Exit van een Blauwe CX |
Naast alle gebeurtenissen met een omvallende Rode Rakker en een te verrijden
Veluwerit stond er ook nog een Blauwe CX naast het huis te wachten op het
afmaken van een reparatie. Wat was er ook al weer aan de hand? Oh ja, een
vreemd en verontrustend geluid uit óf de cardan, óf de versnellingsbak.
| |
Ik gokte in eerste instantie op de cardanklok. Ook die dingen hebben niet het
eeuwige leven, en eerlijk gezegd was het wisselen van een cardanklok
eenvoudiger als het wisselen van een versnellingsbak. Helaas, bij het steeds
verder loshalen van de onderdelen werd ik steeds meer pessimistisch over de
toekomst die deze blauwe CX en ik samen konden hebben. Een mooie blauwe om
onbezorgd op warme dagen kuiploos mee te rijden bleek er niet in te zitten.
| |
Het lukte de cardanklok te wisselen, maar al bij het starten en onbelast
ronddraaien in de vijfde versnelling was daar het nare en angstwekkende geluid
weer. Toch de versnellingsbak dan? De originele cardanklok werd weer aan de
motor gehangen, het wiel erin gezet, en alles vastgeschroefd. In elk geval zag
het er weer uit als een gewone CX. Maar wat nu?
| |
![]() ... de originele cardanklok ... | |
Het koste wat moeite, ja het koste heel wat moeite om een besluit te nemen. Ik
had er al heel wat tijd en onderdelen en moeite in gestoken, waaronder niet in de
laatste plaats een mooie set voorpoten. Houden en verder gaan? Of wat anders?
| |
De mogelijkheden waren ongeveer:
| |
In eigen beheer slopen was ook een optie. Een aantal onderdelen kon ik vast
nog wel verkopen. Zadel, remmen, wielen, ja, zelfs het complete blok was nog
geld waard als sloper. Maar hij is bijna goed, zeurde een stemmetje in mijn
hoofd......
| |
Wegdoen dan? Maar wie wilde er nu een motor hebben waar een hoop aan te doen
was? Ik had deze motor al eens bijna voor een redelijk bedrag verkocht, maar
dat ging niet door. Gelukkig maar, want ik had me erg rot gevoeld als ik een
motor had verkocht waar een dergelijk aantal verborgen gebreken aan zouden
zitten.
| |
Misschien was het laatste toch het beste, maar dan tegen een aangepaste prijs.
Peter, een mede CX-er, had ooit al eens aangegeven interesse te hebben in een
extra CX. Ik stuurde een mailtje: ben je nog geïnteresseerd? En dat was 'ie.
| |
Het duurde een paar weken, wegens vakantie's hier en daar, maar op 30
september werd de CX door Peter opgehaald. Met een aanhanger. Want op dit
moment draait de motor feilloos, zijn koppeling en remmen goed, is het zadel
prettig, maar de defecte uitlaat, en die vijfde versnelling, nee, dat is niet
veilig onderweg. Vandaar de aanhanger.
| |
![]() ... met een aanhanger ... | |
En zo krijgt deze CX toch weer een nieuwe kans. Een ander blok misschien en de
uitlaatjes opknappen, dan rijdt hij misschien volgend jaar weer ergens in
Nederland rond...... | |
|