Het zou deze dag droog blijven, en hoewel de temperatuur niet boven de zes of
zeven graden zou komen, was het toch wel een dagje om met de motor naar het
werk te gaan. Anders stond dat ding maar te staan, nietwaar? Maar omdat ik
weet dat mijn Recalcitrante Rebellerende Rode Rakker regelmatig raar doet,
vooral na een paar dagen stilstand, werd er, voordat ik het warme pak aantrok
toch eerst even voorzichtig geprobeerd of er nog een sprankje leven in zat.
|
Met veel zwoegen en zwaar draaiend reageerde de startmotor op mijn poging om de CX te
laten aanslaan. Na twee tellen wist ik het al: geen motor vandaag, andere keer
weer. De acculader werd aangesloten, en een paar minuten later stapte ik, met
een treurige blik achterom, in de auto.
|
Die middag werd, zodra het kon de vermoedelijke oorzaak van het vermoeide
starten aangepakt. Het zou zo maar eens de accu kunnen zijn. Nu zat deze accu
er vanaf juli 2013 in, maar dat zou niet het probleem zijn. En inderdaad, na
het verwijderen van de klemband zag ik het eigenlijk al. Duidelijk gevalletje
van accu vloeistof beetje veel te laag. Aan de achterzijde van de accu was het
nog beter te zien.
|
... beetje veel te laag ...
|
Nou ja, dat kon snel opgelost worden. De gele stopjes werden losgehaald, en de
fles met gedistilleerd werd gepakt, in dit geval gedistilleerd water. Het
grootste probleem was nog het juiste trechtertje vinden, maar als ik beloofde
om er geen viezigheid, zoals olie of benzine, doorheen te gooien mocht ik een
trechtertje uit de keukenkast gebruiken.
|
Een paar minuten later was het probleem al weer opgelost. Alle accucellen
zaten vol, en nadat de dopjes weer waren geplaatst, werd ook de accu weer in
de machine geplaatst. Aansluiten (eerst plus, dan massa) en als ik nu ook de
Optimate weer aansloot, dan zou de CX morgen weer fris en vrolijk kunnen starten.
|
Alleen jammer dat de weersvooruitzichten voor morgen een stuk minder zijn, met
veel regen en veel kou.......
|
|