Terug naar de Motorpagina


Hoe verder met een tweede CX


En toen was er toch een probleempje. In principe waren er nog maar twee zaken aan te pakken voordat deze zwarte CX weer geheel en al wegwaardig was. En dat was het vernieuwen van de voorvork keerringen, en het vernieuwen van de banden. Vooral dat laatste was wel een puntje. Hoe moest ik dat aanpakken met de beperkte middelen die voor dit project waren gereserveerd. Hoog tijd om eens diep en grondig na te denken.

Want ja, deze CX had niet zo heel veel gekost, slechts de huur van de aanhanger en het overschrijven, een verzekering en belasting. En daarnaast de kosten van spulletjes die ik toch had liggen. Maar nu kwamen de grote kosten er aan. Wat wilde ik met deze motor?

De reden om de motor naar Ede te halen was in de allereerste plaats het elektrische probleem geweest. Dat oplossen was mijn hoofddoel geweest, en het bleek in heel korte tijd te verhelpen. Dat het kwam omdat ik toevallig alle juiste kabels, stekkers en schema’s bij de hand had, of dat de schade heel erg meeviel, of dat ik gewoon wist waar ik mee bezig was, wie zal het zeggen. Maar elektrisch was de CX weer prima in orde.

En dan bleef er natuurlijk een scheurtje in de kuip en een lekke keerring over. En ook dat was wel te doen. Maar de prijs van die banden, dat koste me wel wat hoofdbrekens. Voorlopig zou dat even niet lukken, en zou de CX domweg achter het huis blijven staan. Ook niet helemaal de bedoeling van een motorfiets. Op het Motor-Forum, niet te verwarren met het forum van de Dutch Honda CX V-twin club, was het begin van de 2019 editie van de 500 Euro Challenge aangekondigd. Bij de 500EC is het de bedoeling om voor minder dan 500 euro een motorfiets aan te schaffen, die minimaal 20 jaar oud was, en die, binnen dat budget van 500 euro, op te knappen, waarna er een reis van twee of drie weken door half Europa gemaakt gaat worden. Zwitserland, Italie, Frankrijk of Oostenrijk worden aangedaan, en bergpassen bedwongen. Dat allemaal met een motor van niet meer dan 500 euro. Misschien dat….

Borisz, de organisator van dat twee jaarlijkse evenement, kreeg een mailtje. Wist hij misschien iemand die een redelijke CX zocht voor de 2019 versie van de 500EC?

Een paar uur later was er een antwoord. Borisz, ook lid van de Dutch Honda CX V-twin club, was zelf op zoek naar een motor voor de 500EC, en was min of meer in bezig om een GPZ500 weer rijdbaar te maken. De eerste was niet zo'n succes, een tweede gaf ook problemen. Na mijn mailtje begon het CX-bloed weer te kriebelen. Wat de machine moest kosten, vroeg hij. Nou ja, was het antwoord, wat ik tot nu toe heb uitgegeven. Nog wat mails later was de deal rond. Die donderdag zou Borisz de CX komen ophalen.

Een CX die ruim een jaar had stilgestaan, waar een flinke kortsluiting een groot aantal draden had gesmolten, zou nu meedoen aan een uitdagende rit van vele honderden, of zelfs duizende kilometers. Toch wel even wat anders. Maar, en daar ging het om, hij zou weer, min of meer gewoon, op de weg komen.



Terug naar de Motorpagina