Terug naar de Motorpagina


Preventief onderhoud: startmotor




Hoewel de winter van 2016/17 niet echt van het stevige soort was, was het toch ook niet een wintertje om gewoon maar door te blijven rijden met de motor. Ja, er werd wel met de motor gereden, als het ook maar even kon, maar de aanwezigheid van pekel, in combinatie met toch wat gladde wegen zorgde ervoor dat de CX meer stilstond dan dat er mee gereden werd. En op de dagen dat er wel met de motor gereden kon worden was er vaak een goede reden om toch de auto te pakken.

Toen dan op een mooie ochtend in maart het weer er goed uitzag, en de vooruitzichten ook helemaal niet onaardig waren, besloot ik met de motor naar het werk te gaan. Helaas had de motor een ander idee...... en wilde helemaal niet starten. Een deel accu, een deel kou, en misschien nog wel meer delen van iets anders. Dan toch maar de auto. Die middag werd de acculader aangesloten, en de juiste weersomstandigheden afgewacht. Maar misschien kon ik toch wat doen om het starten te helpen. Wanneer was ook al weer de startmotor nagekeken? Ergens in 2015 moest dat geweest zijn, in Frankrijk.....

Op een mooie middag werd de startmotor losgehaald. Eerst de massa van de accu, dan de twee bouten achteraan de startmotor, en tenslotte de kabel boven op de motor werden losgemaakt. Want daar binnenin de startmotor kan zich vuil en viezigheid verzamelen, en dat kan het starten ernstig bemoeilijken. Toch eens even kijken. En ja hoor, zwarte collectorplaatjes, en een beetje troep in het huis van de startmotor. Dat kon beter.

... zwarte collectorplaatjes ...
... zwarte collectorplaatjes ...

Met de nodige zorg werd de collector van het zwarte spul ontdaan. Heel lichtjes opschuren, net voldoende om weer een mooie glans op de plaatjes te krijgen, moest wel voldoende zijn. Met zachte klopjes op het motorhuis werd zoveel mogelijk vettigheid los geklopt en uit de startmotor geschud. Ook de binnenkant van het deksel kreeg de nodige aandacht van de poetslap, en ook daar kwam toch aardig wat vuil uit. Schoonmaken, poetsen en nogmaals schoonmaken.

... lichtjes opschuren ...
... lichtjes opschuren ...

Zo, dat zou er weer een jaartje tegenaan moeten kunnen. Bijna net zo vlot als dat ik de zaak uit elkaar had gekregen werd het ook weer in elkaar gezet. Alleen die startkabel, waar alle stroom en spanning via het startrelais van de accu naar de startmotor doorheen kwam, die had een aantal afgebroken aders. Niet veel, drie of vier, maar toch voldoende om een nieuwe kabel op mijn verlanglijstje te zetten.

Toen de zaak weer in elkaar zat moest er natuurlijk wel even gestart worden. Sleutel, contact aan, startknop......

Het leek wel of het tijden geleden was dat de startmotor zo vlotjes had rondgedraaid. Mooi. Niets meer aan doen. Nou ja, volgens jaar of zo weer eens kijken.....

Een paar dagen later werd ook een tweede exemplaar, de reserve, uit elkaar gehaald. Dat ging niet zo heel makkelijk, want op verschillende plekken zat het roest er stevig tussen. Aan de binnenzijde van die startmotor was het ook niet allemaal mooi en schoon. Wel zaten er heel nette koolborstels in, beter als die in de eigen startmotor zaten. Na ernstig poetsen, schoonmaken en roest verwijderen werd deze startmotor in elkaar gezet, en nu niet in een vochtige schuur, maar in de droge bijkeuken opgeborgen.

Een goede startmotor, zuinig op zijn........





Terug naar de Motorpagina