Over de koppelingskabel, olie en filters |
Er kan weer gewoon gereden worden met de CX, en mijn “Rode Rakker” en ik maken
dan ook veel ritjes, al is het alleen maar naar het werk en terug. Het enige
wat me een beetje stoort is de afbladderende zwarte verf aan de binnenzijde
van de kuip. Vorig jaar had ik een restje zwart in een spuitbus over, en dat
ging hup, zonder veel na te denken, op de binnenzijde van de kuip. Het zag er
mooi uit, tot de eerste echte wasbeurt, een tijdje later. En een tweede
wasbeurt aan het begin van dit jaar maakte het nog erger. De verf bladderde er
bijna net zo snel af als dat 'ie er op gespoten was, lelijke kale plekken
achterlatend. Zodra ik tijd, ruimte en er voldoende zin in had moest daar maar
iets aan gebeuren.
| |
Negen april was een heel erg mooie dag, en omdat ik op de zevende april een
probleempje dacht te hebben met de koppelingskabel ging de kuip eraf, om die
kabel beter te bekijken. Het probleem met de koppeling leek inderdaad een
gevolg te zijn van een droge en oude koppelingskabel, en niet van een stel
versleten koppelingsplaten.
| |
En er was ook nog een wat langer om aandacht vragend geval van olie en olie
filter verwisselen. En er lag een luchtfilter wat ook rond deze tijd vervangen
moest worden. Het was een aardig lijstje aan het worden, maar goed, de zon
scheen, de temperatuur was prima, dus waarom niet ….....
| |
De kuip werd losgehaald en opzij gelegd, op een oude tuinbank. Met een
schuurpapiertje werden de losse stukjes verf verwijderd, en daarna was het de
beurt aan een kwast met witte grondverf, speciaal voor kunststof en
plasticachtigen. Ik besloot om alleen de binnenzijde van de kuip te doen, en
de buitenkant, die er nog redelijk uitzag, voor een andere keer te bewaren.
Het was wel goed te zien waar er gekwast was, over het zwart heen. En toen
moest het drogen, volgens de aanwijzingen op het blik ruim 18 uren.....
| |
Terwijl de gegrondverfde kuip lag te drogen werd het tijd voor een volgende
klus. Niet alleen moest de koppelingskabel vervangen worden, nee, ook het olie
filter en het luchtfilter waren aan vervanging toe. Het luchtfilter was geen
probleem. Zadel los, deksel losdraaien en oude filter eruit, en het nieuwe
filter, netjes voorzien van de datum, erin. Deksel dicht, zadel weer vast, en
dat was dat.
| |
... oude filter, nieuwe filter ... |
... netjes voorzien van de datum ... |
Het olie filter was een iets lastiger verhaal. Eerst moest ik een emmertje en
een opvangbak regelen, en controleren of ik wel voldoende nieuwe, verse, olie
had om de “Rode Rakker”weer te voorzien van de juiste smering. Er gaat
ongeveer 2,5 liter in het carter, en ik had nog drie nieuwe bussen met een
liter olie staan, dus dat was geen probleem. Maar het is beter als de oude
olie een beetje op temperatuur is, niet echt heet, maar wel wat warmer dan de
gewone omgevingstemperatuur. Nou, dan eerst maar de koppelingskabel vervangen,
vervolgens daarmee een testritje maken, en tot slot de olie aftappen.
| |
De nieuwe kabel werd gepakt, en de oude kabel werd met enige moeite van de
motor afgehaald. Het scheelde natuurlijk dat de kuip er niet opzat. Het is wel
mogelijk om met een kuip met beenstukken de kabel te plaatsen, maar echt
makkelijk is het niet. Zonder kuip ging het een stuk makkelijker. Toen de oude
kabel los was was het verschil duidelijk te merken. Waar ik de nieuwe kabel
met één vinger omhoog kon duwen, moest ik bij de oude kabel een tang gebruiken
en sjorren en trekken om er beweging in te krijgen. Het was duidelijk een
gevalletje van: oud en aan vervanging toe.
| |
Daar had ik dan ook een nieuwe kabel voor. De eenvoudigste manier is om de
kabel vanaf onderen naar boven te steken, precies achter het frame van de kuip
langs, en daarna met een bocht via de koplamp naar de koppelingshandel. En dan
is het ook handig om eerst het onderste tonnetje van de kabel in te haken, en
daarna pas de bovenste. Eigenlijk ook een klusje van niks, het wisselen van
een koppelingskabel.
| |
Na wat afstellen en proberen moest er een testrondje gereden worden. Zonder
kuip, want die lag nog ijverig droog te worden. Dus ook zonder koplamp en
zonder knipperlichten. Nou hoefde dat rondje ook niet al te ver te gaan,
gewoon even het blok om, en dan nog even een rondje. De koppeling ging zo
verschrikkelijk mooi en soepel, eigenlijk jammer dat er geen kuip op de CX
zat. Maar ook stond er nog een klusje op me te wachten, nu de motor warm
gedraaid was.
| |
De CX werd weer op zijn eigenste plekje gezet, en de verzameling gereedschap
en emmertjes en dergelijk werd klaar gelegd. Eerst maar eens aftappen, vanuit
het grote gat aan de voorzijde. Ik was even bang dat de aftapgat-bout heel erg
vast zou zitten, maar het viel gelukkig mee. Met een ruime emmer op de juiste
plek werd de bout losgehaald, en een donkere stroom olie liep uit het carter
van de CX. Dat was het eerste punt. Het tweede was misschien wel lastiger, het
loshalen van het oliefilterhuis. Maar met een goed passende sleutel, en wat
kracht op het juiste moment, daarbij de CX tegenhoudend, lukte het allemaal
wonderwel. Voorzichtig werd het filterhuis leeggegoten en op een oude doek
gelegd. De afdichtring, tussen filterhuis en motorblok zag er vreselijk uit.
Ik had geen idee waarom, maar misschien was er vloeibare pakking gebruikt of
zoiets. Goed dat ik een nieuwe ring had liggen. Het filter werd weggenomen, en
toen miste ik een onderlegring.....
| |
... op een oude doek ... | |
Kennelijk was er bij een vorige keer filter wisselen iets fout gegaan, want
tussen het oliefilter en de aandrukveer zou eigenlijk een tussenring moeten
zitten. Maar geen ring, niet vastgekleefd aan het filter, en ook niet aan de
veer, en ook, zo bleek later, niet in de afgewerkte olie. Ik besloot, omdat
het al ruim twee jaar zo had gezeten, er niet al te veel zorgen over te maken.
En ondertussen was er het volgende punt wat mijn aandacht trok, want bijna
alle olie was uit het carter gelopen en gedrupt. Wel even blijven nadenken,
want bijna had ik het filterhuis zonder een nieuw filter weer teruggeplaatst,
en dat is toch echt niet de bedoeling.
| |
De veer en het nieuwe filter gingen in het filterhuis, een nieuw afdichtrubber
er omheen, en ook om de bout van het filterhuis kwam een nieuwe afdichtring.
Alles was netjes schoon, en werd op de juiste plaats vastgezet. Ook de
aftapbout werd niet vergeten. En toen begon het vullen, maar niet nadat ik
goed had gecontroleerd of het allemaal wel het juiste type olie was.....
| |
... een nieuw filter ... | |
Na twee liter werd er wat vaker gecontroleerd op het juiste peil, maar pas na
twee-en-een-halve liter en een ietsjes meer was ik tevreden. De peilstok werd
vastgedraaid en de motor gestart. Eerst even laten ronddraaien met de
'killswitch' op OFF, dan even wachten, en dan echt starten.
| |
Het klonk als een zonnetje, geen rare geluiden, en, minstens zo belangrijk,
ook geen lekkage van olie onder de motor. Omdat de kuip nog een paar
behandelingen moest krijgen kon die nog niet op zijn plek teruggezet worden.
Dat zou wat zijn voor de komende dagen.
| |
Die avond werd, met de goede weersvooruitzichten in gedachten, de eerste laag
van de zwarte verf over de binnenzijde van de Polaris gekwast. Ook deze laag
moest wel achttien uur drogen bij een temperatuur van twintig graden. Dat zou
het bij lange na niet worden. Misschien zou het de volgende avond wel
overschilderbaar zijn, met een tweede laag zwart. Geduld is een schone
zaak.......
| |
... de eerste laag ... | |
Aan het einde van de volgende dag werd de kuip van een tweede laag zwart
voorzien. En ook nu moest ik lang wachtten voordat ik verder kon. De vorige
keren was de spuitbus verf na twee uurtjes droog en overschilderbaar, maar het
resultaat was er ook naar geweest. Toch, de volgende middag tegen een uur of
drie was het tijd om alles weer op de goede plek te hijsen.
| |
Toen de kuip eenmaal weer op de juiste plek gemonteerd was, en alle bouten en
moeren van boven en beneden vast zaten, nam ik de kunststof boutjes van het
ruitje eens ter hand. Die hadden betere tijden gekend. Maar hoe kom je aan
nieuwe kunststof boutjes en moeren M6 in de kleur zwart ? Voorlopig werden de
oude boutjes en moeren gebruikt. Dat hield ook, en dan had ik tijd om naar
vervangers te gaan zoeken.
| |
Die vervanger boutjes werd nog een heel probleem. Twee dagen lang zoeken, en
ik kwam niet verder dan bedrijven die de juiste boutjes hadden, maar in een
minimale afname van honderd of zelfs duizend stuks. Het lukte me niet. Maar
misschien dat iemand anders wat wist?
| |
Op het forum van de Dutch Honda V-Twin club werd hulp gezocht. En niet veel
later bleek dat de boutjes wel besteld konden worden via eBay, waar ik
helemaal niet gekeken had. Via een clublid werd de bestelling geplaatst. Het
zou even duren, maar ook dat puntje kon binnenkort van mijn lijstje........
| |
Ongeveer tien dagen later, tijdens de stamtafel, werd me een pakketje
overhandigd. En het kwam mooi uit dat de daarop volgende dag Koningsdag was,
met dus een ruime hoeveelheid vrije tijd om zes boutjes te vervangen.
| |
Veel gereedschap was niet nodig. Een schroevendraaier en een steeksleutel 10
was voldoende. Stuk voor stuk werden de oude boutjes vervangen door nieuwe.
Niet alleen zag het er een heel stuk beter uit, het werkte ook nog eens beter,
nu de schroefdraad niet over een groot deel slecht was. Het resultaat was er
ook naar: keurig nette nylon boutjes om de ruit op z'n plaats te houden. De
oude boutjes gingen, met dank voor de vele jaren trouw bewezen dienst hopla in
de afvalbak, de oude moertjes echter bleven nog even bewaard. Want het leek me
dat de oude moertjes een soort van zelfborgers waren, en dat waren de nieuwe
moertjes niet. Als het los mocht lopen, dan zouden de oudere moertjes toch
weer geplaatst worden.
| |
... een schroevendraaier en een steeksleutel ... |
... oude boutjes, nieuwe boutjes ... |
Het rijd een stuk makkelijker als je niet de hele tijd de kuipruit vast moet houden omdat 'ie er bijna afwaait.... | |
| |
|