Terug naar de Motorpagina


Nieuwe dempers


Het lijkt wel lente.... De zon schijnt, de lucht is lichtblauw, en de temperatuur begint dag na dag een fractie op te lopen. De CX heeft al weer de nodige kilometertjes gemaakt naar kantoor en terug. Misschien is het tijd om eens wat te proberen. Want er liggen al een maand twee mooie uitlaatjes te wachten op montage......

In februari was ik jarig geweest, en bij een verjaardag horen kadootjes. En tot mijn grote vreugde hadden mijn vrienden van de CX club een kado geregeld: twee mooie nieuwe uitlaten. En die zet ik natuurlijk niet onder de CX als er nog af en toe met de pekelwagen over de straten gereden wordt. Maar nu de zon zich meer en meer laat zien, en de temperatuur nog zelden onder het vriespunt komt, is het tijd om ook dat klusje eens aan te pakken.

Uitlaten vervangen is geen groot probleem. Maar ik wilde ook de beide voorbochten vervangen door een stel goede tweede-hands exemplaren, en daar zat ik wel een beetje tegenaan te kijken. De voorbochten die nu onder de CX hingen zijn van een 'C' model, en dat paste net niet. Ze waren met effectief geweld op hun plaats geramd. En ik hoopte dat ze nog los gehaald konden worden. Want anders moest ik de net een paar maanden geleden nieuw gemonteerde balanspot gaan vervangen. En dat was eigenlijk ook niet de bedoeling.

Het gereedschap werd gepakt, en de hoes werd van de CX afgehaald. En dan is het eerste wat gedaan moet worden het verwijderen van de lowers van de Polaris. Het is een mooie kuip, die goed bij de CX past, maar bijna elke keer dat er gesleuteld moet gaan worden zit die kuip aardig in de weg. Gelukkig hoefde hij er niet helemaal af, alleen de lowers. En ook daar dacht ik eventjes over na. Allebei verwijderen? Of eerst de ene kant, en dan de andere kant? Misschien was dat wel het beste. Als links niet lukte, begon ik ook niet aan rechts.

De lowers lieten zich gemakkelijk verwijderen. En dan was het de beurt aan de linker voorbocht. De beide moeren die de 'kraag' vasthouden waren makkelijk los te halen, en ook de vrij grote moer van de ingangsklem op de balanspot ging makkelijk los. Maar de grote vraag was, hoe vast zit de voorbocht in de balanspot?

En dat viel reuze mee. Een klein balkje, en een paar zachte klopjes met een rubber hamer en er zat er ineens beweging in. De voorbocht, met de kraag, lagen na wat heen en weer trekken naast de motor. En dat was mooi, want een goed begin, en dat is meestal het halve werk. En dat was het zeker, want er kwam al snel een niet verwacht probleem om de hoek kijken.

... klein balkje en een rubber hamer ...
... klein balkje en een rubber hamer ...

Deze voorbochten had ik in november 2013 opgehaald bij een CX-er, die ze over had van een verbouwing. De bochten waren met de kragen er nog om aan me meegegeven, en twee weken later ook zo gemonteerd. En nu werd er een probleem zichtbaar.

De kraag van de linker voorbocht miste een tweetal 'koelribjes', die ooit waren afgebroken. Dat is niet zo heel erg, zoiets kan nog jaren mee. Wat wel erg, of in elk geval erg lastig was, was het feit dat deze kraag dermate vervormd was, dat hij niet meer van de voorbocht losgehaald kon worden. De oplossing was natuurlijk eenvoudig: in de bak met reserve onderdelen zou vast nog wel een kraagje liggen, het zijn van die onderdelen die je overal vind.

Maar niet in mijn bakken met reserve onderdelen. Kennelijk had ik in het nabije verleden alles eens uitgezocht, en de spullen die niet direct nodig waren weggegooid of weggegeven. Met een dikke schroevendraaier en de hulp van een stevige hamer werd zo goed en kwaad als het ging de kraag van de uitlaat losgewerkt. Het ging met moeite, maar het ging. Maar de kraag moest ook weer over de vervangende voorbocht heen geschoven kunnen worden, en nu het liefst zonder al te veel geweld te gebruiken.

Mijn imitatie Dremel bracht de oplossing. Geen beste, want daarvoor had ik een vervangend kraagje nodig, maar tijdelijk zou het zeker werken. Met veel geduld lukte het om zo veel aan de binnenzijde van de kraag weg te slijpen, dat er slechts een lichte druk nodig was om de kraag op de goede manier op de vervangende bocht te schuiven.

De bocht werd op de CX geplaatst, en nu ik wist wat er aan de hand was, dat deze kraag eerder ovaal dan rond was, zag ik ook dat de bevestigings punten, de beide tapeinden uit de cilinder, een klein beetje uit elkaar stonden. Maar zolang het houd, houd het, dacht ik bij mezelf. De voorbocht werd geplaatst, en ja, het paste mooi. De bocht schoof net niet helemaal tot aan ring in de balanspot, maar het zat wel ver genoeg naar mijn zin. Die laatste drie millimeter mocht blijven zitten. Moeren werden vastgedraaid, de klem werd vastgezet, en dat was dat. Volgende punt.

En het volgende punt vast het uitpakken van de nieuwe en vooral erg glimmende uitlaatjes. Dat zag er heel anders uit dan wat nu nog onder de 'Rakker' hing. De koffer werd, om er iets beter bij te kunnen, even losgehaald. De uitlaatklem, en de bout van het achterste ophangpunt werden losgehaald, en toen had ik de oude uitlaat er onderuit, en werd deze, ter vergelijk, even naast de nieuwe gezet. Het verschil was goed te zien. Het koste wel wat moeite om de bevestigingsplaat los te krijgen van de oude uitlaat. Toch, die had ik ook nodig. En met de nodige aandrang van het juiste gereedschap lukte dat ook. Alleen jammer eigenlijk dat zo een oude en lelijke bevestigingsplaat aan een zo mooie en glimmende uitlaatpijp gemonteerd moest worden.

... het verschil ...
... het verschil ...

De uitlaat werd in de balanspot geschoven, en de bouten werden vast gezet. En dat stond toch wel een heel stuk beter, een mooie pijp in plaats van het erg roestige geval wat er onderuit gekomen was. Hoog tijd om dezelfde operatie ook aan de andere kant uit te voeren.

De rechterkant ging heel wat vlotter dan de linkerkant. Voornamelijk omdat de kraag aan deze kant wel van de oude voorbocht af te halen was. En verder had ik het zojuist aan de linker zijde ook gedaan. Dus zonder veel moeite werden de voorbocht en de uitlaat vervangen, en tot slot werden de lowers links en rechts weer gemonteerd, en dat was dat.

... rechterkant ...
... rechterkant ...
... linkerkant ...
... linkerkant ...
De 'Rode Rakker' staat er weer keurig netjes bij, klaar voor het komende motorseizoen.....





Terug naar de Motorpagina