Toch weer een CX erbij |
Het was weer Stamtafel avond, de laatste woensdag van de maand. En omdat het
vaak erg gezellig is, ging ik weer naar Nieuw Milligen, naar Bud's Hollandse
restaurant waar al meer dan 10 jaar de afdeling Veluwe van de Honda Dutch CX
V-twin club haar maandelijks bijeenkomsten houdt. Het was druk, met Jaime en
Kuipwillem uit de buurt van Rotterdam, Brinkcx uit de Achterhoek, en Erik1,
Henk, Hans B. en MAST en natuurlijk ondergetekende.
| |
Koffie, praatje en verhaaltjes, meer koffie, erg gezellig allemaal. En toen
stond er ineens een man bij onze tafel. Andre S. was zijn naam en of hij er
bij mocht komen zitten, want hij had een bijzonder verhaal. Nieuwkomers en
bijzondere verhalen, we gingen er eens goed voor zitten.
| |
Ruim tien jaar geleden, zo begon Andre, wilde hij een CX kopen, maar zijn
kennis van CX was nagenoeg nihil, en hoe weet je nu of je een goede te pakken
hebt? Via de internet werd de CX-club gevonden, en hij kwam in contact met ene
Theo Jansen.
| |
Op dat punt in het verhaal vielen wij, de toehoorders, allemaal even stil. Theo
kenden wij wel.
| |
Theo, zo vervolgde Andre, had hem geholpen met het vinden van een goede CX, en
wat er niet goed aan was, had Theo nog gerepareerd. De CX had jaren zonder
grote problemen gedraaid, maar was langzamerhand toch steeds minder en minder
gebruikt, vanwege andere bezigheden. En toen Andre een paar maanden geleden de
motor wilde starten kwam er rook uit de kuip. Iets zat er fout, de
contactsleutel werd op OFF gedraaid, en dat was dat.
| |
... rook uit de kuip ... | |
De CX bleef staan, vervolgde Andre. Maar misschien kon iemand anders er nog
iets mee doen? Misschien de man die de vorige keer zo goed had geholpen. Via
de CX site leerde Andre de trieste realiteit. Theo Jansen was overleden.
| |
En nu zat hij dus hier, te midden van Theo's vrienden, met een motor die het
niet deed. Maar, vervolgde hij, ik had de motor aan Theo willen aanbieden, en
nu dat niet meer kan, is er misschien iemand hier, iemand van zijn vrienden
die de motor wil hebben om te herstellen? besloot hij.
| |
Even was het stil, en daarna begonnen we elkaar aan te kijken. De
vragen kwamen los, welke kleur, welk type, welk bouwjaar. Andre beantwoorde de
vragen zo goed en zo kwaad als het ging. Gaandeweg kwamen we er achter dat het
een zwarte CX500 uit 1979 of 1980 moest zijn, met een Polariskuip erop, en met
een kofferset erbij. Alleen zat er ergens een groot probleem met de interne
elektra van de CX. Maar ook dat was waarschijnlijk eenvoudig op te lossen.
| |
... een zwarte CX ... | |
Zodra de elektra werd genoemd werd er naar mij gekeken. Toegegeven, ik weet er
wel aardig wat vanaf, en ja, ik wil best proberen de kabelboom netjes te
herstellen, wat een leuke uitdaging is. Maar een CX erbij? Maar het hele
rijtje van de aanwezigen werd afgelopen: Jaime had geen ruimte, Kuipwillem
zocht wel een CX, maar dan het 'E' type, Henk's schuur stond al vol, evenals
de garage van Erik1. MAST en Brinkcx en Hans B. hadden ook geen ruimte. En ik?
| |
Eigenlijk kon ik wel een elektrisch project gebruiken, en dit project had een vleugje
Theo er om heen hangen. Maar waar laat een mens zo'n hele extra CX? Allemaal
zorgen van later. De adres gegevens werden uitgewisseld, en met een handdruk werd
de overeenkomst gesloten. Ik had er een CX erbij......
| |
Een beetje beduusd was ik wel. Maar toch, een elektrisch probleem, dat moet ik
toch wel kunnen, en wat er verder zou gebeuren, nou, dat zou ik dan wel
meemaken......
| |
Een paar dagen later kreeg ik wat foto's toegestuurd. Het was inderdaad een
zwarte CX uit 1980. De sporen van het buiten staan, en van de oorzaak van de
rookpluimen waren goed zichtbaar. Maar mijn eerste oordeel, vanaf de foto's
was: er is nog wel wat van te maken. Het eerste probleem zou zijn om het
geheel naar Ede te krijgen.
| |
We zullen zien....
| |
|