De seizoens-openings-rit 2018 |
Na de wisselend koude en minder koude wintermaanden van 2017-2018 werd het,
zoals wel vaker maart. En op 1 maart mochten de motoren die onder de overgangs
regeling vielen, weer de, op dat moment nog wat erg frisse, weg op. En dan
begint het motorrijders bloed toch een beetje te kriebelen, na drie maanden
geen CX te hebben gereden. MAST vond het daarom een goed ixdee om op 18 maart
een toertocht te gaan rijden. Via de website van de Dutch CX-V twin club werd
het gebeuren aangekondigd:
| |
Hallo, het is 1 maart geweest en de motoren die in de overgangsregeling zitten, mogen weer de weg op. Met de huidige temperaturen is dat niet aanlokkelijk. Maar ik ben toch bezig geweest om een rit uit te zetten en ben van plan om die op zondag 18 maart te gaan rijden. Ik hoop dat het tegen die tijd beter weer is om een stukje te rijden! Ik heb een rit uitgezet rondom Amersfoort en de rit is +/-100km lang". Mijn plan is om vanaf 10.00 uur te verzamelen bij de Mc.Donalds aan de Maanlander 30 Amersfoort. Ik wil uiterlijk om 11.00 uur vertrekken. Wie rijden er mee op die zondag? | |
... een route uitgezet ... | |
Maar een paar dagen voor de 18de waren de weersvooruitzichten niet bepaald
voorjaarsachtig. Een paar erg koude dagen waren voorspeld, en ook voor die
zondag. En daarom werd de rit een week uitgesteld, tot de 25ste Maart, in de
hoop dat er dan beter, en vooral ook warmer weer zou zijn.
| |
En op de 25ste was het een stuk beter, en ook nog warmer weer als dat er op de
18de was geweest. Het was warm genoeg om te gaan motorrijden, mits er
natuurlijk wel een kleine aanpassing aan de kleding gedaan werd. Goed warm
ingepakt vertrok ik uit Ede. Eerst een klein stukje A12, dan de A30 op. De zon
scheen, de motor was nagekeken, en van wat extra olie voorzien, en draaide
moeiteloos de zoveel duizend toeren die nodig waren om met een vaartje van
100-105 km/u over de weg te zoeven. Af en toe werd er iets aan de snelheid
gedaan, vooral bij het inhalen van nog rustiger verkeer, maar tot aan de A1
was het erg kalm.
| |
Op de A1 was het wel iets drukker. Maar dat duurde maar eventjes. En niet veel
later was daar de afslag naar de McDonalds, het verzamelpunt voor de tocht. De
CX wed op een vrij plekje gezet, en ik keek eens om me heen. Het leek erop dat
niet alleen de CX-club deze dag een toertocht zou rijden, tenzij al die andere
motoren gekomen waren om met ons mee te gaan. En terwijl ik daar al dat moois
stond te bekijken arriveerde Pjotter, die al wat meer kilometertjes onder de
CX-banden had zitten dan ik.
| |
... niet alleen de CX-club ... | |
Binnen gekomen stond er een grote groep motorrijders. Maar nee, dat konden de
CX-ers niet zijn. En inderdaad zaten de CX-ers daar achter, aan de koffie, wat
een erg goed idee was. Marcel haalde voor de nieuwkomers de koffie, terwijl
Pjotter en ik de warme jas eventjes terzijde legde. De koffie werd gebracht,
en terwijl ik aan de koffie begon, keek Pjotter erg ontstemd naar zijn
koffie..... Later bleek dat ik zijn koffie, zonder melk, had en hij de mijne,
met melk. Misverstandje.
| |
... aan de koffie ... | |
Na een half uurtje was het tijd om te gaan vertrekken. Marcel had de route in
zijn navigatie, en zou dus voorop rijden. Ik ging als tweede, met dezelfde
route, naar ik hoopte, in mijn TomTom. Nog wat kort overleg, en daarna was het
opstappen, en wegwezen. Eerst Amersfoort uit, over het industrie terrien
Vathorst-Noord, onder de A28 door en even later over de A1 heen. En verhip, ik
vergiste me echt niet, na een paar kilometer zaten we op dezelfde weg die ik
een vorige toertocht ook had gereden, vanuit Otterlo, in 2016. Het eerste
stukje, de Emelaarsweg ging dezelfde kant uit, het volgende stuk ging in de
tegengestelde richting. Tja, als je een paar mooie wegen uitzoekt, en iemand
anders doet dat ook, dan kom je vaak op dezelfde wegen en weggetjes uit. En op
zo'n mooie dag was dat helemaal niet erg. De zon scheen, de weg was goed
begaanbaar en de temperatuur liep langzaam maar gestaag op. Een heerlijke dag
om op de motor te rijden.
| |
In Achterveld stopte Marcel ineens. Ik zag hem aan de helm frommelen en met de
navigatie bezig zijn. Later vertelde hij dat de communicatie tussen headset en
navigatie-systeem niet helemaal optimaal verliep, en dat hij soms niet hoorde
welke kant hij op moest. Best lastig, als je dan de voorste bent.
| |
Over de A12 gingen we, verder in de richting Overberg. Vanaf daar, het kon
bijna niet anders, gingen we over Bergweg de Amerongse berg over, naar
Amerongen. Nou is de Amerongse Berg inderdaad wel een soort van berg, ook al
is het hoogte verschil 'slechts' 63 meter. Vooral bij fietsers is dit dus een
uitdaging. Maar juist die uitdaging maakt het voor het overige verkeer,
inclusief een stelletje toerrijders van de CX-club, ook een uitdaging. Maar
het ging weer goed, met wat binnensmonds gemompel over fietsers en auto's, en
zo kwamen we in Amerongen.
| |
Vanuit Amerongen reden we de Lekdijk op. Mensenlief wat een prachtig uitzicht
over de rivier aan de ene kant, en het land aan de andere kant. Het is dat we
nog aan het rijden waren anders waren er heel veel foto's gemaakt van dat
prachtige stukje Nederland. In de uiterwaarden grote groepen vogels, aan de
horizon een molen, over de rivier heen een jachthaven, en in de rivier de stuw
en sluizen van de Nederrijn. Zelfs het verkeer viel mee, op een auto of twee
uit tegengestelde richting die toch echt het liefst door de binnenbocht wilde
gaan.
| |
Maar het was ondertussen wel erg warm geworden, en toen Marcel in Wijk bij
Duurstede stopte, ging de warme jas snel uit, nadat de CX netjes was
neergezet. Marcel begon onmiddellijk zijn navigatie opnieuw in te stellen,
want het was nog steeds niet helemaal in orde. Ik keek eens om me heen. We
waren, zo melde een betonnen zuil, aan de grens van het vroegere Romeinse
Rijk. Leuk om te weten dat de Romeinen vroeger al toeristen in Nederland waren,
maar wij, de tour-risten van de CX-club wilden eigenlijk wel een hapje eten,
en/of wat drinken. Op een terrasje bovenop de stadsmuur vonden we een plekje.
Uitzicht over de rivier, zon over het terras, een aangename temperatuur, eten
en drinken, het leven was zo slecht nog niet.
| |
... navigatie opnieuw in stellen ... |
... grens van het Romeinse rijk ... |
... een hapje eten ... | |
Toch, nadat er gegeten was, en de voor sommige noodzakelijke rookpauze was
gehouden, was het langzamerhand tijd om eens te kijken wat de verdere rit van
Marcel voor ons in petto had. Bij de motoren vonden we een BMW rijder bereid
om een groepsfoto te maken: Motorrijders, molen, mooie dag, allemaal in één
foto. De BMW-er werd bedankt, en wij pakten in wat ingepakt moest worden,
maakten navigatie en motoren klaar, en vertrokken, voor het tweede deel van de
toerrit, terug naar Amersfoort.
| |
... groepdfoto ... | |
Bij Driebergen was men bezig met het vernieuwen van zowel het treinstation als
het busstation. Het was al weer een flink aantal maanden geleden dat ik daar
langs gereden was, en het was compleet onherkenbaar geworden. Hier ging het
rechtdoor, om uiteindelijk via de Arnhemse bovenweg door Kerkenbosch in de
richting van Zeist te rijden.
| |
Voordat we de A28 kruisten moest er nog een heel kleine omweg gemaakt worden.
Er was iemand die, vanwege de langere aanrijdtijd, niet in staat was geweest om
voor de rit nog even de CX af te tanken. En ja, er moet zelfs in CX-jes toch
benzine gedaan worden, anders houden ze er wel een keertje mee op. Terwijl de
anderen min of meer geduldig wachten werd de motor afgetankt. En na de nodige
en vooral onnodige opmerkingen over en weer gingen we weer terug naar de
route, via Den Dolder naar Soest.
| |
... werd de motor afgetankt ... | |
Maar wacht eens even... deze weg had ik eerder gereden. De allereerste rit met
deze CX ging over deze weg, vanuit Uitgeest, binnendoor. Met de net
aangeschafte motor werd er, ja, even wachten, daar was het, bij dat
tankstation halt gehouden voor een broodje. Meer dan twaalf jaar geleden, waar
blijft de tijd....
| |
Er was niet al te veel tijd om te blijven mijmeren over het verstrijken van de
de tijd. De rit voerde over een smal weggetje langs de Praamgracht naar Baarn.
En vlak voor Baarn moesten we toch nog even stoppen, omdat er een trein
aankwam. En treinen stoppen niet zomaar voor motoren, zelfs niet voor een rij
CX-en. Binnen Baarn raakten Marcel en ik bijna de rest kwijt, ergens tussen de
straatjes en verkeerslichten en het overige verkeer. Twee, drie keer werd er
gewacht totdat de rest zich ook weer kon aansluiten, en dan ging het weer
verder.
| |
... een trein ... | |
Nadat we de A2 waren gepasseerd werd het laatste mooie stukje weg ingeslagen,
het Zuidereind, later de Slaagseweg geheten. En hoewel de dag vrij fris was
begonnen, was het toch een mooie dag geworden, wat resulteerde in een groot
aantal fietsers die ook van dat mooie stukje weg gebruik wilden maken. Nou was
het wel een bijzonder mooi stuk weg om te rijden, zeker als er even een fiets-
en tegenliggerloos stuk was. Maar niet altijd even simpel. Daar was
bijvoorbeeld die fietser, die een andere fietser ging inhalen. Marcel reed er
met nog redelijke ruimte langs, maar de man had kennelijk niet in de gaten dat
er meer verkeer was, namelijk ik en de rij achter mij. En dan is dertig km/u
toch vrees'lijk hard als je plots moet uitwijken omdat zo'n fietser
plompverloren opzij gaat, zonder om te kijken. Later hoorde ik dat Pjotter, die
achter mij reed, niet alleen binnensmonds gevloekt had toen de fietsmeneer
stomweg zijn fiets voor diens CX pootte.
| |
Iets verderop was er een autootje. Niet erg, er waren er wel meer. Wat wel erg
was, was dat de bestuurster van dit autootje óf net haar rijbewijs had, óf
totaal geen verkeersinzicht, óf het gewoon niet kon. Fietsers werden niet of
nauwelijks ingehaald, tegenliggers, of het nu fietsers of automobilisten waren,
werd ruimte gegeven door stil te gaan staan, meestal half op een opritje, en
als er verder gereden werd was de snelheid bedroevend laag.
| |
De Slaagseweg werd de Coelhorsterweg, en die kwam uiteindelijk bij een
verkeerslicht uit op de N199. En terwijl het autootje voor 'rood' stond te
wachten gingen de voorste portieren open, stapten twee vrouwen uit en
wisselden van plaats. Wij, wachtend achter het autootje keken elkaar verbaasd
aan, zo van 'huh? wat is dat nou?' Maar even later, zodra we weer mochten
doorrijden, de tweebaans N199 op, merkten we wat dat was: de dame die nu
achter het stuur zat wist waar het gaspedaal zat, en ook nog waar het voor
diende! Marcel kon nog inhalen, ik ook, maar dan ook maar net. Het was
duidelijk: deze kon wél rijden!
| |
Even later bereikten we het begin- en eindpunt. Het was hier heel wat drukker
als deze morgen. Toch, voor een aantal motoren is er meestal wel plaats te
vinden, ook al is het dan niet altijd dicht bij elkaar. Ik keek eens naar de
tijd, bedacht hoe laat ik thuis zou kunnen zijn, en besloot afscheid van de
anderen te nemen. Om te beginnen natuurlijk van de toerleider, Marcel. Maar
Marcel had even wat anders aan zijn hoofd. Want waar was zijn portemonnee
gebleven? Niet hier, niet in die jaszak, ook niet daar... Het zou toch niet
in Wijk bij Duurstede zijn blijven liggen ?
| |
... wat anders aan zijn hoofd ... | |
Het duurde eventjes, maar toen kwam de portemonnee toch weer tevoorschijn. Met
een duidelijk zucht besloot Marcel om toch maar even nog bij de McDonald wat
te nemen. Ik nam ook wat, namelijk afscheid, en na een vrolijk 'tot ziens'
vertrok ik naar huis. Amersfoort uit komen was even een uitdaging, en duurde
wat langer alsdat nodig zou zijn geweest. Maar toen zat ik ook weer op de weg
naar huis......
| |
En dat was dan de seizoens-openingsrit. Niet dat voor mij het seizoen ooit
afgesloten was, maar dat maakte niets uit.
| |
|