Nieuwjaars receptie te Genemuiden |
Om er zeker van te zijn dat iedereen de kans kreeg om de mededelingen te zien,
werd er op 24 december een aankondiging gedaan voor de Nieuwjaarsreceptie van
de Dutch Honda CX-V club. En deze keer niet op de langzaamaan vertrouwde stek
in Almere, maar in het clubhuis van een motorclub te Genemuiden, net boven
Zwolle, en niet ver bij Sint Jansklooster, thuishonk van het jaarlijkse
treffen van de CX club, vandaan.
| |
Natuurlijk wilde ik daar wel naar toe gaan. Maar de grote vraag was: hoe kom
ik daar? Niet dat dat zo moeilijk was, want ik had natuurlijk een CX, en een
auto tot mijn beschikking. En naar een motorclub bijeenkomst moet je eigenlijk
wel per motor gaan. Of niet? Want het weer zat niet echt mee. Het was niet
duidelijk ongeschikt weer om te rijden, maar aan de andere kant was het ook
niet dat je kon zeggen, kom, even lekker ontspannen op de motor. De Hollandse
kwakkelwinter lag over het land, en wat doe je dan?
| |
JiMi bleek ook van plan om naar Genemuiden af te reizen, en een afspraak was
snel gemaakt. Met de auto gingen we op weg, de ingebouwde navigatie volgend.
Tot aan Zwolle was er niets aan de hand, maar daar kreeg de ingeblikte
navigator toch het idee dat het allemaal heel anders moest. We kregen een
toeristische route voorgeschoteld, en braaf de navigatie volgend, want die
weet het tenslotte, stonden we ineens op een parkeerterrein aan de rand van de
IJssel, niet helemaal wat we wilden. Met een tweede navigatie, in de telefoon,
werd de tocht voortgezet. En gelukkig lukte het deze keer wel om het clubhuis
van de Genemuidense motorclub te bereiken.
| |
We waren niet de eersten, maar zeker ook niet de laatsten die aankwamen. Toch
werd het niet heel erg druk, of, en dat kan ook, je vond de CX-ers niet terug
in het ruime clubhuis. Een fraai stukje blokhut, met daarnaast nog een grote
loods waar over twee verdiepingen motoren gestald stonden. Maar dat was voor
later, eerst waren er de begroetingen, en vooral, de warme koffie. Het weer
was natuurlijk niet de enige reden dat er weinig van de CX-ers op de motor
waren gekomen. De meeste CX-en stonden nog binnen, vanwege de verplichte
winterstop. Na een half uur was er slechts één CX-er per motor gekomen.
| |
Maar nog voordat ik aan de koffie met gevulde koek kon beginnen drukte Frans
me wat in de handen. Euh... wat was dat ook al weer? Oh, ja, het waren
stickers in diverse maten om op de kuip van de CX te plakken met de tekst
'CX500 – 1978'. Voorzichting werden ze weggelegd, om vooral niet te kreuken,
en Frans werd hartelijk bedankt. Wanneer de gelegenheid zich voordeed zou ik
een keuze maken en de Polaris er mee versieren.
| |
Rembrandt, de nieuwe penningmeester, had het zich gemakkelijk gemaakt in een
hoekje, niet ver bij de verwarming, en niet ver bij de bar vandaan. Daar
konden de club leden die donateur 2018 wilden worden, of al waren langs komen
om het bekende jaarlijkse clubpresentje op te halen. Door verschillende
omstandigheden had ik mijn donatie voor 2018 nog niet voldaan, en dat verzuim
maakte ik dan ook direct goed.
| |
... nieuwe penningmeester ... | |
Na de eerste ronde koffie, en halverwege de tweede, kwam Coen naar me toe. Hij
had nog een aantal onderdelen van een startmotor, en aangezien ik nog het een
en ander nodig had kreeg ik de hele tas met ongesorteerde startmotor
onderdelen mee, met de opmerking: 'er zal wel wat in zitten'. Weer een
meevaller, dan hoefde ik me in elk geval niet te vervelen met mijn CX. Een
eerste snelle blik leerde me dat de gezochte startmotor kabel er in elk geval
wel in zat. Weer een stapje dichter bij de oplossing.
| |
Coen begon met de gebruikelijke speech, heette ons allemaal welkom en vertelde
hoe de club nou net hier, in Genemuiden, terecht was gekomen. En ook al was
het niet Almere, ook hier was er erwtensoep voor de liefhebbers. Na de soep
volgde er een rondleiding door het gebouw, en de naastliggende motorstalling.
| |
... ook hier was er erwtensoep ... | |
Vooral in de motorstalling was er voldoende te zien. De beneden verdieping was
in hoofdzaak het domein van grote en zeer grote, zware motoren. Goldwings,
zijspannen, Harley's en meer van dat fraais stonden in twee lange rijen langs
de buitenmuren, allemaal netjes aan de druppellader, allemaal aan het wachten
totdat er weer met de motor gereden kon worden. En bij elke motor een kastje
aan de muur voor de helm of het motorpak. Het zag er allemaal heel erg
keurig verzorgd uit. Op de tweede verdieping, de
zolder, stonden beduidend kleinere motoren, en daar stonden ook twee CX-en, de
een gedeeltelijk, de andere helemaal uit elkaar. Het zou nog wel wat kunnen
worden. Maar op dat moment zag het er nog niet zo hoopvol uit. Losse
onderdelen in bakken, twee of drie motorblokken, en een kaal frame. Er moest
duidelijk nog een hoop aan gebeuren.
| |
... zware motoren ... |
... ook twee CX ... |
Terug beneden was er een verrassing. ErikCx was met Klaas en Prosper toch even
komen kijken, en deze bikkels hadden de kou getrotseerd, en waren op hun CX
gekomen. Zodoende waren er toch vier CX-en aanwezig. Ja, vier, want ook
Pjotter was per CX gekomen, en ik kon het niet laten om eens te kijken hoe hij
de verlichting-upgrade had uitgevoerd.
| |
De basis van de verlichting-upgrade zijn twee relais, die de accu spanning
vrijwel direct naar de koplamp voeren. Het ene relais is voor het dimlicht,
het andere relais is voor het grootlicht. JiMi reed al geruime tijd met zo'n
schakeling rond, mijn 'Rode Rakker' had sinds kort ook een dergelijk wijziging
ondergaan, en ook Pjotter had de stap genomen. Hij was zeer tevreden over de
duidelijk verbeterde lichtopbrengst van zijn CX koplamp.
| |
Maar het was langzamerhand al weer tijd om afscheid te nemen, want tot Ede was
het toch wel een uurtje rijden. Dus de onderdelen van Coen, en de stickers van
Frans werden ingeladen, en de thuisreis werd aangevangen. En deze keer had de
ingebouwde navigatie minder moeite om de juiste weg te vinden, en na een uur
was ik weer thuis. JiMi werd bedankt, en vertrok naar huis. En ik liep snel
naar binnen, om de meegekregen onderdelen goed te bekijken. De kabel zat erbij,
maar de rest was misschien ook wel wat.....
| |
|