Opknappen van de Polariskuip |
Terwijl de Rode Rakker werkloos staat te wachten op de nieuwe onderdelen voor
het rem-systeem kan er toch niet mee gereden worden. En als je niet kunt
rijden, wat doe je dan? Ik besloot om deze periode van gedwongen niet-rijden
nuttig te besteden door eens te proberen of ik de Polariskuip een beetje kon
opknappen.
| |
Poetsen? Nadat ik in het woordenboek had opgezocht wat dat woord betekende,
bedacht ik me dat poetsen maar tot een bepaalde hoogte helpt. En de kale plekken laten zich
toch niet weer ont-kalen door poetsen. Nee, hier waren meer drastische
maatregelen nodig. Er werd een busje niet al te dure spuitverf gehaald, en op
een reserve zijkapje werd dat uitgeprobeerd. Toegegeven, het rood was helemaal
niet gelijk aan het Honda rood van mijn CX, maar als ik het zo eens bekeek was
het bijna wel het rood van de streep op de tank. Een goed begin is ook niet
alles, laat ik maar eens verder gaan.
| |
De kuip, die toch los moest voor het plaatsen van de nieuwe remleidingen, werd
van de motor gehaald. De ruit, de koplamp en de knipperlichten werden
losgehaald, en alle draden gedoe aan de binnenzijde werd met enige zorg uit de
kuip gevist. Tijd voor een eerste inspectie. En daar zag ik toch weer een
scheur, waarschijnlijk nog steeds een gevolg van het omvallen een paar maanden
geleden. Dan maar weer repareren, en ook meteen kijken wat we verder nog aan
reparatie plekjes tegen komen. Dat waren er nog twee, en dus werd de Dremel
erbij gehaald, en het stinkende reparatie spul, en werden de te repareren
plekken opgeschuurd, en voorzien van een vers stukje polyester.
| |
... een vers stuk polyester ... | |
Maar er begon zich wel een klein probleem af te tekenen. De verf uit de
verfspuitbus moest wel ergens liggen drogen, en een eerste, zeer voorzichtige
poging om dat in de bijkeuken te doen, met het kleine proefstukje op een
zijkapje, leverde meteen de opmerking op “dat die stinkzooi uit het huis moet”,
want ze kreeg er hoofdpijn van. Dat van die hoofdpijn was te begrijpen, want
echt lieflijk waren de geuren van die verf nou ook weer niet.
| |
Aangezien de vloer van de schuur ook al erg rood gekleurd was door het
spuitbus gebeuren moest er een andere oplossing komen. Maar waar vind een mens
nou zo maar een spuitcabine? Als het niet kan zo als het moet, moet het maar
zoals het kan.......
| |
Twee schragen, wat planken en een oud hek vormden het geraamte van mijn
instant-spuitcabine. Een oud laken, afgedekt met het waterdichte grondzeiltje
van mijn tent, vormde het dak en de wanden. De kuip en de kuipdelen pasten er
net onder, en met de verzekering van de weersvoorspelling dat er helemaal geen
regen zou komen, en de wind ook grotendeels achterwege bleef durfde ik het wel
aan. Ik had ook weinig keus, maar het probleem was in elk geval provisorisch
opgelost.
| |
... provisorisch opgelost ... | |
Een grondlaagje op de binnenkant en buitenkant, en dan een half uurtje later
nog eentje was de basis voor de kuipvernieuwing. De rest van de grondverf werd
binnenin de kuipvakken gespoten, waar ik altijd naar dingen zocht die in die
duistere vakjes nooit te vinden waren. Misschien zou een wit verfje, en dus
een wat lichtere achtergrond, daar een beetje behulpzaam kunnen zijn.
| |
Het volgende punt was het afplakken van wat niet rood mocht worden, de zwarte
binnenzijde. Met een oud stuk plastic afdekzeil werd dat zo goed en zo kwaad
als het ging gedaan. Zat het goed? Er was maar één manier om daar achter te
komen. En dus werden er in de volgende uren meerder lagen rode verf op de kuip
gespoten. Niet altijd even netjes, wel altijd even rood. Alhoewel.....
| |
Dat krijg je, met goedkope verf, de ene bus met rood is een andere rood als de
andere bus met rood. Dat merkte ik toen ik een nieuwe bus pakte, en het rood
er heel erg anders uitkwam als de eerdere lagen rood. De derde bus had
gelukkig wel weer een overeenkomstige kleur rood, maar ik maakte een notitie
dat ik die tweede bus maar moest gebruiken voor plaatsen die niet in het zicht
zaten.
| |
Laag na laag rood werd opgebracht, en eindelijk leek het goed genoeg te
dekken. Tijd voor de volgende klus, het zwarte deel van de kuip. Nu was het de
beurt aan het rood om afgedekt te worden, en werden ook de kuipvakken
enigszins afgeschermd. Nu werden een aantal lagen zwarte verf opgespoten, en
ook hier moest ik een flink aantal laagjes gebruiken om het netjes zwart te
krijgen.
| |
Het verschil tussen de nieuw behandelde delen en de oude originele delen was
groot. Krasjes waren verdwenen, kale plekken waren weg, en het geheel zag er
gewoon stukken beter uit. En nu de remmen waren gereviseerd, en de
remleidingen vervangen, was het tijd om de boel maar weer eens op te bouwen.
| |
... het verschil ... | |
De stootrand op de kuip werd weer netjes op de plek gehamerd, met zachte
klopjes tegelijk. Daarna was het de beurt aan de knipperlichten en vervolgens
de bedrading. De bedrading had ik de avond tevoren in een net kabelboompje
verwerkt, in plaats van de losse draden boel die er de afgelopen jaren had
gelegen. Het koste een beetje moeite om de massa aansluitingen precies daar
bij elkaar te krijgen waar ik ze wilde hebben, maar met een extra lus hier, en
een bandje daar lukte dat ook.
| |
De koplamp werd vastgeschroefd en daarna was de kuip naar mijn mening klaar om
weer op de motor gemonteerd te worden. Met een flinke zwaai plaatste ik de
kuip, en zette het geval met een enkele bout vast. En toen bleek dat ik, bij
het aanbrengen van het extra polyester, een bevestigingsgat helemaal dicht
geplakt had. Dus moest er eerst een gaatje geboord worden. Dat was geen
probleem. De boormachine lag daar, de boortjes waren daar en het verlengsnoer
lag onder de bak met losse materialen die van de motor gekomen waren. En in
die bak met losse materialen zag ik ineens een grote, platte rubberring
liggen. Waar kwam die nu vandaan?
| |
... klaar om gemonteerd te worden ... | |
Dat was dus de ring die onder de koplamp geplaatst had moeten worden. En de
koplamp had ik juist gemonteerd voordat de kuip op de motor gezet werd omdat
ik er dan beter bij kon. Foutje. De koplamp werd losgehaald, de ring werd
achter de koplamp geplaatst, en al mopperend op mezelf zette ik de koplamp
weer vast. Daarna werd eindelijk het ontbrekende gaatje voor de kuip geboord,
en kon ik het bovendeel van de kuip vastzetten.
| |
... de ring die onder de koplamp ... | |
De lowers, die ook van een nieuwe laag goedkope verf voorzien waren, werden
vastgezet met nieuwe ringen, maar met de oude boutjes. Ook de nieuw gespoten
zijkapjes werden geplaats. Tot slot ging de ruit erop, maar wel met de oude
plastic boutjes en moeren. Nieuwe plastic boutjes stonden nog op mijn
verlanglijstje, maar je kunt niet alles hebben, en zeker niet direct.
| |
Na het plaatsen van de ruit was het tijd om een stapje terug te doen en het
resultaat te bekijken. En dat zag er helemaal niet gek uit. | |
... zag er helemaal niet gek uit ... | |
Best goed gelukt, vond ik zelf. | |
|