Onderdelendag Dutch CX-V club |
Elk jaar organiseert de Dutch Honda CX-V club aan het begin van het
motorseizoen, en soms ook iets later, een dag waarop een ieder de onderdelen
die hij of zij over heeft te koop kan aanbieden aan mede clubleden of
belangstellenden. Ook in 2015 werd deze traditie in ere gehouden, en wederom
waren we met de club te gast in het gebouw van 'Abemec' aan de Pater van den
Elsenlaan in Veghel.
| |
Nu ik afscheid aan het nemen was van mijn 'Zwarte Zwerver' had ik daarvan een aantal
onderdelen over, waarvan de volgende eigenaar had gezegd: 'Ach, laat die er
maar af, die heb ik toch niet nodig'. Dat kwam me wel goed uit, want kuip en
kofferrek waren al verwijderd, en die hoefde ik dus niet terug te zetten. Dat
scheelde weer een hoop werk. Anderzijds hield ik wel een hoop spullen over,
die ik niet op mijn andere CX, de 'Rode Rakker', kon zetten. Daar zaten al een
kuip en kofferrek op. En twee kuipen of twee kofferrekken, dat zag er wel een
beetje erg overdreven uit.
| |
Een berichtje op het forum van de club, dat ik een kuip en kofferrek over had,
leverde niets op. Nou ja, dat kon natuurlijk. Ik besloot om de hele boel in de
auto mee te nemen naar de onderdelendag, die binnen een paar dagen gehouden
zou worden. Op zaterdagavond werd de auto volgeladen, met koffers, kuip, en
een flink aantal losse onderdelen. Een snelle controle, en ja, zo te zien had
ik alles wat ik mee wilde nemen bij me. Ik vergiste me, maar daar kwam ik pas
later achter......
| |
Die zondag liep de wekker af, op een onmogelijk vroeg uur voor een zondag.
Maar na wat nadenken wist ik weer waarom: onderdelen dag, en ik wilde ruim op
tijd daar in Veghel aankomen. Zodoende reed ik om kwart over negen weg, met de
auto volgeladen, in de hoop een heleboel spullen te kunnen verkopen. De weg
was, zo op zondagmorgen, erg rustig en de tank van het auto-tje zat vol, dus
werd er rustigjes aan naar Veghel gereden. En om tien over tien was ik er dan
ook, en ik kon de auto zo naar binnen rijden, en een mooi plekje uitzoek voor
mijn spullen. Ik was niet de eerste. KuipWillem en Jaap waren er al, met een
ruime sortering 500E en 650E onderdelen, en ook Frans was druk bezig om zijn
handeltje uit te stallen.
| |
... was druk bezig ... | |
Nou, dan kon ik ook niet achterblijven, en alles werd uit de auto gehaald, en
op een zo voordelig mogelijke manier neergezet. De bakken met losse onderdelen
werden aan de zijkant gezet, de koffers aan de ander zijkant, en de kuip met
alles wat erbij hoorde op een prominente plaats in het midden. En toen alles
klaar stond was het tijd om eens te kijken wat de anderen hadden meegebracht.
| |
... voordelig mogelijke manier neergezet ... | |
Bij Jaap en KuipWillem lagen de onderdelen van een Polariskuip. Nou ja, die
had ik ook. Deze onderdelen waren van een kuip die totaal gescheurd was
geraakt, in de loop van de tijd, en Jaap had een aantal onderdelen gered van
de stort. Ophangbeugel, knipperlichten, en ook de originele bevestigingskabel
met stekker en contra stekker. En zo liep ik even later met dat onderdeel naar
mijn auto. Dat was in feite een slecht begin van de dag, want de bedoeling
was dat ik met minder naar huis zou gaan als dat ik mee had genomen, en nu,
amper een half uurtje nadat ik aangekomen was, had ik al weer wat extra om mee
te nemen. En het was nog niet afgelopen.
| |
Werner had een balanspot voor een 'zAB' meegenomen. Een origineel model, waar
dan nog wel de tussenringen voor besteld moesten worden. Maar wel 'hard' en
over het algemeen roestvrij. De klodders siliconenkit die her en der op het
ding zaten moesten er nog afgehaald worden, en dan zou het ding onder de 'Rode
Rakker' gemonteerd worden, ter vervanging van de oude 'H-box' die aan de
randen toch al wat roestgaatjes begon te vertonen.
| |
Kijkers waren er genoeg, maar er waren erg weinig kopers. Een spiegel, een
remhandel, maar verder ging het niet met de verkoop van mijn spulletjes. Jaap
kwam bij me langs voor een bougiedop, en die had ik nog. Beussie wilde een
koffer bekijken, maar vond het niets (daar had hij gelijk in) en ging
uiteindelijk met een andere koffer, in veel betere staat, weg. Maar over het
algemeen waren er meer kijkers dan kopers.
| |
Toch was het best wel druk. De prachtige zonnige dag had velen op de motor
gelokt, en als je dan toch aan het rijden bent, dan is het leuk om even bij de
onderdelenbeurs langs te gaan. En niet allen werd er gehandeld, ook werden er
technische adviezen gegeven. Chantal en Werner hadden een GL500 op de
aanhanger meegenomen, waar het een en ander aan mankeerde. Kort gezegd: hij
startte niet. De carburateurs werden verwijderd en nagekeken en gesteld, de
tank gecontroleerd, maar niets hielp. Met een pufje remmenreiniger begon de
motor wel te draaien, maar na een paar luide klappen was het weer over. Een
raadsel. Uiteindelijk was de accu aan het eindje, en dan start een CX of GL
natuurlijk helemaal niet meer. En dan ben je op de onderdelen beurs, maar net
dat ene onderdeel, een setje carburateurs voor een GL500, dat heeft niemand
bij zich.
| |
... even bij de onderdelenbeurs langs ... | |
Terwijl Chantal en Werner de GL weer in elkaar schroefden, en op de aanhanger
zette, was het verkopen van de lootjes voor de verloting ook al aan de gang.
Ik kocht ook zes lootjes, en met een beetje geluk had ik weer helemaal niets.
Hoewel, deze keer zaten er toch wel prijsjes en prijzen in de grote doos waar
ik een enigszins begerig oogje op liet vallen. Maar er waren vele lootjes
verkocht, en een pak speelkaarten ging naar deze persoon, en een
tafeltennisset naar een ander, en zo ging het maar door. De USB powerbank ging
aan mijn neus voorbij, maar wel kreeg ik drie paar warme werksokken. Ook niet
slecht.
| |
... de verloting ... | |
Het werd een beetje tijd om eens op te gaan ruimen. De meeste kooplustigen
hadden hun spullen al gevonden, en het zag er naar uit dat ik met bijna alle
spullen weer huiswaarts zou moeten gaan. Maar kijk, daar stond iemand naar de
witte Polaris te kijken, en ja, de prijs die ik noemde stond hem ook wel aan.
En of het op een CX500c zou passen. Nou ja, volgens mij was dat wel mogelijk.
Helaas bleek Huub niet genoeg contanten bij zich te hebben, maar daar was wel
een mouw aan te passen, en met mijn telefoonnummer op zak, en met de belofte
om het bedrag zo spoedig mogelijk over te maken was de koop gesloten. En toen
merkte ik dat ik een deel van het frame van de Polaris thuis had laten liggen.
Daar sta je dan, met een klant, en de helft van de koopwaar ligt thuis. Hoe
lossen we dat nu weer op?
| |
Eenvoudig, je 'leent' het frame wat bij de buurman ligt, in dit geval bij
Jaap. Jaap had er geen bezwaar tegen, en zo liep Huub even later, met kuip en
kuipdelen en een frame naar zijn auto, en als het niet zou passen dan moest
hij maar bellen.
| |
Maar daarna was het eigenlijk afgelopen met de markt. Links en rechts werd er
al ijverig ingepakt, en dat ging ik ook maar doen. Jammer dat de kofferset
niet verkocht was. Die zou dan maar via Marktplaats een volgende eigenaar
moeten vinden. Stuk voor stuk werden de overgebleven onderdelen weer netjes in
de auto geladen, en dat was dat. Tijd voor het grote afscheid nemen van
iedereen die er nog was, en daarna werd de terug weg aanvaard. Tevreden
stuurde ik de auto naar huis. Weliswaar niet alles verkocht, maar de kuip en
de topkoffer wel. Dat ruimde in elk geval weer een beetje op in de
langzamerhand overvolle schuur. Het Krauser-rek en de koffers zouden ook wel
een bestemming vinden, dus alles met elkaar was ik niet ontevreden.
| |
Thuisgekomen duurde het nog even voordat de bakken en spullen, met behulp van
twee ijverig sjouwende zonen weer netjes waren opgeborgen. Maar toen was de
onderdelen dag 2015 dan ook echt afgelopen. Tijd voor een volgende klus, maar
wat was dat nou ook al weer.........
| |
|