De Nieuwjaarsbijeenkomst van 2016 |
De winter van 2015-2016 was niet echt eentje waarbij de schaatsen uit het vet
gehaald moesten worden, en de schaatskoorts heel Nederland wekenlang in zijn
greep hield. Nee, wat winters aan gaat was dit maar een zwak exemplaar. En
omdat ik, zoals eerder verteld, de CX niet in de overgangs regeling had gedaan,
kon ik wanneer de omstandigheden, en vooral het weer, het toeliet met mijn
jong-klassieke motor blijven rijden.
| |
Elk jaar houd de Dutch Honda CX-V twin club een nieuwjaarsreceptie, bedoeld om
de hoogtepunten van het afgelopen jaar nog even aan te stippen, de
vooruitzichten voor het nieuwe jaar toe te lichten, en gewoon gezellig bij
elkaar te zitten en te praten over CX-en, motoren, toerritten, GL-en,
onderdelen en wat er verder aan belangwekkends ter tafel komt. Ook is er dan
gelegenheid om een donatie te doen, voor zover dat nog niet per overschrijving
is gedaan. Voor donateurs is er een presentje, soms klein, soms wat minder
klein, wat direct meegenomen kan worden.
| |
Door de omstandigheden kon de eerste datum van 17 januari niet doorgaan, en de
eerstvolgende mogelijkheid was pas drie weken later, op 7 februari, lang nadat
alle nieuwjaars-gedachten al weer vervlogen zijn. Maar tegen die tijd zou het
weer vast ook beter zijn, zodat verschillende mensen toch per motor naar deze
verlate nieuwjaarsreceptie konden komen.
| |
... nieuwjaarsreceptie ... | |
De vooruitzichten op een motorritje waren niet al te best. Regen stond niet in
de voorspelling, de aangekondigde temperatuur viel erg mee, maar mensenlief,
er stond wel een flinke bult wind. Nu kwam de wind wel vanuit het zuiden, maar
zelfs vanuit het zuiden is een windkracht van 5Bf, op de motor voldoende om
vreemde schuivers te maken, zelfs als die wind ongeveer recht van voren, of
van achteren komt.
| |
Uiteindelijk kwamen de laatste voorspellingen, op zaterdag, uit op een
windkracht 4 of 5, met windstoten tot aan 8bf. Gaan of niet gaan was niet de
vraag, de vraag was; motor of auto ?
| |
Maar het motorbloed kriebelde, en er stond een motor achter het huis, en het
was droog. Alleen die wind, dat kon misschien een probleem worden. Toch, het
dikke pak werd aangetrokken, de tas gepakt, en zo vertrok ik naar Almere, waar,
bijna al een traditie, de Nieuwjaarsreceptie van de Dutch Honda CX V- twin
club gehouden zou worden in het clubhuis van de motorvereniging Almere.
| |
Voordat ik aan de winderige gedeelten van de reis kon beginnen moest er eerst
getankt worden. Ook had ik het idee dat de banden wel een ietsepietsje lucht
konden gebruiken, en dat bleek juist te zijn. Maar toen, met voldoende lucht,
en voldoende benzine, werd de reis aangevangen.
| |
De A30 loopt redelijk noord-zuid, of is het zuid-noord? In elk geval had ik de
wind grotendeels in de rug. Het was helemaal niet nodig om een afrit op te
schieten, om langzamer binnendoor verder te rijden. Nee, het windje in de rug,
en een redelijk rustige weg, dat alles maakte dat ik vol goede moed aan het
tweede deel begon, de A1 van Barneveld naar Hilversum.
| |
En gelukkig ligt het eerste stuk van die weg toch nog redelijk beschut, Ik had
wel wat last van windstoten, maar het was goed te doen. Vanaf Amersfoort
echter, was het een heel ander verhaal. Veel wind, en weinig beschutting. De
snelheid lag dan ook eerder op 85km/u dan op 95km/u. Bij Baarn kwamen er een
paar flinke windstoten, die me zachtjes aan bijna op de vluchtstrook duwden.
En hoewel het meestal een bron van ergernis is, was ik deze keer best blij met
de matrixborden boven de weg, die voor dit stuk weg een maximum snelheid van
70km/u aangaven. Een lagere snelheid gaf meer controle over de CX, die met de
Polariskuip een aardige windvanger was.
| |
Wat was verstandig? Bij Muiderberg over de brug, of eerder, bij Huizen? Een
windvlaag duwde me naar de afslag Huizen, en dus was de keuze eenvoudig. Hier
op de A27 had ik de windweer in de rug, maar over het water draaide de weg, en
ging bij mij de snelheid weer omlaag. Vier kilometer later was er de A6, en
daar ging het vrijwel tegen de wind in, en dat reed een stuk makkelijker.
| |
Om 14:00 kwam ik aan bij het clubhuis van de Motor Vereniging Almere. En
ondanks het toch wel heftige briesje waren er meer op de motor gekomen. Helaas,
vanwege de door de belasting verplicht gestelde 'ophokplicht' voor
semi-klassieke motorfietsen, waren erg weinig clubleden op hun CX of
aanverwante motor gekomen.
| |
Wat er wel stond was een rijtje van een stuk of tien motoren. Verschillende
Honda's waaronder een Goldwing, een Africa Twin, en een PC800, maar ook een
BMW en een Triumph, stonden daar gebroederlijk naast elkaar. Amper had ik de
Cx netjes neergezet, of daar waren de eerste begroetingen al. Beussie, Michael,
Lieke, Coen, Cosmar, alle bekende en ook minder bekende van de Dutch CX
V-Twin club waren er. Ook nieuwere gezichten, zoals Gerard, die me meteen
de geleende carburateurs terug gaf, want anders zou hij het misschien vergeten.
| |
... gebroederlijk naast elkaar ... | |
Er waren vele CX-ers die van heinde en ver gekomen waren om elkaar weer eens
te zien, en om te horen wat er dit jaar allemaal te gebeuren stond. Daar
hoefden we niet lang op te wachten, want net zat ik met een kopje koffie of
Coen, de voorzitter nam het woord, en verwelkomde een ieder die de tocht naar
Almere, hetzij per auto, hetzij per motor, had ondernomen. Er werd kort
gememoreerd aan het afgelopen jaar, en een zo mogelijk nog kortere vooruitblik
gegeven op het lopende jaar, waarin de vaste onderdelen zaten zoals het 20ste
treffen in Vechta, en het eigen treffen te Sint Jansklooster, kortweg SJK
genoemd. Ook werd er nogmaals op gewezen dat de club de vrijwillige donatie
zeer waardeert en dat de penningmeester al klaar zat om de donatie in
ontvangst, en het geschenk, een paraplu met club-logo, uit te delen.
| |
Daarna was het woord aan Gerard. Gerard had een CX gekocht, zonder sleutel,
zonder te weten of het blok het nog deed en met grote plannen. Deze CX zou
omgebouwd moeten worden tot een zogenaamde 'cafe-racer' een motorfiets met een
hoop eigen wijzigingen, en dus een uniek exemplaar. Niet helemaal mijn stijl,
maar wel interessant om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
| |
... Gerard ... | |
Er waren opmerkelijk wijzigingen. Zo was het tellerhuis vervangen door een
eigen gebouwd tellerhuis, met als basis twee conservenblikken, waarbij, zo
vertelde Gerard, het grootste probleem was om de juiste maat conservenblik te
vinden. Het zadel was vervangen, en alle elektra was onder het zadel, waar
normaal het luchtfilter zit, weggewerkt. Een rij schakelaartjes vervingen de
gewone schakelaars die normaal op een CX zitten. Al met al een heel gedoe om
een CX om te bouwen tot een..... euh... CX.
| |
... twee conservenblikken ... | |
Nu is het natuurlijk leuk om te horen hoe zoiets gemaakt is, maar nog leuker
is het om dat apparaat dan ook te zien. Gerard had daarom zijn CX cafe-racer
op een aanhanger meegenomen naar Almere, waar we het geheel in de werkplaats
konden bekijken.
| |
Terwijl een deel van de aanwezigen naar de werkplaats liep om het geval te
aanschouwen besloot ik om eerst maar eens zo'n paraplu te bemachtigen. Er
waren meer mensen die dat dachten, en ter plekke werd ook een aantal donaties
gedaan, wat de clubkas ten goede kwam.
| |
... donaties ... | |
Daarna was het tijd om toch even naar die motor van Gerard te kijken. Er
stonden een aantal CX-ers omheen, met goede raad, omdat Gerard nogal vaak
startproblemen ondervond. En zo gaat dat in de CX-club: heb je een probleem,
dan wil iedereen helpen, of in elk geval een opmerking er over maken. Toen het
machien uiteindelijk liep, met wat aandrang van een pufje remmenreiniger zag
ik wel een aantal bekende druppels langs het blok naar beneden vallen op de
uitlaat. Gerard's volgende klusje had zich al aangediend: de
waterpompkeerring......
| |
En toen kwam plotseling Dirk 'Gompie' binnen, een oude bekende die zich
noodgedwongen wat minder vaak bij de club liet zien. Ook daar werd een kort
praatje mee gemaakt, evenals met de bezitter van alweer zo'n CX die geen CX
meer was.
| |
Zo vergleed de tijd in een beste stemming, maar toch werd het langzaamaan het
tijd om de weg naar huis weer eens op te zoeken. En het was binnen niet echt
koud, maar buiten toch wat meer, en dus was ik blij dat mijn motorpak boven de
verwarming had gehangen. Best lekker, zo'n voorverwarmd motorpak.
| |
Ik besloot om op deze terugreis de snelwegen over te slaan, Binnendoor zou de
snelheid toch wat lager liggen, en de wind was nog steeds niet minder
geworden. Dus werd de TomTom ingesteld op 'naar huis' en op 'snelwegen
vermijden' De route zou nu over de N305 gaan, tot bij Nijkerk waar ik via de
N301 naar Barneveld zou rijden. Maar eerst maar die N305 zien te vinden.
| |
De ingestelde optie 'snelwegen vermijden' leverde me een hele lange rit door
Almere op. Bochten, links, bochten rechts, binnen de kortste keren was ik
kwijt waar ik was, en waar ik naar toe ging. Tot eindelijk het viaduct met de
A6 voor me lag, en ik op de N305 zat. Als ik twee of drie kilometer snelweg
had gedaan, met de wind in de rug, had ik me meer dan vijftien minuten door
Almere bespaard. Goed gedaan van de TomTom, maar niet handig.
| |
Op de N305 ging het met een rustig vaartje van 70km/u in de richting Nijkerk.
Vaak was er een soort van bos langs de weg, maar er waren ook stukken waar de
wind weer vrij spel had, en waar het opletten en hard werken was om de motor
daar te laten rijden waar ik wilde. Het lukte redelijk om op de eigen weghelft
te blijven, en ook om een snelheid van 75km/u te handhaven. Soms was 100
toegestaan, op gedeelten van deze N305, maar ik vond het al lang best. De
Polaris kuip was een grote windvanger, een soort van zeil. Ik kan motorrijden,
en ik kan zeilen, maar beiden tegelijk dat ging toch echt niet
| |
Maar eenmaal voorbij Nijkerk ging het weer stukken beter. Tot aan Barneveld
liep de weg tussen bossages en bosjes door, en had de wind amper vat op mij en
mijn zeil-motor. En bij Barneveld dacht ik: laat ik de A30 eens proberen.
Omdat de wind hier meer van voren kwam was er eigenlijk niet al te veel aan de
hand. Maar oppassen bleef de boodschap, want daar waar de wind vrij spel had,
speelde de wind het spel ook vrij hard. Ik hoefde in elk geval minder hard te
werken om de motor daar te houden, waar hij moest zijn, ongeveer op het midden
van mijn rijbaan.
| |
Om kwart over vijf was ik weer thuis, en plaatste de CX op zijn eigen plekje
achter het huis. Het was niet de allereerste rit dit jaar, maar het was wel
een waaierige rit. De van Gerard teruggekregen carburateurs werden opgeborgen, de koffers leeggehaald,
en de hoes weer over de motor gedaan.
| |
Ondanks de wind had ik toch een fijn stukje gereden. Nu alleen afwachten tot
de wind gaat liggen, want dat rijd toch net een beetje meer ontspannen.......
| |
|