De Rode Rakker valt om ...... |
Na de stamtafel Veluwe reden JiMi en ik naar huis. Het was een gezellige avond
geweest en het was niet koud. De CX-en reden lekker en het enige waar ik me
zorgen over maakte was het nogal harde uitlaat geluid, waarschijnlijk door een
niet geheel afgedichte verbinding tussen uitlaat bocht en balans pot.
| |
Vlak voor Ede ging JiMi naar rechts, en ik rechtdoor. Omdat een belangrijke
rotonde voor onderhoud was opgebroken, moest er een andere weg gereden worden.
En zo kwam ik uit een andere richting bij huis aan. Poort openduwen, CX naar
binnen en dat was dat.
| |
Maar deze keer ging het toch net iets anders. Kwam het omdat ik de motor op
een ander plekje wilde neerzetten, of omdat het tuinlicht weer niet
automatisch aanging ? Ik weet het niet. De motor stond stil, en ik klapte de
zijstandaard uit, een heel gebruikelijke actie. Daarna liet ik de motor naar
links overhellen, om op het zij-pootje te laten rusten. Maar het zij-pootje
leek er niet te zijn, verder en verder helde de motor over, en er was geen
houden meer aan. Zo goed en zo kwaad als het ging probeerde ik het geen smak
te laten worden, maar een kalm omverzakken. Met een zacht gekraak kwam de CX
tot rust. Een vormeloze massa liggend op de grond in het duister van de
nacht....
| |
Het koste wat moeite, ja, zelfs heel veel moeite, om de tweehonderd en nog wat
kilo's van de "Rode Rakker" weer in de normale stand te krijgen. Een plastic
krukje, een anderhalve meter balk van 4x4, de hulp van Joke, dat alles was
nodig om mijn motor weer op zijn banden te krijgen. Overdag is het al een
rotklus, lijkt me, maar 's nachts, als je niet kunt zien wat je aan het doen
bent, en de stank van benzine sterker en sterker wordt, dan is het helemaal
niet fijn.
| |
Het lukte. Na een dik kwartier zwoegen en twee of drie keer opnieuw proberen
stond de CX weer op z'n wielen. Snel werd de
benzine kraan dichtgedraaid, en toen was er eventjes de tijd om bij te komen,
en om een zaklamp te halen. In dat licht bleek dat ik de benzine kraan net een
stukje voorbij 'off' had gedraaid, en dat het benzine filter los was geschoten
van de slang. Met flinke druppels lekte de benzine over de motor op de grond.
De kraan werd nu echt goed dichtgedraaid, en de eerste schade werd opgenomen.
Het viel mee, zo op het eerste gezicht.
| |
- Met een latje erbij werd de hoogte links en rechts van het stuur gemeten. Er
zat een duidelijk verschil in, ruim anderhalve centimeter. Dus het stuur moet
worden vervangen.
- Van de koppelingshandel was het bolletje aan het einde afgebroken. Ook een andere koppelingshandel moet er komen. - De linker koffer en de kuip hadden de grootste gedeelte van de klap opgevangen. Maar behalve flinke krassen onder aan de koffer, en krassen op de kuip leken die in orde. - De tank had een groot aantal verse krassen, evenals het linker zijkapje. Maar dat was alleen maar cosmetisch. | |
Misschien was het niet verstandig, maar ik moest het proberen. Het duurde
langer dan normaal, maar eindelijk lukte het om de motor te starten. Geen rare
geluiden, geen ploffen, kraken, knallen of knarsen. Gelukkig, hij deed het nog,
ook na deze ongewone en wat ruwe behandeling.
| |
De volgende dag, na een nacht waarin ik slecht geslapen had, werd bij daglicht
een tweede inspectie gehouden. Zo op het eerste gezicht kon ik verder geen
schade ontdekken. Dat stuurtje, ja, dat zat iets scheef, maar in de schuur had
ik een vervangend stuur liggen, en ook moest daar nog een extra
koppelingshandel liggen. Nu eerst werken, vanmiddag sleutelen.
| |
|
Omgevallen - Stuur en Koppelingshandel |
Die middag werd er eerst het extra stuurtje uit de reserve onderdelen gewist.
Er lag ook een ander stuur, net vijf of acht centimeter hoger, maar ik was
bang dat de remslang dat niet zou halen. Toch maar meenemen, en straks even
proberen.
| |
Met niet één maar twee reserve-stuurstangen bij de hand begon ik aan het
losmaken van het ietwat scheve stuur, en het verwijderen van al die zaken die
op zo'n stuurstang gemonteerd zitten. De linker schakelset is makkelijk los te
halen, rechts is het net iets anders. Bij mijn CX zeker, omdat daar mijn
'gas-vast' cruise-control opgebouwd zit. Toch was alles redelijk tot goed los
te maken. En ook het stuur zelf was vlot van de plaats te krijgen. Vier
bouten hoefde ik maar los te halen en daar was het stuur al los, en kon
weggehaald worden.
| |
... weggehaald ... | |
Ook het vervangende stuur was niet 100% recht, maar waar het 'oude' stuur een
verschil van ruim anderhalve centimeter hoogte verschil tussen beide zijden
had, had het vervang stuur slechts een millimeter verschil. Dat kon ik best
over het hoofd zien.
| |
Nu wilde ik eerst even weten of het wat hogere stuur zou passen met deze
standaard remleidingen. Maar het werd direct duidelijk, toen ik het stuur
ongeveer op de plek hield, dat het niet zou lukken. De remslang vanaf de pomp
was duidelijk te kort. Jammer, maar het was nu niet de tijd om daar een andere
slang aan te gaan passen. Gewoon maar het standaard reserve-stuurtje monteren,
dat gaat wel lukken. Met minstens een even grote snelheid als dat ik het oude
stuurtje had verwijderd bouwde ik nu het nieuwe stuur weer op de CX. Het
plaatsten van de 'cruise control' koste wat moeite, maar het kwam goed te
zitten. Vastzetten van het stuur was een werkje waarbij goed gekeken moest
worden of alles wel in het midden zat, en toen dat ook vast zat kon tot slot
de linker schakelset erop, en vast gezet worden. Het linker handvat ging erg
stroef van het oude stuur af, gelukkig maar, en het kwam ook lekker vast te
zitten op het nieuwe stuur.
| |
Tot slot werd tussen de hoeveelheid spullen die ik in de loop der tijden had
verzameld een reserve koppelingshandel gevonden. Boutje los, handel eraf en
kabel uitschuiven, en op de goede handel de kabel weer insteken, en
vastschroeven op de juiste plaats. De vrije slag werd nog nagekeken, maar
aangezien er bijna niets verdraait was, was dat meer een controlewerkje, als
een instelwerkje.
| |
... het zag er weer goed uit ... | |
Het zag er weer goed uit, en zelfs beter als dat het geweest was, want het
vervangende stuur had een veel betere chroomlaag als het stuur wat er vanaf
gekomen was. Een 'proefzit', op de middenbok, gaf vertrouwen in de verrichte
reparatie. Ik keek nog eens rond of ik wat vergeten was, maar zag niets
vreemds. Ja, toch wel. Aan de binnenzijde van de kuip was nog een schadeplekje
wat ik me nog niet opgevallen was. Een bijna tien centimeter lange scheur,
vanaf het linker opbergvak. Dat scheurtje moest wel even 'afgeboord' worden,
voordat het verder zou gaan. De volgende reparatie diende zich al weer aan.
| |
|
Omgevallen - Kuip reparatie |
Dat scheurtje in de kuip moest wel gerepareerd worden natuurlijk. Afboren is
alleen maar een noodoplossing om te voorkomen dat alles verder scheurt. Dus
bij de bouwmarkt werd advies ingewonnen, en met een verpakking reparatie spul
verliet ik de winkel weer. Maar mensenlief, wat een stinkspul is dat!
| |
... scheurtje in de kuip ... | |
Volgens de aanwijzingen op het blik moest ik een strook van het matje
afknippen, en een mengsel van precies zoveel verharder op zoveel milliliter
hars gebruiken voor het beste resultaat. Een maatbeker was bijgevoegd, met een
kwastje en een roerhoutje. Maar eerst alles opschuren.
| |
Gelukkig kon ik aan de binnenkant van de kuip het reparatiespul aanbrengen,
zodat het van buiten bijna niet te zien was. Schoon en droog en helemaal stof-
en vetvrij, dat moest het zijn, volgens de gebruiksaanwijzing. Zo goed en zo
kwaad als het ging schuurde ik het stukje op, maakte het schoon, en met een
doek veegde ik het oppervlak droog. Nu stap twee van het proces. Mengen van de
juiste hoeveelheid hars en verharder voor het smalle strookje reparatie mat
wat ik had afgeknipt.
| |
Een scheutje uit het blikje, en dan één, nee, twee kloddertjes spul uit de
tube, dat was de juiste verhouding, besliste ik. Mengen, en vervolgens het
matje insmeren, en de plek waar dat matje moest komen. En wat was ik blij dat
ik van die latex handschoentjes had aangetrokken, want mens, wat een gemeen
goedje is dat.........
| |
... mengen en insmeren ... | |
Op goed geluk werd het ingesmeerde matje in de binnenkant van de kuip geplakt,
volgens het aloude principe van: zo zal het wel goed zijn. En daarna de
stinkende bende opruimen.
| |
Een uurtje later ging ik eens kijken hoe het er uit zag, en vooral, hoe stevig
het geworden was. En dat viel me helemaal niet tegen, nee, het zag er goed uit,
en het leek ook weer net zo stevig als dat het voorheen geweest was. Met een
schuurpapiertje werden uitstekende stukjes reparatie mat glad- en afgeschuurd,
en voorzichtig werd gevoeld of er nog scherpe randjes ergens zaten. En die
waren er niet.
| |
Wel ontdekte ik bij dat schuren dat er nog een scheurtje in de kuip zat. Dat
moet dan ook een keertje gedaan worden. Maar nu niet, ik wil eerst even die
stank uit mijn neus krijgen......
| |
|
Omgevallen - Remslang vervangen |
Bij het vervangen van het iets scheve stuurtje van mijn CX zag ik iets wat me
helemaal niet beviel. De remslang, die aan de rempomp op het stuur is
gemonteerd, vertoonde een aantal scheurtjes in de buitenmantel. En dat is niet
goed. Of de scheurtjes daar al langer hadden gezeten, en nu, door de brute
behandeling van een omgevallen motor en de daarbij behorende
stuur-uitwisseling, ineens zichtbaar werden, daar had ik geen idee van. Wel
had ik zo het idee dat deze slang beter eerder dan later vervangen moest
worden.
| |
CX-er JiMi was het helemaal met me eens, en beter nog, hij had een vervangende
slang op de plank liggen, van een voorgaand project. Een afspraak was snel
gemaakt, en zo stond ik op maandagmiddag de kuip van de Rode Rakker te halen.
Bij een gewone CX, zonder zo'n mooie Polaris kuip, kan bijna alles blijven
zitten, en kun je min of meer zonder dingen los te halen de remslang
vervangen. Maar op deze CX zit een kuip, met ook nog een binnenkuipje. En dat
valt bijna precies over de remverdeler heen, die vlak boven het spatbord
tussen de voorpoten gemonteerd zit. Dus, kuip eraf.......
| |
Dat gaf me meteen de kans om eens goed te kijken naar de kuip ophanging. Bij
het vallen had de kuip een gedeelte van de 'klap' opgevangen, en het zou
zomaar kunnen zijn dat het kuipframe verbogen was. Gelukkig bleek dat, toen ik
alles los had gehaald, niet het geval te zijn. Alle stangetjes en
ophangbeugels zagen er nog goed en recht uit.
| |
Die avond kwam JiMi met het nieuwe onderdeel voor mijn rem-systeem. De oude
remolie werd uit het potje gezogen, door middel van een injectie spuit, waarna
ik het potje schoon en droog maakte. Het losmaken van de oude remslang van de
remdruk verdeler koste wat moeite en kracht. En toen de remslang los was, en
ik het geval eens beter bekeek zag ik het jaartal '78' op de slang staan, nog
net leesbaar. Deze remslang was dus net zo oud als de CX.
| |
... de remslang los ... |
... het jaartal '78' ... |
De nieuwe remslang werd, met nieuwe tussenringen, op de remdrukverdeler
geplaatst. De remslang was iets langer dan het stuk wat eraf gekomen was, maar
omdat ik er over loop te denken om een iets hoger stuur te proberen, is het
juist precies de goede maat. Met zorg werd de slang tussen de kabels en
stekkers die daar hingen door gewriemeld, totdat hij op de juiste plaats, bij
de toerenteller uit de wirwar van draden en kabels tevoorschijn kwam.
| |
Even was er een kleine verwarring, buigt de remslang naar binnen, of naar
buiten? Het moest naar 'binnen' zijn, en dus werd de remslang nu bovenaan, aan
de rempomp, vastgemaakt. Even controleren of we niets vergeten waren. Maar als
je maar één ding los haald, en ook weer één ding vastzet, dan is er weinig
ruimte voor vergissingen. Verse remolie werd in het potje gegooid, en toen was
het een kwestie van heel veel pomp-bewegingen maken, om de lucht die nog in de
slang zat, weg te krijgen.
| |
Eindelijk kwam er weer druk op de remhandel. De remdrukverdeler werd vastgezet
en het dekseltje op de rempot gedraaid. Tot slot werd de kuip weer gemonteerd.
En zo stond er weer een goed uitziende, werkbare, en hopelijk ook rembare CX.
Een testritje moest dat uitwijzen, maar dat was iets voor een volgende dag.
| |
De volgende dag was dan het testritje. En verbeelde ik het me nu, of remde de
CX toch net ietsjes beter? Het frame was in elk geval niet krom geraakt of zo,
en de motor bleef keurig netjes in het spoor, ook met beide handen boven het
nieuwe stuur. Ergens kreeg ik het vermoeden dat het oude stuurtje altijd al
scheef was geweest, want ik zat net wat anders met mijn schouders. Maar dat
kan natuurlijk ook de kracht van de illusie zijn.......
| |
Illusie of niet: hij rijdt weer !
| |
|
Omgevallen - Nog een scheurtje |
Nu ik één keer een scheurtje in polyester had gerepareerd, en dat nog met een
redelijk succes, moest ik het tweede scheurtje ook wel repareren. Het was niet
zo'n lange barst, maar toch wel op een beetje een rotplekje, net in de rand
van het linkervak. Vol tegenzin, in verband met het reparatiespul, werd aan
het klusje begonnen, door eerst de omgeving van de scheur schoon te maken met
een schuurpapiertje.
| |
Weer werden de latex handschoentjes gepakt, en een matje geknipt. En net als
de eerste keer werd er, meer op goed geluk dan volgens het nauwkeurig afmeten
van eenheden, een mengsel gemaakt. Het uitgeknipte matje werd ingesmeerd, en even
later op de juiste plaats aangebracht. Dat was best lastig, want de scheur
liep langs een smal omgebogen randje van het opbergvak. Maar met wat duwen en
schuiven en gladstrijken bleef ook dit reparatiematje netjes op de gewenste
plaats zitten.
| |
... rand van het linkervak ... |
... op de gewenste plaats ... |
Een ruim uur later was het tijd om alles af te werken. Gladschuren van de
buitenkant, en ook gladschuren aan de binnenkant. Een klein stukje van het
aangebrachte materiaal brak af, maar dat had toch net op een plek gelegen waar
ik het niet had gewild, dus dat kwam prima uit. Het reparatie setje werd
opgeborgen, in de hoop dat ik het verder niet nodig zou hebben, de Rakker werd
onder de hoes gezet, en dat was, hoopte ik, de laatste reparatie als gevolg
van het omvallen van mijn Rode Rakker.........
| |
|