Afscheid van de Rode Rakker |
Vrijdag 5 juli was het zover. Prosper en Klaas kwamen per CX naar Ede, waar de
'Rode Rakker' geduldig stond te wachten op de dingen die komen gingen. En
natuurlijk werd, zodra beide aanwezig waren, de CX onder het zeil vandaan
gehaald, en de poort uitgeduwd. Sleutel erin, start procedure met choke en
benzine kraantje en contact aan. Met een druk op de startknop startte de
Rakker ….... niet. Huh ? Nog eens en nog een keertje. Ik snapte er niets van.
Even wachten dan maar en eerst koffie. Maar het zat me niet lekker. Totdat
Joke zei: 'Je hebt toch wel afscheid van hem genomen?' en dat had ik nog niet
gedaan.
| |
... start procedure ... | |
Een klopje op de tank, wat geruststellende woorden, dat hij niet verzaagd ging
worden tot cafe-racer of zo, en dat hij altijd goed voor me gezorgd had. Maar
nu moet hij verder, en ik ook. En toen werd nogmaals de startknop ingedrukt,
en toen, na een extra klopje op de tank, nog eens. En geloof het of niet, met
een sputter, en een plofje startte mijn CX...... Hij was gewoon wat in de war
geweest. Het zijn soms net mensen.....
| |
Bij het postagentschap werden de papieren in orde gemaakt, en toen we terug
kwamen stond daar wel een CX, maar het was mijn CX niet meer, maar die van
Prosper. En dat voelde wel even anders. De nodige extra's werden ingeladen,
zoals een bijgewerkt schema en een zware canvas motorhoes, en ook werd nog
verteld wat er anders was aan deze CX, na al die jaren geknutsel en
wijzigingen, waarvan sommige volgens het boekje, en andere voor de vuist weg
waren uitgevoerd.
| |
En toen was het moment daar: Prosper stapte op, en startte zijn motor. Ik gaf
nog een laatste klopje op de kuip, en kreeg de belofte van Proper dat hij er
goed voor zou zorgen. 'Klak' deed de eerste versnelling, en daar rolde de
'Rode Rakker' de weg op, en de bocht om. Binnen een paar tellen was hij om de
bocht verdwenen, en langzaam stierf ook het geluid weg.
| |
... rolde de weg op ... | |
Het einde van een tijdperk.
| |
|