De Ophangogen van de uitlaten |
Al enige tijd weet ik dat de ophangogen van de uitlaten hun beste tijd hebben
gehad. Aan de linkerzijde is er al eens een tussenstukje ingezet, en dat ziet
er nog wel aardig uit. Het ophangoog aan de rechterzijde is nog nooit wat aan
gedaan. En dat moet volgens mij echt wel een keer gebeuren. Zoals terecht werd
opgemerkt hangt er niet zoveel gewicht aan, maar wanneer ik mijn vingers door
een gat kan steken waar eerst metaal zat wordt ik toch wel een beetje
zenuwachtig.
| |
Een aantal jaren geleden wist een mede CX-er hele mooie vervangende ophangoren
te maken. Helaas was dat in het westen des lands, en erger nog, de plek waar
hij zijn werkplaatsje had moest ontruimd worden, zodat de werkplaats weg moest,
en er was geen vervangende ruimte beschikbaar. Toch jammer.
| |
Sander, die ik nog kende van de 500 Euro-challenge 2015 wist wel een
oplossing. Een neef van hem kon prima lassen, en dat zou ook niet zo heel erg
duur worden. Nu ja, duur, wat zou iemand daar voor rekenen? Op internet werd
wat rond gekeken, en wat prijzen opgevraagd. Voor het bedrag in de offerte kon
ik bijna een andere complete CX kopen, en dat was niet de bedoeling, de
bedoeling was om de "Rode Rakker" weer een beetje op te knappen, en niet
alleen optisch, maar ook structureel wat te verbeteren.
| |
Op een goeie middag werd er naar “Veenbrink Motorparts” gereden. En iets
verder, om de lasser te laten zien wat er gedaan moest worden. En de lasser
bleek een vakman te zijn, gespecialiseerd in oude auto's en dergelijke. Een
bedrag werd afgesproken voor het vervangen van het ophangoog aan de
rechterkant, een datum werd geprikt, en dat was dat. Maar dat hoofd van mij,
dat bleef een beetje zeuren....
| |
Ik besloot dat, ook al was het niet helemaal nodig, dat ook het linker
ophangpunt vervangen moest worden. 't Zou wel wat meer kosten, en van het
totale bedrag moest ik wel even slikken, maar je kon er in elk geval geen
andere CX voor kopen. En het zou er weer goed uit komen te zien.
| |
Vrijdagmiddag 2 december was ik dan weer bij Sander. Het kofferrek ging eraf,
en de uitlaten. De moeren van het achterwiel werden gelost, maar het
achterwiel werd nog niet verwijderd, want de motor moest de volgende dag naar
de lasser geduwd worden. En op maandag 5 december zou ik de motor weer kunnen
ophalen.
| |
Toen ik die maandagmiddag weer bij Sander kwam was ik best een beetje
zenuwachtig. Hoe zou het eruit zien? Want ondanks de verzekering van Sander
dat het er heel goed uitzag, wilde ik het toch wel met mijn eigen ogen zien.
En het zag er goed uit! Beter dan het origineel. Ik was er ten onrechte van
overtuigd geweest dat de originele ophangogen schroefdraad aan de binnen zijde
hadden. Maar de los-geslepen oude ophangpunten hadden alleen een afstandsbus.
De nieuwe ogen hadden nu wel een moer ingelast zitten. Een verbetering? De
tijd zou het leren.....
| |
![]() ... de los-geslepen oude ophangpunten ... | |
Het wiel, de uitlaten en het kofferrek werden weer geplaatst, waarbij aan het
licht kwam dat de nieuwe ophangogen een halve centimeter of zo verder naar
achteren zaten. Was dat erg? Ik besloot dat het niet erg was, de uitlaten
pasten nog, zij het dat ze een klein beetje minder ver in de balanspot konden
schuiven. Het kofferrek paste ook, en het leek wel of het beter zat nu de
geometrie van de ophangpunten een heel klein beetje was veranderd.
| |
![]() ... nieuwe ophangogen ... | |
De bouten en moeren werden gecontroleerd of ik nog wat vergeten was. Nee, deze
keer niet, misschien leer ik het nog eens. De rem werd op werking
gecontroleerd, en mocht toch nog een paar slagen strakker gezet worden, en
toen was het al weer tijd om huiswaarts te gaan.
| |
Sander werd bedankt, en op het hart gedrukt dat hij de lasser moest
complimenteren met het fraaie stukje arbeid, en daarna rolde ik de CX de
werkplaats uit. Er kon weer een puntje van mijn lijstje met onderhouds-zaken
voor de CX afgestreept worden.
| |
Voorlopig hoefden de ophangogen niet nagekeken te worden.......
| |
|