Terug naar de Motorpagina


Een Reml;icht schakelaartje




De uitdagingen met betrekking tot de remlichtschakelaar waren nog niet over. Een paar dagen later, vlak voor vertrek naar kantoor, controleerde ik nog even alle lichten. Koplamp, achterlicht, knipperlichten en ook, natuurlijk, het remlicht. Het leek niet helemaal lekker te werken, maar het licht ging uiteindelijk wel aan, wanneer ik de remhandel inkneep. Misschien een vuiltje? Straks toch maar eens goed lijken......

Op de bestemming aangekomen werd er inderdaad nog eens goed gekeken. En verdraait, het remlicht werkte niet wanneer ik de remhandel inkneep, maar wel als ik de voetrem gebruikte. Wat kon dat wezen ? Een paar minuten lang zat ik te zoeken en te proberen, totdat ik ineens een heel zacht 'tik' hoorde, en het remlicht oplichtte. Wat was dat geweest? Met hulp van de lamp in de telefoon vond ik de storing. De arm van het schakelaartje, en dat had ik al gezien, schoof wel netjes naar voren als de remhandel ingedrukt werd, maar nu zag ik dat het net niet ver genoeg uitveerde. Het armpje bleef ergens op hangen, waardoor de contactvlakken net geen verbinding maakten. Gelukkig had ik thuis nog een tweede exemplaar liggen.

Naar huis rijden als ik weet dat het remlicht niet goed werkt is best lastig. Wat meer met de achterrem remmen loste dat probleem ook op, maar toch was het niet lekker. Daarom werd er zo snel mogelijk na thuiskomst het tweede schakelaartje uit de verpakking gehaald, en op de plek van het weigerende schakelaartje gezet. Klaar, kabels aansluiten, testen.... en het werkte niet. Wat was er dan nu aan het hand?

Het schakelaartje zat in twee stukken, voor en achterdeel los van elkaar, op de remhandel. Het vastzetten van de twee kabeltjes was wat teveel geweest voor het plastic, en het schakelaarhuis was uit elkaar gevallen. Repareren ? Of toch niet? Met twee nieuwe schakelaars die het beide niet doen moest ik wel even nadenken. Uiteindelijk werd de oudere schakelaar geplaatst, waarvan ik wist dat hij wel goed was. Maar het zat me niet lekker.

Ik had nu twee schakelaars, waarvan er eentje uit elkaar lag. Dat die schakelaar het niet deed was duidelijk te zien aan de contactvlakken. Helemaal dof aangeslagen, en het huis van de schakelaar viel bijna vanzelf uit elkaar. De andere schakelaar, waarvan het asje niet goed naar buiten kwam, was misschien nog wel te repareren. Voorzichtig werd het opengemaakt, maar het was niet voorzichtig genoeg, want het veertje sprong ergens de bijkeuken in. Een uitgebreide zoektocht leverde niets op. Jammer, maar helaas......

... helemaal dof aangeslagen ...
... helemaal dof aangeslagen ...

Een mailtje naar CMS volgde, waarin ik vermelde wat er gebeurd was, voldoende ondersteund door diverse foto's van de defecte schakelaar. En CMS levert goede service, want twee dagen later kreeg ik een mailtje dat er een vervangende schakelaar mijn kant uit kwam. Nee, geen twee, want ik had de tweede schakelaar zelf gesloopt, zoekend naar de oorzaak van het niet terug verende asje. En toen het vervangende schakelaartje binnenkwam werd het voorzichtig op een droge plek opgeborgen.... Wat nu op de CX zat deed het prima. Deze zou de reserve zijn. Misschien was het binnenkort nodig, als er weer een storing zou optreden met het remlicht.....





Terug naar de Motorpagina