|
De uitdagingen met betrekking tot de remlichtschakelaar waren nog niet over.
Een paar dagen later, vlak voor vertrek naar kantoor, controleerde ik nog even
alle lichten. Koplamp, achterlicht, knipperlichten en ook, natuurlijk, het
remlicht. Het leek niet helemaal lekker te werken, maar het licht ging
uiteindelijk wel aan, wanneer ik de remhandel inkneep. Misschien een vuiltje?
Straks toch maar eens goed lijken......
|
Op de bestemming aangekomen werd er inderdaad nog eens goed gekeken. En
verdraait, het remlicht werkte niet wanneer ik de remhandel inkneep, maar wel
als ik de voetrem gebruikte. Wat kon dat wezen ? Een paar minuten lang zat ik
te zoeken en te proberen, totdat ik ineens een heel zacht 'tik' hoorde, en het
remlicht oplichtte. Wat was dat geweest? Met hulp van de lamp in de telefoon
vond ik de storing. De arm van het schakelaartje, en dat had ik al gezien,
schoof wel netjes naar voren als de remhandel ingedrukt werd, maar nu zag ik
dat het net niet ver genoeg uitveerde. Het armpje bleef ergens op hangen,
waardoor de contactvlakken net geen verbinding maakten. Gelukkig had ik thuis
nog een tweede exemplaar liggen.
|
Naar huis rijden als ik weet dat het remlicht niet goed werkt is best lastig.
Wat meer met de achterrem remmen loste dat probleem ook op, maar toch was het
niet lekker. Daarom werd er zo snel mogelijk na thuiskomst het tweede
schakelaartje uit de verpakking gehaald, en op de plek van het weigerende
schakelaartje gezet. Klaar, kabels aansluiten, testen.... en het werkte niet.
Wat was er dan nu aan het hand?
|
Het schakelaartje zat in twee stukken, voor en achterdeel los van elkaar, op
de remhandel. Het vastzetten van de twee kabeltjes was wat teveel geweest voor
het plastic, en het schakelaarhuis was uit elkaar gevallen. Repareren ? Of
toch niet? Met twee nieuwe schakelaars die het beide niet doen moest ik wel
even nadenken. Uiteindelijk werd de oudere schakelaar geplaatst, waarvan ik
wist dat hij wel goed was. Maar het zat me niet lekker.
|
Ik had nu twee schakelaars, waarvan er eentje uit elkaar lag. Dat die
schakelaar het niet deed was duidelijk te zien aan de contactvlakken. Helemaal
dof aangeslagen, en het huis van de schakelaar viel bijna vanzelf uit elkaar.
De andere schakelaar, waarvan het asje niet goed naar buiten kwam, was
misschien nog wel te repareren. Voorzichtig werd het opengemaakt, maar het was
niet voorzichtig genoeg, want het veertje sprong ergens de bijkeuken in. Een
uitgebreide zoektocht leverde niets op. Jammer, maar helaas......
|
... helemaal dof aangeslagen ...
|
Een mailtje naar CMS volgde, waarin ik vermelde wat er gebeurd was, voldoende
ondersteund door diverse foto's van de defecte schakelaar. En CMS levert goede
service, want twee dagen later kreeg ik een mailtje dat er een vervangende
schakelaar mijn kant uit kwam. Nee, geen twee, want ik had de tweede
schakelaar zelf gesloopt, zoekend naar de oorzaak van het niet terug verende
asje. En toen het vervangende schakelaartje binnenkwam werd het voorzichtig op
een droge plek opgeborgen.... Wat nu op de CX zat deed het prima. Deze zou de
reserve zijn. Misschien was het binnenkort nodig, als er weer een storing zou
optreden met het remlicht.....
|
|