Op zoek naar het olie-lek - Deel 1 |
Al een paar maanden ligt er aan de linkerzijde een dunne film van olie over
het blok. Het is niet ernstig, maar toch is het olie 'verbruik' daardoor wel
flink opgelopen. Maar wat het is? De achterdeksel pakking wil wel eens gaan
lekken, maar dat is dan vrijwel altijd aan de rechterzijde van het blok. De
kans is groot dat het wat anders is. En de enige pakking die daar zit, en die
wel eens een lek vertoont is de pakking van de kop.
| |
Koppakkingen zijn zonder al te veel problemen nog wel te vervangen. Een juiste
moment sleutel, geduld, en nauwkeurig werken zijn de zaken die nodig zijn. Ik
had ooit aan mijn toenmalige 'Zwarte Zwerver' een kop vervangen, simpel in de
achtertuin op een mooie dag in maart, lekker in de zon. Maar dit is niet
zomaar een CX, nee, dit is mijn eigenste, en momenteel ook enige CX. Daar ben ik
niet één, maar wel twee beetjes zuinig op. Dus een plekje op een motorbrug zou
welkom ook zijn, evenals een stel extra ogen die ook weten wat ze moeten doen.
| |
Frans heeft een brug, en na een paar weken wachten, ook tijd. En zo rij ik op
een morgen naar Nijkerk, en plaats de motor op de oprit bij Frans, die al
ruimte heeft gemaakt in de garage. De motor wordt achteruit op de brug
geplaatst, zodat de kant waar aan gewerkt moet worden vlak naast de werkbank
komt.
| |
Na een kopje koffie wordt er begonnen met het demonteren van de CX. Het zadel
gaat eraf, gevolgd door de tank. De 'lowers' van de Polariskuip worden los
genomen, want zo kunnen we beter bij de andere los te halen onderdelen komen.
Gelukkig kan de rest van de kuip blijven zitten. Een teiltje word onder de
radiator gezet, en de koelvloeistof wordt afgetapt. Het spul ziet er nog
redelijk goed uit, al heb ik geen idee hoe lang het al in de motor zit. De
grote dop aan de voorkant, onder de radiator, wordt weggehaald, en dan is het
de beurt aan het inlaatrubber. Aan de andere kant van de cilinderkop zit de
uitlaat, en ook die moet los. Vervolgens maken we het kleppendeksel los. Alles
ziet er nog goed uit.
| |
De bouten van de kop worden voorzichtig losgemaakt, en voor de zekerheid ook
nog eens kruislings. Dat hoeft eigenlijk niet, maar ze zijn ook kruislings
vastgezet, en dan maak je ze ook kruislings los, vinden we allebei. Met een
rubber hamer worden een paar zachte klopjes tegen de nu nog vastzittende
cilinderkop gegeven. Het effect daarvan laat niet lang op zich wachten, en uit
zich in de vorm van een flink restantje koelvloeistof, wat onder de cilinder
vandaan komt stromen.
| |
Een balkje, een steunpuntje, en even later hebben we de kop los, en wordt deze
voorzichtig terzijde gelegd. Inspectie van de kop, de pasvlakken, en voor
zover zichtbaar is, de nokkenas geven de bezorgde motorrijdende burger moet,
want volgens Frans ziet het er allemaal nog prima uit.
| |
... voorzichtig terzijde gelegd ... | |
Met beleid en een mesje worden de restanten pakking van de pasvlakken gehaald.
Voorzichtig, dan komen er geen krassen op. De nieuwe pakking wordt op de kop
geplaatst, en even moeten we denken hoe het ook al weer zat met dat kleine
olie kanaaltje, welke kant boven moet, maar dat weet ik nog. Alles is schoon,
de pakking krijgt nog een speciale behandeling met het een of andere ongezonde
goedje, en met een pietsje vet wordt ook het beruchte O-ringetje op de plek
vastgekleefd.
| |
... de nieuwe pakking ... | |
Heel voorzichtig wordt de kop nu geplaatst, en minstens zo voorzichtig worden
de klepstoters en de tuimelaars op hun plaats gezet. Maar ja, wat is de
aandraai volgorde. Het CX500 boek van Peters wordt er bij gepakt, en daarin
staat, naast de aanhaalmomenten, ook de juiste volgorde genoemd. Met een
plaatje erbij, dat is wel zo gemakkelijk. Rechtsonder, linksboven, linksonder
en tot slot rechtsboven. Frans draait, met twee verschillende momentsleutels,
in drie stappen de kop vast met de vereiste 5.0-5.5 kgfm.
| |
En dan hebben we een klein probleempje. Er is niet voldoende koelvloeistof
voorhanden. Wat te doen. Nou ja, het is geen noodzaak om echte koelvloeistof
te gebruiken, gewoon water kan ook, maar dat moet dan zo snel mogelijk wel
vervangen worden door koelvloeistof. Dus gaat er water in het systeem, wat de
volgende dag vervangen gaat worden door koelvloeistof.
| |
En nu moeten natuurlijk wel de kleppen weer netjes gesteld worden. Frans neemt
dat klusje ter hand, terwijl ik toekijk. Als de klepspeling goed is, gaan we
de boel weer opbouwen. Het kleppendeksel wordt geplaatst, en dat is, vanwege
de helicoil die in het achterste gat zit, voor mij altijd weer spannend. Houdt
hij het, of niet? Het ziet er allemaal goed uit, en met de tank losjes
aangesloten wordt er een proefstart gemaakt.
| |
Er lekt wat olie uit het gat aan de zijkant van de cilinderkop, wat gelukkig
op te lossen is door de kop een tikje vaster aan te draaien. Verder zijn er
geen problemen, het motortje loopt rustigjes. Olie lekkage achter de kop is
niet waarneembaar, wat ons het gevoel geeft dat we het probleem onder controle
hebben gekregen.
| |
De laatste schroeven worden vastgezet, de kuipdelen geplaatst en we maken een
rondje langs alle schroeven, bouten en moeren die los geweest zijn. Alles zit
vast, we hebben niets vergeten. De motor wordt van de brug gehaald, en dat is
dat.
| |
Frans wordt uitvoerig bedankt, en dan trek ik het pak weer aan om de motor
naar huis te rijden. Na een rit van ruim vijfendertig kilometer, waarvan een
flink stuk snelweg met ruim 100km/u gereden te hebben zet ik de motor weer
neer op zijn eigen plekje achter het huis. En natuurlijk kijk ik direct of er
nu geen olie meer langs het blok loopt. Helaas. De linkerkant van het blok is
weer voorzien van een laagje olie. De uitgevoerde reparatie was dus niet de
juiste. Een pluspuntje is wel dat we weten dat de koppakking niet het probleem
veroorzaakte, maar dat het dus ergens anders gezocht moet worden, en de
waarschijnlijkste foutbron zal dan de achterdeksel pakking zijn. Een foto-tje
met de iPhone, die dun genoeg is om tussen de tank en het inlaatrubber door te
steken, laat een klein plasje olie zien, achter de kop. Hoger dan halverwege
het inlaatstuk is geen olie te zien, lager wel. Mijn conclusie is dan ook dat er
toch wat fout moet zijn met de achterdekselpakking.
| |
... een klein plasje olie achter de kop ... | |
Een duidelijk geval van : wordt vervolgd....... | |
|