Controle en vernieuwen van het Remsysteem |
Al geruime tijd piepten de voorremmen van de Rode Rakker een heel klein
beetje. Lichtjes, maar toch wel zo dat ik me er niet lekker bij voelde.
Wanneer het remsysteem met de zuigertjes en de remblokken uit elkaar was
geweest wist ik niet, maar zeker niet in de afgelopen negen jaren dat ik de
motor in mijn bezig had. En dan is het toch echt wel hoog tijd om er iets aan
te doen.
| ||
Het uit elkaar halen van zo'n remsysteem is natuurlijk één ding, het weer
netjes en vooral goed in elkaar zetten is een heel ander verhaal. Een aantal
jaren geleden had ik bij Theo een keer een rem gereviseerd, waarbij hij het
ene deel, en ik het andere deel schoonmaakte en weer opknapte. Maar dat was al
weer wat jaren geleden. Een mailtje naar MAST gaf uitkomst, want hij wilde me
wel helpen met het schoonmaken en nakijken van de remmen van de “Rode Rakker”
Een afspraak werd gemaakt, en dat was dat.
| ||
Maandagmorgen, zo rond tien uur, ik was net klaar met het vervangen van de
passagier-voetsteuntjes, stond Marcel daar. Een koffertje met gereedschap en
twee plastic tassen met extra onderdelen werden aangedragen en toen de koffie
op was, was de vraag: waar zullen we eens gaan beginnen?
| ||
Het beste begin was gewoon bij het losmaken van de remklauwen. Er werd een
potje voor het opvangen van de oude remolie gezocht en gevonden, er werd met
gereedschap heen en weer gedragen, alles werd klaargezet om aan de grote
operatie te gaan beginnen. En toen was, voordat ik er erg in had, de eerste
remklauw al los. De remblokjes werden opzij gelegd, en de klemring rond de
rubber manchet werd losgemaakt. Om de boel een beetje uit elkaar te houden
werd er voor elke remklauw een bakje gebruikt, netjes gemerkt met L en R
zodat we niet in de war konden komen met giswerk over welk onderdeel waar
vandaan gekomen was.
| ||
... alles werd klaargezet ... |
... klemring rond de manchet ... | |
Het koste moeite om de remzuigertjes uit de klauwen te halen. Gelukkig had
Marcel een compressor meegenomen, die uit de auto werd gehaald. Perslucht is
de beste manier om zo'n vastzittende remzuiger los te krijgen. De compressor
werd aan gezet, en een flinke stoot samengeperste lucht werd door de opening
van de remleiding in de remklauw geblazen. Met een luide 'PLOP' schoot het
zuigertje los, knalde tegen de muur, tegen een fiets, rolde nog wat door
totdat het uiteindelijk in een hoekje tot stilstand kwam. Die was los, dat was
duidelijk.
| ||
Nu we de eerste zuiger los hadden konden we ook een eerste inspectie houden.
Het zuigertje zag er vrij smerig uit, en na het verwijderen van de vuiligheid
bleven er roestige plekjes zichtbaar, niet alleen in de rand waar de rubber
manchet in valt, maar ook op de buitenwand van de zuiger. Het zag er niet zo
heel best uit, vond ik.
| ||
De tweede remklauw was aan de beurt. Ook daar koste het moeite om het
zuigertje los te krijgen, en ook daar werd de perslucht-methode toegepast. Met
de ervaring van de vorige keer werd er iets voorzichtiger gehandeld, en met
wat lappen en een houtje wisten we het rondvliegen van de zuiger te voorkomen.
| ||
De binnenkant van de klauwen, en de toestand van de beide zuigertjes waren nou
niet bepaald iets om blij van te worden. Ook de remblokjes zelf bleken, na een
eerste controle, al veel verder afgesleten als ik had verwacht. Wat te doen ?
| ||
... toestand van beide zuigertjes ... |
... veel verder afgesleten... | |
Van Frans was er een tasje met reserve delen meegekomen. Helaas, daarvan
kregen we de remklauwen niet uit elkaar, dus dat zat nog veel vaster als de
remklauwen van mijn Rode Rakker. Dat ging niet lukken. Wel waren er remblokjes,
die er toch nog heel wat beter uitzagen als de blokjes die bij mijn motor
hoorden.
| ||
Ik moest er even over nadenken. Maar uiteindelijk was er natuurlijk maar één
goede oplossing. Er moesten nieuwe spullen komen. Er werd een telefoontje
gedaan naar Kommer, in Garderen, de enige motorzaak in de omgeving die op
maandag open was. Nee, zei Kommer op mijn vraag, remzuigers en remblokjes voor
een CX500 had hij niet liggen. Jammer, maar het was het proberen waard. Dan
moesten ze ergens anders vandaan komen.
| ||
Terwijl ik stond te overwegen waar en wat ik zou bestellen, begon Marcel zijn
spullen al vast in te pakken. Totdat de nieuwe onderdelen er waren konden we
toch niet verder gaan. Gereedschap en reserve delen werden bij elkaar gepakt,
de plastic tasjes klaargezet, de compressor afgekoppeld en toen was het 'waar
zijn mijn sleutels?'
| ||
Alles werd doorzocht, tassen, jassen, schuur en keuken, alle plekken waar hij
was geweest. Maar geen sleutels. Waar konden die dingen liggen? Nogmaals werd
alles nagekeken, ook de bak met poetslappen, en de bakjes met remdelen, die zo
netjes weggezet waren in de schuur. Maar niets, noppes, nada, wat ook maar op
autosleutels leek. De laatste keer dat hij zijn sleutels had gebruikt was toen
hij de compressor uit de auto had gehaald. Het zou toch niet ......
| ||
De ANWB werd gebeld, en die zou binnen een uur langskomen. Het duurde niet
lang, of daar stopte een grote gele auto op de oprit. Het probleem werd aan de
ANWB-er uitgelegd. Geen sleutels, en de enige plaats waar we niet hebben
kunnen kijken, was in de auto, waarvan de achterklep automatisch afsluit.
| ||
De ANWB-ers had het probleem kennelijk eerder bij de hand gehad. Met twee
luchtzakjes en een heel lange ijzeren pen wist hij binnen vijf minuten de deur
aan de passagiers kant open te krijgen. Daarna werd de achterklep geopend en
daar, tussen/onder de deken lagen de verloren sleutels. Opluchting alom. De
ANWB-er werd bedankt, en vertrok naar zijn volgende klus.
| ||
... werd de achterklep geopend ... | ||
Marcel vertrok ook, met de toezegging dat hij terug zou komen om de
rem-revisie met mij af te maken. En ik vertrok naar de computer, om bij de
webshop van Roukema nieuwe remzuigertjes en remblokjes voor de CX te bestellen.
| ||
De volgende dag, dinsdag, kwamen de remleidingen van MLM binnen. Mooie rode
remleidingen, met nieuwe banjo-bouten, en nieuwe koperen ringen. Een dag later
was er weer een pakje bij de post, deze keer met de remzuigers en remblokjes
vanaf Roukema. Nieuwsgierig als ik ben wilde ik toch even kijken hoe al dat
moois eruit zag.
| ||
Het waren mooie remblokjes, helemaal nieuw, met een vorm precies gelijk aan de
oude, erg versleten blokjes die van de Rakker afkwamen. Prima. En de
remzuigertjes zagen er ook zo netjes uit, helemaal glimmend en met nieuwe
rubberen ringen, voor zowel de buitenkant als de binnenkant van de remklauw.
Maar …......
| ||
... al dat moois ... |
... helemaal glimmend, maar ... | |
De schrik sloeg me om het hart. Bij één van de zuigers miste de rubber
afdichtring, die binnenin de remklauw geplaatst moet worden. Direct werd
Roukema gebeld, en na een paar minuten heen- en weer gepraat werd diezelfde
dag nog een afdichtring in een envelopje gedaan, en opgestuurd. Goede service
van Roukema, want de volgende dag, donderdag, kwam het missende ringetje met de post mee. Gelukkig,
want de dag daarop was het de dag dat Marcel en ik de remmen weer in elkaar
wilden zetten.
| ||
Die vrijdag ochtend was ik al vroeg bezig om met een Dremel en een nylon
borsteltje het meeste vuil uit en van de uit elkaar gehaalde remklauwen te
halen. Ook het gaatje van de ontluchting werd niet vergeten. De
ontluchting-nippel werd losgehaald, en het gat daaronder werd met een
wattenstaafje schoongemaakt. Natuurlijk bleef de top van het wattenstaafje
achter in het gat, en moest er met een pincet weer uitgehaald worden, maar met
wat meer aandacht voor waar ik mee bezig was werd het allemaal netjes schoon.
Een heel verschil met de oude toestand.
| ||
... de oude toestand ... |
... allemaal netjes schoon ... | |
Net wilde ik aan de tweede klauw beginnen, of daar stond Marcel ook al weer.
De aangekomen pakketjes met de mooie nieuwe spullen werden erbij gehaald, en
terwijl ik doorging met het schoonmaken, begon Marcel met het plaatsen van de
nieuwe ringen en zuigers. Hij deed de eerste, met de afdichtring, zuiger en
stofring, en even later deed ik de tweede. Het plaatsen van de stofringen
kosten wat moeite, maar ik nam er even de tijd voor om het netjes, aan de
tafel in de woonkamer, te doen. En toen was het een kwestie van even opletten,
veer-ring erom. En klaar.
| ||
Terwijl Marcel begon met het plaatsen van de remklauwen op de motor, ging ik
alvast voortvarend te werk met het verwijderen van de oude remslangen. Het
makkelijkste was om ook het verdeelstuk onder het balhoofd los te maken, dan
kon dat ook schoongemaakt worden. En dat lukte niet echt. Verse olie,
remmenreiniger, en het openen van het extra gaatje, van alles werd geprobeerd,
maar het lukte maar niet om de kanaaltjes van dat verdeelstuk schoon te
krijgen. Wat nu?
| ||
In de loop der jaren had ik heel veel CX gerelateerde spullen verzameld, onder
het motto van, misschien komt het ooit nog eens van pas. En als ik het goed
had dan...... Een duik in de bak met losse dingen leverde inderdaad nog een
verdeelstuk op. Terwijl Marcel het originele verdeelstuk probeerde schoon te
krijgen, deed ik hetzelfde met het reserve deel. Na vijf minuten verwoed
schoonmaken werd vergeleken, en werd het verdeelstuk wat er aan de binnenkant
het schoonst uitzag geselecteerd.
| ||
Marcel ging aan het werk om de tweede remklauw te monteren, en ik begon de nieuwe
remslangen aan het verdeelstuk vast te maken. Maar ergens deed ik het helemaal
fout, want het paste voor geen meter! Draaien, slangen weer loshalen, anders
erop zetten, wat deed ik fout? Want passen, dat deed het niet. Uiteindelijk
werd het Grote Boek van Peters erbij gehaald, en werd er naar de plaatjes
van het remsysteem gekeken. En wat bleek? Ik was vergeten om
te kijken hoe het verdeelstuk georiënteerd was, en wilde het nu achterstevoren
monteren. En dan past het niet.
| ||
Nu kon het verdeelstuk wel vastgezet worden, en konden de remslangen
gemonteerd worden. En daarna was het tijd om de verse remolie in het systeem
te doen. Bijna klaar, want als laatste moest het hele systeem natuurlijk wel
weer ontlucht worden. En dat betekende pompen, ontluchten, pompen, ontluchten,
en nog eens en nog eens en nog eens. Totdat er eindelijk weer druk op de
remmen kwam, en de remhandel weer stevig en vast aanvoelde op het moment dat
er in geknepen werd.
| ||
... ontluchten ... | ||
En toen was het natuurlijk tijd voor een proefritje. Als ik tenminste mijn
sleutels kon vinden. En die was ik weer eens kwijt. Gelukkig wist ik wel waar
de reserve sleutels waren, en zo, met de reservesleutel in het contact, werd
de motor naar de straat gereden, gestart, en voorzichtig remmend werd er een
paar honderd meter gereden. Rijden, remmen, rijden, remmen, omkeren en
nogmaals. Het werkte uitstekend.
| ||
Marcel maakte ook een proefrondje. Erg ver ging het niet, want om bij de
remleidingen te kunnen komen was de kuip eraf gehaald, en dan mis je op zo'n
CX als de mijne de koplamp en de voorste knipperlichten, en dus werken de
achterste knipperlichten ook niet.
| ||
... maakte ook een proefrondje ... | ||
Marcel vertrok weer, na uitvoerig bedankt te zijn, naar huis, en ik begon de
boel maar weer eens op te ruimen. Gereedschap, een potje met olie, oude
onderdelen. En nu ik toch bezig was werd ook het linker inlaatstuk vervangen
door een scheurvrij exemplaar. Daarbij kwam ik het olielek weer tegen. Maar
dat moest wachten tot een andere keer. Een rondje rijden zat er toch nog niet
in, want eerst moest de kuip, die eraf gehaald was, weer geplaatst worden.
| ||
Maar dat kon wel wachten tot de volgende dag......
| ||
|