Nieuwe lokatie, oude onderdelen |
De onderdelendag van 2017 zou nu eens niet in Veghel, maar in Wichmond worden
gehouden. Er was al vaker het verzoek gedaan om het evenement eens wat
'noordelijker' te laten plaats vinden. Nu is Wichmond, vlakbij Zutphen, wel
heel wat noordelijker gelegen dan Veghel, maar de afstand vanaf bijvoorbeeld
Amsterdam maakt niet zo heel veel uit. Vanuit Ede was het verschil ongeveer
een kwartier in snelweg-reistijd, maar als ik nou eens gewoon binnendoor zou
gaan.....
| |
Want het was een echte waaidag, deze 30ste april.Windkracht 3 tot 5 vanuit
ongeveer het zuid-oosten. En toen ik de voorspelde windrichting naast de
voorgenomen route had gelegd, was het duidelijk: heftige zijwind. Nu is dat op
de binnendoor wegen niet zo heel erg merkbaar. Ja, de motor gaat af en toe een
beetje opzij, als er weer een vlaag over een weiland of heide veld aan komt
zetten, maar dat is niets vergelijken bij diezelfde vlagen die ik op de
snelweg te verduren zou krijgen. Met 110-120 km/u rijdend komt zo'n vlaag toch
wel twee of driemaal zo hard aan.
| |
Ik besloot dat het zou beginnen met de binnendoor weg. Dat zou wel een twintig
minuten of zo langer zijn dan de snelweg route, maar wel rustiger. Het was
tegen half tien dat ik het pak aan trok, de nodige spullen die mee genomen
moesten worden in de topkoffer propte en even later de poort uitreed. Ede uit,
wast altijd een probleem is, en via de Ginkelse heide naar Arnhem reed. Na een
kilometer of tien werd er wel getankt, uit voorzorg, want de CX stond nog lang
niet op reserve, maar toch. Zo had ik voldoende benzine om de CX naar Wichmond
en weer terug te rijden.
| |
Een binnendoor route gaat, de naam zegt het al, binnendoor. En dat betekend
vaak ook door dorpen en steden. Dat is even wel leuk, maar als het wat langer
duurt, en als het erop lijkt dat de verkeerslichten fabriek uitverkoop heeft
gehouden en alle rode lichten net op mijn route terecht zijn gekomen, tja, dan
gaat de lol er wel af, op den duur.
| |
Ik was in Velp, en al een heel eind op weg daar doorheen, toen de lol er af
was. Ik zou natuurlijk, overlegde ik bij mezelf, eens kunnen gaan kijken hoe
het met de wind stond, daar op de A348. Viel het mee, schoot ik op, viel het
tegen schoot ik er bij de eerste afrit weer af.
| |
De adviezen van TomTom, die me weer terug op de gewone wegen wilde hebben,
negerend reed ik op de A348 toe. En na de eerste kilometer was het al
duidelijk: er stond wind, maar als ik niet al te fanatiek door zou rijden was
het allemaal best te doen. Het uitzicht over de glinsterende rivier was een
goede compensatie voor het gesjor en geduw van de windvlagen. Ook al kwam ik,
voorzichtig rijdend, niet ver boven de 100km/u uit, het ging toch een stuk
sneller als de binnendoor weg. Twee afritten werden, tot ongenoegen van TomTom,
gepasseerd, waarna de A348 op was, en overging in een N-weg, de N318. Langs
Doesburg ging het, en daar de binnenlanden in.
| |
De route die TomTom voor me uitgekozen had liep langs een 60km weg, rustigjes
rijdend tussen de landerijen door, met hier en daar een dorpje of gehucht,
waar de snelheid door de dorpskern, zo ongeveer de enige straat, niet boven de
30km/u uit mocht komen. Via de N317 kwam ik steeds dichter in de buurt van
Wichmond, en de laatste kilometers voerden over een kleine weg, nog dieper de
binnenlanden in. Ruisende bomen, een hartelijke zon, motorrijden kan heel leuk
zijn. En toen was daar Wichmond, en een bocht verder was het café 'D'n Olde Kriet'
| |
'D'n Olde Kriet', afgekort D.O.K. is een gezellig dorpscafe in, hoe kan het ook anders, de
Dorpsstraat van Wichmond. En daar stond een bekend figuur naast een eveneens
bekende blauwe CX. Arnold was net aangekomen, en evenals de vorige week zette
ik mijn motor naast die van hem neer. Het koste eventjes wat moeite om de
“Rode Rakker” goed op de standaard te krijgen, want de stoep was hier niet
echt vlak. Maar het lukte, en dat was dat. Wel uitkijken, want ik stond met de
motor vlak naast een rioolputje, en voor je het weet valt er wat op de grond,
je sleutels of zo, en plons-weg in het putje.
| |
Er waren al verschillende bekenden op het terreintje tegenover het café
aanwezig. En een aantal was met de auto gekomen om de overdaad aan oud en
nieuw spul te verkopen. Behalve een motorhoes voor Lieke, die ik aan Coen
overhandigde, had ik niets meegenomen. De schuur was al tamelijk leeg en wat
er lag moest nog eens goed nagekeken worden. Maar zij die met de auto gekomen
waren hadden hun waren breed uitgestald. Henk presteerde het om met een CX
volgeladen met koffers te arriveren. De koffers waren voor Frans, om uit te
proberen in plaats van Frans' grotere koffers. Maar ook had Henk een
camera-statief-balhoofd-moer bij zich, waar ik een plan mee had.
| |
... overdaad aan oud en nieuw spul ... |
... hadden hun waren breed uitgestald ... |
De meesten kwamen niet alleen kopen en verkopen, maar ook voor een gezellig
en/of informatief praatje. In de loop van de morgen sprak ik met Willen, Jaap,
Werner, Coen en nog een aantal van de aanwezige clubleden. En natuurlijk was
er ook gelegenheid om elkaars CX/GL te bekijken. Toch, op een gegeven moment
was het tijd voor een kopje koffie, en samen met Frans werd naar het café
gelopen. Met de koffie zetten we ons aan een tafeltje, waar we al snel
gezelschap kregen van Jaap en even later Henk. En net als ik even naar buiten
kijk valt er bijna, gelukkig niet helemaal, een CX om, waarvan de berijdster
niet verdacht was op de nogal oneffen stoep. Maar 't ging gelukkig net
goed.....
| |
Na de koffie werd er weer verder gelopen. Ik had nog steeds niets gezien wat
ik nou echt wilde hebben, maar Jaap had een mooi spatbord gevonden. Maar, zo
vroeg Henk, is dat niet voor een Custom? De snelste manier om daar achter te
komen was kijken bij een 'gewone' CX of het gelijk was. Toch makkelijk als er
zo veel motoren staan.....
| |
... of het gelijk was ... | |
Ook reparaties en instructies werden ter plekken uitgevoerd. Een CX500 Euro
bezitter kreeg uitleg over het afstellen van de koplamp, en een ander kreeg
uitvoerig verhaald waarom deze carburateur wel, en een andere niet zou passen.
En dat allemaal onder een stralende zon.
| |
De aan- en verkoop zakte een beetje in, maar de gezelligheid leed er niet
onder. In plaats van spullen te verkopen werden verhalen verteld, en laat
komende vrienden en bekenden begroet. Tot der laatsten behoorde ook Maria,
Lieke, Michael en Beussie. En terwijl ik dat zo allemaal eens zat te bekijken
raakte ik met Jaap aan de praat. En Jaap zocht nog een laag stuur van een CX.
Euh.... ja, dat heb ik wel, maar thuis, en het is niet helemaal recht meer. Het
maakte Jaap niets uit, want een beetje bij- of terugbuigen moet nog wel kunnen.
| |
... verhalen verteld ... | |
En zo werd, na wat heen en weer gepraat, besloten om naar huis terug te keren.
Er werd een snel afscheid rondje langs de meesten gemaakt, en ik zal er best
een stel overgeslagen hebben, en toen ging het pak aan, en werd de terugries
aangevangen.
| |
De terugreis was uitermate winderig. Tussen de bomen ging het allemaal
redelijk, de wind werd daar aardig tegengehouden. Maar in het open veld bleek
dat de wind er echt nog wel was, en dat de voorspelde windkracht vijf ook echt
wel gehaald zou worden. Eerst maar eens kijken wat ik allemaal aan
winderigheden op de snelweg te verwerken zou krijgen.
| |
Op het eerste stuk snelweg, de A348, viel het over het algemeen wel mee. Een
paar vlagen waren er, maar het was toch redelijk te rijden. De rookpluim van
de vuilverbranding gaf een indicatie van de windrichting op de A12. En die A12
was in elk geval een deel in snelheid beperkt, en flink beschut met
geluidschermen. Het tweede deel, dat was afwachten.
| |
Het tweede deel, vanaf Velp naar Ede, was winderig, en hoewel de wind toch
meestal van achteren kwam, zaten er ook een paar gemene vlagen tussen die me
aardig opzij zetten. De snelheid werd in dergelijk gevallen aangepast, en zo
bereikten we Ede
| |
Jaap en Willen waren achter me aan gereden. Via de A12 was maar iets langer
als via de A16, en zo kon Jaap het stuurtje meteen meenemen. Ik was nog even
bang dat ik in een opwelling van opruimijver het stuurtje al weggegooid zou
hebben, maar het lag gelukkig precies waar ik het had verwacht. Met een
stuurtje meer vertrokken beiden naar huis.
| |
Het was, ondanks de wind, een mooie dag geweest. De locatie was goed, de zon
had goed zijn best gedaan, en de CX had prima gewerkt. Tijd om eventjes bij te
komen........
| |
|