Terug naar de Motorpagina


Een nieuw zadel voor de CX


Toen ik, bijna tien jaar geleden, mijn CX kocht was het zadel nog in redelijke staat. Maar na een jaar of drie begon het er steeds slechter uit te zien. Een poging om het opnieuw te late bekleden liep mis, omdat de onderzijde van het zadel aan de zijkant al grotendeels weggeroest was. Het zat nog wel redelijk, en dus bleef ik er op zitten.

Er werd na een tijdje ander tweedehands zadel aangeschaft. Ook dat ging maar een jaartje mee, en het was daarna al weer aan vervanging toe. Het oude zadel bleek toch nog beter , dus dat ging er maar weer op. In de tussentijd werd er met een 'King&Queen' zadel geëxperimenteerd, maar ook dat was geen succes, vanwege de nogal vaste positie waarin een mens moet zitten met zo'n ding. Een 'Guiliano' zadel werd bij Frans B. getest, maar daar schoof ik steeds maar heen en weer. Wat de 'King&Queen' te veel had, had dit banaan-zadel te weinig.

In de loop der tijd had ik al weer een ander zadel gevonden, en dat zag er nog redelijk uit, aan de bovenkant. Wel was aan de onderzijde een stuk aluminium geklonken over de plek waar het originele metaal weggerot was, maar het zag er wel goed uit.

Met dit zadel op de motor nam ik deel aan de laatste week van de 500 Euro Challenge. En dat leverde een brandblaar op, een gevolg van de zitpositie, en de plek van de cilinders. Tijdens het daarop volgende SJK kwam ik erachter dat het zadel flink 'doorgezeten' moest zijn, want op een andere, vergelijkbare CX, die van Frans, was mijn zithouding heel anders, zat ik hoger. Dus ik begon met rond te kijken naar, alweer, een ander zadel. En weer op internet. Maar was dat wel zo'n goed idee, vroeg ik me af. Bij elkaar opgeteld had ik zeker al vier of vijf tweedehands zadels gehad. Ik had ze niet versleten, want ze waren allemaal al min of meer versleten toen ik ze kocht. En bij elkaar opgeteld had ik er een flinke hoop euro-tjes voor neergeteld. Als ik nou eens.....

David Silver Motorparts in Engeland had replica zadels. En met een kunstof onderkant, dus dat roest nooit. En nieuw. Maar de prijs was er dan ook naar. Aan de andere kant was mijn motor-spaarpotje redelijk gevuld, en dus werd het besluit genomen: nieuw zadel bestellen. Omdat bij David Silver per creditcard betaald moest worden, en ik dat niet heb, werd de hulp van mede CX-er JiMi ingeschakeld. Het zadel werd besteld, en toen was het afwachten.

Die maandag lag ik net eventjes op de bank bij te komen van drukke werkzaamheden toen de bel ging. Welke onverlaat waagde het mij te storen tijdens mijn zeer welverdiende rust? De onverlaat in kwestie was de bezorger van DHL, die met een groot pakket een beetje verbaasd keek naar het naambordje bij de deur, en de andere naam op het pakket. JiMi had het pakket direct naar mijn adres laten sturen, en dat was wel zo handig. Het koste even een paar tellen voordat ik me realiseerde dat dat pak het zadel moest bevatten. Ik tekende voor ontvangst, verzekerde de bezorger dat het echt wel in orde was, en zette het pak in de gang neer.

De vermoeidheid was op slag verdwenen. En omdat de zon scheen, en het eten nog niet op tafel stond werd het pak meteen mee naar buiten genomen, naar de CX. Voorzichtig werd het opengemaakt en daar lag inderdaad een mooi nieuw zadel, keurig verpakt in plastic, in de doos.

... een mooi nieuw zadel ...
... een mooi nieuw zadel ...

Het plaatsen van het zadel ging niet in één keer. Van het oude zadel moest ik wel twee onderdelen overzetten, de 'lip' aan de voorzijde, en de bevestigingsbeugel aan de achterzijde. Op dit nieuwe zadel waren boutjes meegeleverd om die onderdelen vast te zetten, waar op het oude zadel moeren nodig waren. De bevestigingsbeugel moest iets aangepast worden, omdat de uitlijn-lip van de bevestigingsbeugel niet in het gat van het nieuwe zadel paste. Maar toen dat opgelost was kon de beugel ook geplaatst worden.

Het nieuwe zadel werd op de CX gezet, en dat zag er best wel goed uit. Wel bleek dat het nieuwe zadel een beetje heen en weer kon schuiven, achteruit/vooruit. En het nieuwe zadel was een fractie korter, zodat aan de voor- en achterkant een kleine opening zat. Nu had ik dat al eerder gezien, dus kwam het niet als een verrassing. Het probleem van het heen en weer schuiven werd opgelost door een stukje rubbermat dubbel te vouwen, en onder de tankbevestiging door te steken. Nu bleef het zadel stevig op zijn plek.

... op de CX ...
... eop de CX ...

De volgende dag werd er per motor naar het werk gereden. De zit van het nieuwe zadel bleek hoger te zijn dan bij het oude zadel, en ik zat me af te vragen of ik toch niet een ander, iets hoger stuurtje moest monteren.

Maar voorlopig zat ik wel een stuk lekkerder........





Terug naar de Motorpagina