Kort door de uitlaatbocht |
Met een nieuwe H-box onder de Rode Rakker zou je denken dat ploffen en knallen
in de uitlaat tot het verleden behoord. Helaas, ijdele hoop, want zo af en toe
kwam er een flinke 'PLOF' onder de motor vandaan, soms gevolgd door een aantal
mindere plofjes. Ergens was het geheel nog niet gasdicht. Maar waar?
| |
Na een ritje werd, voordat ik de motor op zijn eigen plekje neerzette, eens
gekeken en vooral gevoeld of ik ergens een gaslekje kon ontdekken. Het eerste
punt wat werd gevonden was onder de rechter demper, waar een gat zat. Maar dat
was al bekend. Was er nog meer? En ja, er was meer. Er was in de uitlaatbocht,
vlak na de opgelaste ring, een klein gaatje zichtbaar, en ook daar kwamen de
uitlaatgassen naar buiten. Zowel aan de linker zijde als aan de rechter zijde.
En waarom zat dat gaatje daar?
| |
... waarom zat dat gaatje daar ... | |
Ook de verzamelde kennis met betrekking tot de CX500 en afgeleide typen, het
forum van de Dutch CX-V twin club op internet, wist het niet. Nee, men kende
het gaatje eigenlijk niet, en degenen die het gaatje wel kenden wisten niet
waar het voor diende. Meestal zat het gewoon netjes weggestopt in de H-box, of
de originele collectorbox.
| |
Maar bij mij was het gaatje duidelijk zichtbaar. Waarom. Oude foto's van de
uitlaatbocht wissel werden erbij gehaald. Ik wist dat ik een stukje van die
uitlaatbochten had afgezaagd om het min of meer passend te krijgen op mijn CX,
een jaar of twee geleden. En de foto die ik had gemaakt liet ook duidelijke
het verschil zien tussen de twee bochten, de oude en de nieuwe. Hoe zat dat?
| |
Zonder alles te slopen en los te halen vanaf de motor, en zonder vergelijk
materiaal zou het natuurlijk niet gaan lukken om te gaan vergelijken, en een
spelletje 'zoek de verschillen' te doen. Maar ik had mijn eigen foto's en als
ik nu eens op het Wereld Wijde Web ging zoeken, zou dat helpen.?
| |
Roukema leverde vervangende uitlaatbochten. De afbeelding daarvan lieten ook
alleen de korte inschuifstukken zien, en niet de langere. Dus daar had ik voor
de vergelijking niet zo heel veel aan. Maar bij de site van CMS, die erg veel
onderdelen voor klassieke motoren levert, had ik meer succes. Een afbeelding
van de uitlaatbocht van een CX500(z) uit 1978, het model van mijn eigen CX,
werd vergeleken met de afbeelding van een de uitlaatbocht van een CX500ca, een
Custom model uit 1980. En hoewel de foto's van uit een verschillende hoek
waren gemaakt, was er toch heel goed op te zien dat de lengte van het
inschuifstuk voor een CX500ca aanzienlijk langer is dan hetzelfde stuk bij de
uitlaatbocht voor een CX500(z).
| |
... uitlaat CX500ca ... |
... uitlaat CX500(z) ... |
Ik had gewoon de verkeerde uitlaatbochten op mijn motor gemonteerd zitten. Het
ploffen zou vermoedelijk verdwijnen als ik de juiste bochten zou plaatsen,
waarbij dat vreemde gaatje zou verdwijnen in de H-box.
| |
Het raadsel van waarom dat gaatje daar zit was nog niet opgelost. Maar
misschien moest ik me daar ook geen zorgen over maken.....
| |
|