Voorpoten vervangen |
Drie CX-en, dat zijn een hoop motoren. Dus ik hoef me voorlopig niet te
vervelen. Zeker niet als ik een vreemde verkleuring op de rechter voorpoot
van de blauwe aanwinst zie. Het lijkt erop dat die poot óf krom is, waardoor er chroom afgesleten is,
óf ooit is opgeschuurd, om een slechte plek weg te werken. Maar hoe dan ook,
de poot lekt. Dat wil zeggen dat de keerring binnenin lekt. In het geval van
kromme binnenpoot, of onoordeelkundig schuren is er maar één goede oplossing.
Poot eruit, en een nieuwe erin. En dan meteen ook de linker voorpoort
vervangen, anders kun je er op wachten dat die ook gaat lekken.
| |
Gelukkig heb ik jaren geleden van Ouwe Jan een aantal onderdelen overgenomen,
en daar zat ook een set voorpoten bij, glanzend schoon, met, zo werd me toen
verteld, nieuwe keerringen. En die poten liggen al jaren netjes ingevet te
wachten op het moment dat ze nodig zijn, en dat is dus nu.
| |
Het is wel warm, maar dat lijkt het voorlopig wel te blijven. En beter nu als
het droog is als morgen, wanneer er regen voorspeld is. De blauwe CX wordt
achter het huis neergezet op een schaduw plekje, en een oud krikje wordt erbij
gehaald. Gereedschap, en de twee nieuwe pootjes worden klaargelegd. En dan kan
ik beginnen.
| |
Het is tijd om het krikje op te stellen. Maar op deze CX zitten valbeugels,
helemaal onder het blok door. De manier om het krikje neer te zetten is op de
onderste buis van de valbeugel, en dan maar omhoog draaien. Het lukt, maar het
lijkt wat wiebelig te staan. Maar misschien valt het allemaal wel mee.
| |
... het krikje op te stellen ... | |
Nu moet eerst het blauwe neusje van deze CX los. Twee schroeven, en klaar, Nu
kan ik het neusje naar beneden eraf wippen, tenminste, dat zou moeten kunnen.
Het wil maar half, en dat vindt ik voorlopig ver genoeg. Ik kan nu in elk
geval zowel links als rechts bij de boven- en onderste kroonplaat, waar de
voorpoten in geklemd zitten.
| |
Nu eerst maar de remklauwen losmaken. Een stuk ijzerdraad wordt over het stuur
gehangen, en min of meer vast gezet, zodat ik daar de remklauwen aan kan
ophangen. Twee bouten, dat is alles, en dan kan ik de eerste remklauw
ophangen. En nu ik daar toch bezig ben gaan de remslanggeleiders ook meteen
los. En als ik links klaar ben, doe ik rechts hetzelfde.
| |
Dan, als ik even later een vastzittend moertje met effectief geweld los zit te
maken, wiebelt de hele motor heen en weer. Misschien moet ik toch iets anders
verzinnen, want met dat oude krikje midden onder de motor is het niet echt een
heel erg stabiel geheel.
| |
Even later staat zowel links als rechts naast de motor een houten schraag, en
met een spanband vanaf de valbeugel wordt de motor links en rechts aan de
schraag gehangen. Het draagt lang niet alle gewicht, maar het geeft wel
zijdelingse steun. Het resultaat is dat de motor niet meer zo eng wiebelt als
een paar minuten geleden. Wat meer gerust ga ik verder met het losmaken van
de diverse onderdelen.
| |
Het spatbord gaat los. Twee boutjes links, twee boutjes rechts. En nu valt me
op dat de 'regengootjes' die daar aan de binnenkant horen te zitten, er niet
zijn. Gelukkig zitten ze wel op de wissel-poten en die gaan dan straks op de
motor.
| |
Als tenslotte het wiel losgemaakt is en op de grond zakt, kan het simpelweg
weggerold worden, onder de voorpoot vandaan. Het spatbord volgt, en dan kan ik
de laatste slagen van de voorpoot-klemmen losdraaien. En die zakken, na
slechts een klein beetje aanmoediging, vlot naar beneden. Het eerste deel,
alles loshalen, lijkt hiermee tot een succesvol einde te zijn gekomen. Het
tweede deel van de operatie: alles weer in elkaar zetten, gaat nu gebeuren.
| |
... alles loshalen ... | |
En dan is er een onverwachte hindernis. Als ik de nieuwe rechter-poot op de
plaats schuif zit er een dik soort kabel of slang in de weg. En dat snap ik
niet. De nieuwe poot wordt weer opzijgelegd, en ik ga maar eens rustig zitten
kijken wat dat nu is. Want ik herken die kabel of slang of wat dan ook niet,
terwijl ik toch best wel weet wat er zo ongeveer achter de koplamp te vinden
is. Kijken, kijken en nog eens kijken en dan zie ik het. Opgevouwen als een
soort van krakeling liggen er achter de koplampomhulling twee lussen van
overtollige remslang. Ik wurm die extra lussen eruit en na opmeting blijkt dat
stuk extra remslag bijna 55 centimeter te zijn, op een totale lengte van de
slang van 110 centimeter. Bij het verhogen van het stuur is er natuurlijk een
nieuwe remslang geplaatst, want de oude originele was veel te kort. Kennelijk
is de afstand vanaf rempomp tot remklauw opgemeten, in plaats van de afstand
vanaf de rempomp tot aan de verdeelplaat onder de onderste kroonplaat.
| |
... opgevouwen als een krakeling ... | |
Daar zit ik dus wel even mee. Veiligheid gaat voor, en ik krijg het idee dat
dit, een opgevouwen remslang, nou niet echt veilig is. Hoe kom ik daar achter?
Wel, ik vraag het gewoon op de site van de Dutch Honda CX-V club. Samenvattend
komt de vraag hier op neer: is het veilig?
| |
Natuurlijk kan het zo maar zijn dat het antwoord een tijdje op zich laat
wachten. Maar in de tussentijd kan ik best verdergaan met het verwisselen van
de voorpoten. Die moeten er toch in. En dat gaat allemaal heel erg vlot, die
pootjes plaatsen. Het bovenrandje van de voorpoten moet links en rechts
natuurlijk wel gelijk gemonteerd worden, en het kost een beetje moeite om het
bovenrandje van de ene poot net zo hoog boven de kroonplaat te krijgen als het
bovenrandje van de andere poot. Net als ik denk: hij zit, schuift het pootje
weer naar beneden. Door alle schroeven dan net een kwartslag vaster te draaien
lukt het om uiteindelijk de bovenrandjes allemaal gelijk te krijgen. Met een
flinke draai worden de klembouten vastgezet. Het volgende punt is het spatbord
vastzetten, en nu natuurlijk wel met de regengootjes er aan. Ook dat lukt, en
het begint al weer ergens op te lijken. Het voorwiel wordt nu geplaatst, en
daarbij aan de ene kant een opvulring, en aan de andere kant de
kilometerteller opnemer. Officieel moet er nieuwe splitpen in, maar aangezien
ik die niet heb, gaat de oude, nog prima ogende splitpen er gewoon weer in.
| |
Voordat ik het kuipje ga plaatsen, met die rare remleiding krakeling, ga ik
eerst even kijken of er al een reactie op mijn vraag is gekomen op het forum
van de CX-club. En ja, er is een antwoord, van Joram. Het moet kunnen, al is
het niet de beste manier. Dat het niet de beste manier is, dat had ik al
gezien, maar toch een hele geruststelling dat het theoretisch althans, gewoon
moet kunnen.
| |
Het is wel een heel gepriegel en geduw om die slang weer achter het kuipje weg
te werken, maar zoals vaker, uiteindelijk lukt het me toch. En als ik dan krik
en schragen en gereedschap en overbodige zaken helemaal heb weggehaald, en
de motor er weer als een ordentelijke CX uitziet, dan
rest er alleen nog het proefritje.
| |
... een ordentelijke CX ... | |
Dat proefritje van een kilometer of vijf laat zien dat de voorpoten prima
werken, dat de tank vrij leeg was, en dat de remmen toch een nader onderzoek
behoeven. Want echt lekker remmen, nee, dat doet 'ie nog niet.
| |
|