Aanpassing van de Alarmlicht-schakeling |
Nu de elektra van de kuip en knipperlichten opnieuw bedraad was, lag er een
groot stuk regenpijp in het linkerkuipvak. In die regenpijp, 30 centimeter
lang, lag het montage plankje met alle schakel- en doorverbindingstekkers en
plugjes en dergelijke.
| |
Met de regenpijp was het schakelplankje wel effectief, en goed beschermd tegen
dingen die er op konden vallen, zoals parkeerhulp-plankjes, gereedschap,
schroeven, moeren en eventuele nattigheid (het is tenslotte een stuk
regenpijp). Maar het kan natuurlijk altijd beter. Er was al een relais besteld
en binnengekomen, en ook een schakelaar voor stuurmontage lag al klaar. En op
een mooie dag als deze was het bijwerken van de verlichting natuurlijk best te
doen.
| |
Want er was nog wat bij te werken. De regenpijp moest eruit, en de
alarmverlichting moest, omdat alles veel kleiner kon, vanuit het kuipvak naar
een plekje ergens achter de tellerkap verplaatst worden. De alarmschakeling
was wat groot uitgevallen doordat er een brugcel was toegepast die de
stroomsterkte door de lampen wel aankon. Maar nu ik gebruik maakte van LED
verlichting voor de knipperlichten was de stroomsterkte daardoor heen vele malen
lager, en kon ik met twee simpele diodes toch dezelfde schakeling maken. Wel
zou deze keer (voorlopig?) de schakelaar op het stuur komen, maar misschien
kon daar toch de gewone, al bestaande schakelaar voor gebruikt worden.
| |
... twee diodes ... | |
De twee diodes werden in een 'tussendraad' gemonteerd, en dat nam veel minder
ruimte in beslag als het grote gelijkrichtblok. Goed, dat was de eerste stap.
Tijd voor de volgende..... De kuip werd losgehaald, en dat ging heel erg snel,
vanwege de hulplijsten met moeren die een tijdje geleden aan de binnenzijde
waren geplaatst. Met de kuip opzij, en de tellerkap verwijderd kon ik eens
goed gaan nadenken over het hoe en wat er verder zou gebeuren. Eerst maar eens
kijken hoe dat met de relais zou gaan passen. Samen met het knipperlichtrelais
aan de linkerkant, dat ging niet, en rechts was ook niet genoeg ruimte om twee
van die dingen op te hangen. Dus werd het eentje links, en eentje rechts.
| |
Het knipperrelais, wat tegen een tellerkap-steun was vastgemaakt, werd
losgehaald, en met behulp van het juiste rubbertje weer enigszins verend
opgehangen. Aan de andere kant werd het alarm-knipperrelais opgehangen, ook
netjes in een rubbertje. Op die manier was de zaak in elk geval tegen de
meeste schokken gevrijwaard. De elektronica aan de binnenzijde werkte wel,
maar er waren wel wat twijfels over hoelang het zou werken.
| |
... het knipperrelais ... |
... het alarm-knipperrelais opgehangen ... |
De draden van het 'tussenstuk' met de twee diodes werden in de beschikbare
aansluitingen binnen in de tellerkap gestopt. Ook werd de stuurschakelaar
gemonteerd, en aangesloten op de bedrading van de CX. Zo, nu nog een eerste
controle, en voor de zekerheid ook meteen maar een tweede, maar ik zag geen
rare verbindingen of loshangende stekkers. Tijd om te testen, maar natuurlijk
alleen op de achterste knipperlichten, want de knipperlichten aan de voorzijde
lagen met de kuip op de grond. Contact op 'ON', en de nieuwe schakelaar ook op
'on'. Met als resultaat dat de achterknipperlichten en de controle lampjes op
het dashboard rustigjes aan-uit-aan-uit knipperden en dat betekende dat het
alarmcircuit het gewoon deed. Nog even, want je weet maar nooit, werden de
links en rechts knipperlichten getest, en dat was ook in orde.
| |
Met de nodige zorg werd nu het plankje met alle draden toestanden uit de kuip
gehesen. Met nog meer zorg werden de draden die deel uitmaakten van de oude
alarmschakeling losgehaald, en wat opnieuw vastgezet diende te worden werd op
de juiste plek vast gezet. En toen ging de zaag erin.......
| |
... oude alarmschakeling ... | |
Het deel met knipperrelais en gelijkrichtcel, bestemd voor het in werking
stellen van de alarmlichten werd los gezaagd. Dat was niet meer nodig, en
scheelde al bijna tien centimeter. Wel bleef ik zitten met de vraag waar ik
het restant, wat wel bleef zitten, in kon opbergen. Een stuk van een
plastic fles werd op maat geknipt, en daar paste het allemaal weer in. Een heel
stuk kleiner, maar net zo effectief. Miischien dat het nog netter kon, maar
voorlopig bleef het wel zitten.
| |
De kuip werd teruggeplaatst, de stekker weer aangesloten, en dat was dat. Maar
nu ik toch bezig was met klein onderhoud, en het ook nog april was, werd ook
het luchtfilter gewisseld, wat er al een jaar in gezeten had. Uitkloppen van
het oude filter leverde het bewijs dat het echt wel nodig was om een ander
filter te plaatsen.
| |
... luchtfilter gewisseld ... |
... het bewijs ... |
En zo was de CX klaar voor de motorzegening, en vele kilometers die daarna nog
zouden komen. Tenzij ik natuurlijk weer wat wilde wijzigen. Met een CX kun je
bezig blijven..........
| |
|