Terwijl de dagen zich aan een regen lukte het Paul, die de Zwarte
Zwerver van mij wilde overkopen, maar niet om vervoer te regelen. En
ondertussen stond dat ding me wel steeds een beetje meer in de weg. Erg
incompleet ook, zo zonder koplamp, en zonder zadelbeugel, zonder olie en
zonder koelvloeistof.
|
... incompleet, zonder koplamp ...
|
Op de onderdelendag had ik een zadelbeugel met knipperbolletjes weten de
scoren tegen een redelijke prijs. En ja, die was bedoelt voor de Zwarte
Zwerver. Helaas had ik geen koplamp kuipje te pakken weten te krijgen, maar
een vraag op het forum van de Honda CX-V club bracht uitkomst: Tinus stuurde
me een kuipje op, met zwart overgespoten rood, toevallig precies zoals de
Zwarte Zwerver ook was.
|
Vol goede moed werd begonnen om de motor toch weer enigszins toonbaar te
maken, en misschien wel weer rijdbaar. In de eerste plaats de zadelbeugel. De oude knipperlichten werden eraf
gehaald, en de originele beugel werd weer op de juiste plek gehangen. En dan
zie je maar weer hoe mooi alles past, als je niet steeds wat wijzigt: Vrij
eenvoudig paste de beugel als of hij er altijd al had horen te zitten. Alleen
de elektra gaf wat problemen, en hier bleek dat de kleuren van de
aansluitdraden, lichtblauw en oranje, net verkeerd om zaten. Toch jammer.
|
Twee dagen later kwam het door Tinus beschikbaar gestelde koplamp kuipje
binnen. En het koste toch wel een groot deel van de middag om deze koplampkuip
weer op de juiste plaats te krijgen, met daarbij ook nog de knipperlichten en
de koplamp zelf juist aan te sluiten. Stukken draad werden opgezocht of van
oude schakelsets afgeknipt, stekkers en contrastekkers geplaatst, en met de
soldeerbout werden te korte stukjes verlengd, totdat alles weer enigszins bij
elkaar paste. De oude stekkerverbindingen werden zo goed en zo kwaad als het
ging schoongemaakt, en waar nodig en mogelijk vervangen door nieuwe, totdat
eindelijk alles weer werkte zo als het in het boekje stond. Het plaatsen van
de koplamp koste uiteindelijk ook dat tijd, vanwege de draden-zooi die in het
kuipje zijn plek moest vinden. Maar het lukte. Er stond weer een goed uitziende
CX achter het huis, ook al stond hij te wachten op de nieuwe eigenaar.
|
Er was verse olie aangeschaft, en er was voldoende koelvloeistof op voorraad.
Dus werd de motor van de juiste vloeistoffen voorzien. Jammer dat ik eerst
alles had afgetapt, nu moest er weer nieuw spul in. Maar ik wilde de motor
laten draaien, ja, weer weg-waardig krijgen voordat hij van eigenaar zou
wisselen. De accu werd opgeladen na het gedoe met de verlichting, en de
volgende dag was het moment daar: Contact en starten.
|
Natuurlijk deed 'ie het. Natuurlijk had ik alles weer juist in elkaar gezet,
en natuurlijk was ik zelfs de cardanborging niet vergeten. Maar een proefritje,
nou nee, dat nog even niet, dat moest nog even wachten.......
|
|