Terug naar de Motorpagina


Hoofdstandaard van mijn CX


Al maanden heb ik het probleem dat ik moeite heb om mijn CX, de ‘Rode Rakker’ op, maar vooral ook van de middenbok te krijgen. Ik weet het aan de gevorderde leeftijd, en de ouderdom die met de bekende gebreken komt. Maar misschien was het toch wat anders, en toen de zwarte CX een paar weken achter het huis stond werden op een mooie na-zomerdag de beide CX-en naast elkaar op de middenbok gezet. Beide met een Krauser kofferset, beide met een Rickman Polaris kuip, en dus zouden ze in theorie precies gelijk moeten staan.

En dat deden ze niet. Nu er een tweede naast stond was duidelijk te zien dat mijn CX een klein beetje naar links overhelde, en ook stond mijn CX iets lager op zijn voorpootjes. Dat laatste was een kwestie van vering, bedacht ik me, maar dat overhellen naar links? Dat was niet goed.

Van de zijkant werd ook gekeken, en daar was te zien dat de middenbok van mijn CX toch een flink stuk verder was doorgezakt na het middenpunt. Dat hield dan ook in dat de motor meer omhoog moest bewegen, voordat de middenbok weer zou inklappen. Misschien maar een halve centimeter, maar het blijft wel een machientje van ruim tweehonderd kilo.

... verder doorgezakt ...
... verder doorgezakt ...

Tijd om eens te kijken wat er met de ‘Rode Rakker” aan de hand was. Op mijn knieën zittend kon ik niets geks zien, maar toen ik eenmaal op mijn rug lag, met het hoofd bijna onder de CX, toen zag ik het wel, want er liep een scheur van bijna drie centimeter over de hoofdstandaard, beginnend in een gat waar mijn wijsvinger makkelijk doorheen gestoken kon worden. Ook was te zien dat de hoofdstandaard een beetje ingezakt was aan de linkerkant. Dat verklaarde dat de CX naar links overhelde, en het verklaarde ook dat de standaard verder doorzakte bij het opbokken.

... een gat ...
... een gat ...

De diagnose was gesteld, een ernstige verzwakking van de middenbok, zo erg dat deze vervangen moest worden. Een andere middenbok was nog wel aan te komen, maar hoe kreeg ik die oude middenbok eruit?

Het grootste deel van de volgende zondag werd besteed aan hameren, kloppen, kijken, mokeren en andere toepassingen van grof geweld. Maar nee, de as van de middenbok zat roestvast bevestigd aan de middenbok. Dat ging niet lukken.

Ik besloot om de erg grove middelen dan maar te gebruiken. Wie niet horen wil, die moet maar voelen. De middenbok zou er uit geslepen moeten worden, een klusje waar ik wel wat hulp bij kon gebruiken. En daarna zou een andere middenbok, met een flinke hoeveelheid kopervet, gemonteerd worden. En misschien moest ik wel een aantekening maken om eens in de drie of vier jaar de middenbok los te halen, schoon te maken, en met nieuw vet er weer in te zetten.

Dit zou me geen tweede keer overkomen! Maar voor dat ik aan een tweede keer kon denken moest wel de hoofdstandaard vervangen worden....





Terug naar de Motorpagina