13-4 Baarle Nassau / Hertog |
Op deze zondagmiddag vond ik dat het tijd was om eens even iets heel anders te
doen dan computers bij te werken of huishoudelijke klussen aan te pakken.
Fietsen deed ik ook al veel te intensief en dus was het tijd om de CX eens een
rondje te laten maken. Al een week was er niet op de motor gereden, hoog tijd
om ergens naar toe te gaan. En als ik nou eens mijn lijstje van Dertien in het
Dozijn er bij pakte, dan was er vast wel een puntje wat afgestreept mocht gaan
worden.
| |
Vlak bij de grens met België ligt het dorpje Baarle. Eigenlijk zijn het twee
dorpjes, één in Nederland, en de andere in België. Een Belgische enclave
omsloten door Nederland. En op sommige plekken is het zo dat ook Nederlands
grondgebied binnen een dergelijke Belgische enclave ligt. De warrigheid van
dat stuk Nederlands/Belgisch grondgebied was natuurlijk ook precies de reden
om Baarle Nassau/Hertog toe te voegen aan het lijstje van Dertien in het
Dozijn.
| |
Ik vond dat het tijd werd om er eens te gaan kijken. De vooruitzichten met
betrekking tot de afwezigheid van regen waren goed, de temperatuur was ook niet te hoog of te
laag, en ik kon best eens kijken wat er in Baarle te zien was. Het pak werd
aangetrokken, de TomTom, al voorzien van een soort van route naar Baarle, werd
geïnstalleerd, en daar ging ik dan, op weg om weer een puntje op mijn lijstje
te kunnen afstrepen.
| |
De rit begon over de snelweg, want ik zag al wel dat ik, als ik de route nam
die in gepland had, ik aan het einde van de dag tijd tekort zou komen. Dus
werd er de A12 opgereden, waarna ik meteen merkte dat ik de oordopjes weer
eesn vergeten had in te doen. Bij het eerstvolgende tankstation werd er daarom
even gestopt en het gemis hersteld. Verder dan maar weer, want ik was maar net
onderweg, en tot Baarle was het nog ver.
| |
Vlak voor Utrecht kreeg ik wat spatjes regen op mijn vizier en op de kuip. Ik
keek even naar de auto's op de andere rijbaan maar zag gelukkig maar een
enkeling die de ruitenwissers aan had staan. Het zou dus wel loslopen. En dat
deed het ook, want amper was ik Bunnik voorbij of de regen was weer weg.
Gelukkig maar, hoewel het een mooie gelegenheid zou zijn om mijn gerepareerde
motorlaars op waterdichtheid te testen.
| |
De bocht van de A12 naar de A27 werd met de nodige voorzichtigheid ingezet.
Nog steeds reageerde mijn CX-je soms slecht op het stuur als ik een bocht in
wilde gaan, of er net in zat. Kennelijk een probleempje met het balhoofd lager,
maar volgens Frans, zie het weten kon, geen groot probleem, en met mijn
rijstijl zou het nog wel een maand of wat kunnen wachten met de reparatie,
voordat het echt onveilig zou worden.
| |
Er stond op sommige stukken weg net ietsjes meer wind als dat ik heel prettig
vond. Maar de remedie tegen opzij geblazen worden op de motor is heel
eenvoudig, gewoon een ietsjes snelheid minderen. Ik was niet de enige die
langzaam reed, bij Everdingen, waar de A27 aansloot op de A2, haalde ik een
Harlay-Davidson rijder in, die het nog rustiger aandeed als ik.
| |
Eigenlijk was de A2 niet de kortste weg om naar Baarle te rijden. Ik had deze
zelfde ochtend een route uitgezet die me niet alleen snel, maar op sommige
plekken ook via een wat rustiger weg naar Baarle zo brengen. Maar was dat nu
wel een goed idee? Het schoot wel lekker op, zo via de snelweg. Dus werd het
betreffende routepunt op de provinciale weg gewist, en bleef een route via de
snelweg over. Dat hield wel in dat ik wat omreed, en bij Deil via de A15 weer
op de A27 uitkwam. Het was rustig op de A15, en even werd het gas opengedraaid,
om te zien of het wel echt snel ging. Kennelijk was het nog niet heel erg
snel, terwijl ik meer dan 130 op de TomTom zag, werd ik vlotjes ingehaald door
een andere motorrijder......
| |
Eenmaal weer rijdend over de A27 in de richting Breda werd het langzamerhand
tijd om een tankstation op te zoeken. De dagteller begon aardig over de 220
kilometers heen te lopen, wat inhield dat ik nog steeds zuinig reed, want het
benzinekraantje stond nog niet op reserve. Pas na 240 kilometers moest de
kraan toch wel omgezet worden, omdat de motor een beetje begon te sputteren.
Maar ik maakte me nog geen zorgen, de 'reserve' stand was nog genoeg voor
minstens 50 tot 70 kilometers. En zoveel was niet nodig, want er werd een
tankstation aangegeven, het Texaco station Dorst, vlak voor Breda.
| |
Al vrij snel na de tankbeurt gaf de TomTom aan dat het tijd was om de snelweg
te verlaten. Zonder problemen draaide ik mijn CX door de bocht, en aan het
einde van de afrit ging het rechtsaf, richting Baarle. En binnen twee minuten
was het allemaal drastisch veranderd. In plaats van een wat grijze lucht
scheen de zon volop, in plaats van de saaie betonbaan waren er uitzichten over
velden en akkers, en in plaats van 120km/u mocht ik hier maar 80km/u. Geen
probleem, want het ging best lekker zo.
| |
En toen kwam Baarle in het zicht. En direct begon het drukker te worden, veel
drukker. Het hielp waarschijnlijk ook dat het zulk lekker weer aan het zijn
was, met een stalende zon boven de mensenmenigte, die de in grote getale
aanwezige terrasjes bevolkten. Verkeer, erg veel auto's en veel motoren, reed
door de paar straatjes van het samengevoegde dorpje, en veroorzaakte
opstoppingen en file-achtige taferelen. Eerst maar eens zoeken waar ik de
motor kwijt kon, voor dat o zo belangrijke fotootje. Maar voor ik het in de
gaten had was ik al weer door het centrum van Baarle heen, had ik Nederlands
en Belgisch grondgebied doorkruist, en reed ik Baarle al weer uit. Toch even
stoppen en eens kijken waar ik ben.
| |
... eens kijken waar ik ben ... | |
Omdat ik toch echt wel een foto wilde hebben van het centrum van Baarle werd
de motor omgedraaid. Misschien was er op het dorpsplein een klein plekje voor
een niet zo heel grote motor te vinden. En ja, dat was er. Het lukte om de CX
op een klein puntje vrije ruimte neer te zetten. Was het een échte'
parkeerplek, of gewoon een plaats om de motor neer te zetten? Ik had er geen
idee van, maar er stonden meer motoren, en het was ongeveer waar ik wezen
wilde. En of het nu Nederland of België was? Ik had er geen idee van. Er
werden een aantal foto's genomen, zodat men duidelijk kon zien dat ik in
Baarle (Nassau of Hertog) was geweest en dat was dat.
| |
... Nassau of Hertog ... | |
Bij het wegrijden van dit parkeerplekje vond TomTom het nodig om me een straat
in te dirigeren waar ik net voorbij gereden was. Omdraaien was vrijwel niet
mogelijk met de drukte van het verkeer, dus werd er verder gereden, de weg af
die ik op de heenreis ook al had gezien. Maar omdat ik voor de terugreis een
paar andere route puntjes had genoteerd bleef de ingeblikte juffrouw van de
TomTom me steeds maar zeggen dat ik vooral de eerste straat rechts moest
nemen. Totdat ik natuurlijk dat hele stem gedoe effectief de digitale mond
snoerde door de luidspreker op 'uit' te zetten.
| |
Ik bereikte de rand van Baarle, waar nog een foto van het samengestelde
plaatsnaambord werd gemaakt, met Baarle Nassau en Baarle Hertog op één bord.
En toen dat gedaan was ging de koers in de richting van Ede, want het was toch
wat later geworden als dat ik had gedacht. De door TomTom geschatte eindtijd
in aanmerking genomen viel het allemaal nog erg mee. Ik zag geen reden om de
route te veranderen, en zo reed ik rustigjes via de Alphenseweg weg naar de
A58, en vandaar naar de N58, dat laatste stukje autoweg tussen Tilburg en Den
Bosch. Omdat ik de snelheid aflas van de TomTom reed ik net ietsjes vlotter
als een aantal medeweggebruikers. Zodoende haalde ik twee Engelse motorrijders
in, die hun duim omhoogstaken toen ik kalmpjes passeerde. Euh... misschien
vanwege het zijdeksel ?
| |
... samengestelde plaatsnaambord ... | |
Bij Den Bosch werd ik door de TomTom netjes naar de A2 geleid, want
uiteindelijk wilde ik bij Kesteren van de snelweg af, en dan is de A2/A15 de
aangewezen route. Het was in de jaren dat ik hier geweest was wel heel erg
veranderd. Waar nu een driebaans weg lag, waren vroeger twee banen geweest. En
daar langs de kant, in een afschuwelijke kleur geel, die hoge winds- en
geluidschermen, die waren ook nieuw. Dit was een erg brede en vooral ook goed
doorstromende weg geworden. Als snel kwam de afslag naar de A15, en ook daar
was het rustig genoeg om eventjes het gas er op te zetten......
| |
Afrit Kesteren kwam in zicht, en ik nam voorzichtigheidshalve flink gas terug,
en remde vast wat af. Deze bocht had me een vorige keer lelijk verrast, of
beter gezegd, de motor had me in deze bocht lelijk verrast. Dus werd de bocht
met de nodige voorzichtigheid benaderd. En toch had de motor weer de neiging
zich in de bocht op te richten, en rechtuit te gaan. Gelukkig was ik er deze
keer op bedacht, maar leuk is anders. Misschien wat sneller dan twee maanden
iets laten proberen aan de balhoofdlagers. Of gewoon de banden wat harder
oppompen, dat zou ook kunnen helpen.
| |
Voorbij Rhenen lag een rotonde, en met een blik op de klok besloot ik om niet
via de hoofdroute, N233 en A12, naar huis te rijden, maar een tussendoor weg
door het Binnenveld en de Kraats te nemen. Deze keer geen problemen in de
bochten, en even later reed ik over de Zuidelijk Meentsteeg in de richting
Ede. Kruispunt, en hee, in de verte kwam een motor aan, en dat was toch
dezelfde als ik in Rhenen voor het verkeerslicht had zien staan? Kennelijk was
mijn route sneller geweest.
| |
De Zuidelijke Meentsteeg maakt sinds een flink aantal jaren een vreemde
kronkel over de Maatweg, rechts en dan weer links. En daar, op het stukje
Maatweg zag ik, voordat ik weer naar links draaide een flink aantal motoren op
met toe komen, die even later achter me aan de Meentsteeg indraaiden. Ze
hadden veel meer haast als ik, en ook meer vermogen en decibellen beschikbaar,
Een stuk of tien-twaalf motoren schoten voorbij, allemaal Triump's, en een nog
luidruchtiger als de ander. Ook de motor die ik al eerder had gezien sloot
zich bij hen aan, en al gauw waren ze verdwenen.
| |
Zoveel haast had ik niet, en ik vervolgde rustig de weg naar huis. Een tien
minuten later zetten ik de CX weer neer op zijn eigen plekje, met een klopje
op de tank als beloning voor de trouwe diensten. Het was een mooi ritje geweest.
Volgens de TomTom had ik precies 250 kilometer afgelegd...... | |
|