Terug naar de Motorpagina


Nieuwjaars receptie te Genemuiden


Om er zeker van te zijn dat iedereen de kans kreeg om de mededelingen te zien, werd er op 24 december een aankondiging gedaan voor de Nieuwjaarsreceptie van de Dutch Honda CX-V club. En deze keer niet op de langzaamaan vertrouwde stek in Almere, maar in het clubhuis van een motorclub te Genemuiden, net boven Zwolle, en niet ver bij Sint Jansklooster, thuishonk van het jaarlijkse treffen van de CX club, vandaan.

Natuurlijk wilde ik daar wel naar toe gaan. Maar de grote vraag was: hoe kom ik daar? Niet dat dat zo moeilijk was, want ik had natuurlijk een CX, en een auto tot mijn beschikking. En naar een motorclub bijeenkomst moet je eigenlijk wel per motor gaan. Of niet? Want het weer zat niet echt mee. Het was niet duidelijk ongeschikt weer om te rijden, maar aan de andere kant was het ook niet dat je kon zeggen, kom, even lekker ontspannen op de motor. De Hollandse kwakkelwinter lag over het land, en wat doe je dan?

JiMi bleek ook van plan om naar Genemuiden af te reizen, en een afspraak was snel gemaakt. Met de auto gingen we op weg, de ingebouwde navigatie volgend. Tot aan Zwolle was er niets aan de hand, maar daar kreeg de ingeblikte navigator toch het idee dat het allemaal heel anders moest. We kregen een toeristische route voorgeschoteld, en braaf de navigatie volgend, want die weet het tenslotte, stonden we ineens op een parkeerterrein aan de rand van de IJssel, niet helemaal wat we wilden. Met een tweede navigatie, in de telefoon, werd de tocht voortgezet. En gelukkig lukte het deze keer wel om het clubhuis van de Genemuidense motorclub te bereiken.

We waren niet de eersten, maar zeker ook niet de laatsten die aankwamen. Toch werd het niet heel erg druk, of, en dat kan ook, je vond de CX-ers niet terug in het ruime clubhuis. Een fraai stukje blokhut, met daarnaast nog een grote loods waar over twee verdiepingen motoren gestald stonden. Maar dat was voor later, eerst waren er de begroetingen, en vooral, de warme koffie. Het weer was natuurlijk niet de enige reden dat er weinig van de CX-ers op de motor waren gekomen. De meeste CX-en stonden nog binnen, vanwege de verplichte winterstop. Na een half uur was er slechts één CX-er per motor gekomen.

Maar nog voordat ik aan de koffie met gevulde koek kon beginnen drukte Frans me wat in de handen. Euh... wat was dat ook al weer? Oh, ja, het waren stickers in diverse maten om op de kuip van de CX te plakken met de tekst 'CX500 – 1978'. Voorzichting werden ze weggelegd, om vooral niet te kreuken, en Frans werd hartelijk bedankt. Wanneer de gelegenheid zich voordeed zou ik een keuze maken en de Polaris er mee versieren.

Rembrandt, de nieuwe penningmeester, had het zich gemakkelijk gemaakt in een hoekje, niet ver bij de verwarming, en niet ver bij de bar vandaan. Daar konden de club leden die donateur 2018 wilden worden, of al waren langs komen om het bekende jaarlijkse clubpresentje op te halen. Door verschillende omstandigheden had ik mijn donatie voor 2018 nog niet voldaan, en dat verzuim maakte ik dan ook direct goed.

... nieuwe penningmeester ...
... nieuwe penningmeester ...

Na de eerste ronde koffie, en halverwege de tweede, kwam Coen naar me toe. Hij had nog een aantal onderdelen van een startmotor, en aangezien ik nog het een en ander nodig had kreeg ik de hele tas met ongesorteerde startmotor onderdelen mee, met de opmerking: 'er zal wel wat in zitten'. Weer een meevaller, dan hoefde ik me in elk geval niet te vervelen met mijn CX. Een eerste snelle blik leerde me dat de gezochte startmotor kabel er in elk geval wel in zat. Weer een stapje dichter bij de oplossing.

Coen begon met de gebruikelijke speech, heette ons allemaal welkom en vertelde hoe de club nou net hier, in Genemuiden, terecht was gekomen. En ook al was het niet Almere, ook hier was er erwtensoep voor de liefhebbers. Na de soep volgde er een rondleiding door het gebouw, en de naastliggende motorstalling.

... ook hier was er erwtensoep ...
... ook hier was er erwtensoep ...

Vooral in de motorstalling was er voldoende te zien. De beneden verdieping was in hoofdzaak het domein van grote en zeer grote, zware motoren. Goldwings, zijspannen, Harley's en meer van dat fraais stonden in twee lange rijen langs de buitenmuren, allemaal netjes aan de druppellader, allemaal aan het wachten totdat er weer met de motor gereden kon worden. En bij elke motor een kastje aan de muur voor de helm of het motorpak. Het zag er allemaal heel erg keurig verzorgd uit. Op de tweede verdieping, de zolder, stonden beduidend kleinere motoren, en daar stonden ook twee CX-en, de een gedeeltelijk, de andere helemaal uit elkaar. Het zou nog wel wat kunnen worden. Maar op dat moment zag het er nog niet zo hoopvol uit. Losse onderdelen in bakken, twee of drie motorblokken, en een kaal frame. Er moest duidelijk nog een hoop aan gebeuren.

...  zware motoren ...
... zware motoren ...

... ook twee CX ...
... ook twee CX ...

Terug beneden was er een verrassing. ErikCx was met Klaas en Prosper toch even komen kijken, en deze bikkels hadden de kou getrotseerd, en waren op hun CX gekomen. Zodoende waren er toch vier CX-en aanwezig. Ja, vier, want ook Pjotter was per CX gekomen, en ik kon het niet laten om eens te kijken hoe hij de verlichting-upgrade had uitgevoerd.

De basis van de verlichting-upgrade zijn twee relais, die de accu spanning vrijwel direct naar de koplamp voeren. Het ene relais is voor het dimlicht, het andere relais is voor het grootlicht. JiMi reed al geruime tijd met zo'n schakeling rond, mijn 'Rode Rakker' had sinds kort ook een dergelijk wijziging ondergaan, en ook Pjotter had de stap genomen. Hij was zeer tevreden over de duidelijk verbeterde lichtopbrengst van zijn CX koplamp.

Maar het was langzamerhand al weer tijd om afscheid te nemen, want tot Ede was het toch wel een uurtje rijden. Dus de onderdelen van Coen, en de stickers van Frans werden ingeladen, en de thuisreis werd aangevangen. En deze keer had de ingebouwde navigatie minder moeite om de juiste weg te vinden, en na een uur was ik weer thuis. JiMi werd bedankt, en vertrok naar huis. En ik liep snel naar binnen, om de meegekregen onderdelen goed te bekijken. De kabel zat erbij, maar de rest was misschien ook wel wat.....





Terug naar de Motorpagina