, zeker had ik belangstelling. Zo werd, na het overmaken van het gewenste bedrag, de kabel in een envelop gedaan en opgestuurd. En ja, het was heel duidelijk te zien dat deze kabel geen 'aftermarked' imitatie was, maar een originele.

Binnenkort moest ik die kabel er maar eens onder zetten, het heeft geen haast.





Terug naar de Motorpagina