Terug naar de Motorpagina


Polaris kuip, de kuip afdek flappen


Het zat me al een tijdje dwars, de afdekflappen van de Polaris kuip. Aan de linkerkant waren er twee drukknopen aan het uitscheuren, aan de rechterkant waren het er drie die los begonnen te zitten. Ook was daar een drukknoop van de kuip losgeraakt, en verdwenen. En het inscheuren ging steeds een heel klein beetje verder, het zou niet lang meer duren voordat er echt een gat in de kuipafdekflappen zou komen.

Tja, wat doe je eraan, dat was natuurlijk de grote vraag. De kuip zelf wist ik ondertussen wel op te kalefateren, met veel reparatiemiddel en spuitbusjes met verf. IJzeren delen waren nog te lassen, maar dit was weer iets heel anders. Het allermooiste zou zijn om nieuwe te laten maken, maar daar zou waarschijnlijk een heel erg onaardig prijskaartje aan komen te hangen. Dus bleef over: repareren. Ik had een dubbele set, en kon er vast best eentje missen, mocht de reparatie eventueel helemaal in het honderd lopen. Wie zou dit kunnen doen ?

... aan het uitscheuren ...
... aan het uitscheuren ...

In het centrum van Ede zat een kledingreparatie winkel. Niet alleen stoffen kleding, broeken en jassen, maar ook leer werd hier netjes gerepareerd. Misschien wisten ze daar wel een oplossing.

De flappen werden meegenomen, en in de winkel werd het probleem uitgelegd. Deze knoop, en die daar, en wat kost dat? De prijs bleek niet al te zeer tegen te vallen, en ik bedacht dat misschien het beter zou zijn om alle knopen te laten vervangen, en alles opnieuw erop te laten zetten. Dat koste wat meer, dat wel, maar toch maar doen. Ik nam al wel een stel losse contra-delen mee, waarvan er minstens één op de kuip van de CX gemonteerd zou worden. Hoe dat moest had ik nog geen idee van, maar komt tijd, komt raad.......

Een week later kon ik de flapjes weer ophalen. Het zag er stevig uit, met een verstevigde rand aan de achterzijde, en nieuwe knopen aan de bovenkant. Alle scheuren waren dicht gemaakt, en hoewel het er niet als nieuw uitzag, was het wel een hele verbetering.

Ondertussen had ik met behulp van passen en meten en heel veel proberen een contradeel op de kuip gefrommeld. Mooi zat het niet, en vast ook niet. Met nog meer moeite dan het erop gezet was, werd het er weer afgehaald. Nee, de oplossing met een M3 boutje ging niet lukken. Wat dan wel?

Ik had ook een M4 boutje, de helft van het contradeel zou dan niet gebruikt kunnen worden, want daar paste de M4 niet in. Toch, met een sluitring aan de onderzijde, en met een beetje beleid, lukte het me nu om het contradeel vast te krijgen op de plaats die ik wilde. De gerepareerde flap werd er over gepast, en kwam keurig netjes strak vast te zitten. Ook aan de linkerzijde paste de flap over het kuipvak heen.

... vast te krijgen ...
... vast te krijgen ...

... keurig netjes strak ...
... keurig netjes strak ...

Mooi dat het paste. Weer een heel klein stukje verder, en geen ergernis meer van loszittende kuipflappen.......





Terug naar de Motorpagina