Het had een week geduurd, maar op de 21ste kwam dan eindelijk de bestelde CDI
vervanger van Ignitech binnen. Nu had ik jaren terug al eens een Ignitech
geplaatst in een CX, en later nog een paar keer geassisteerd bij het klusje,
dus ik wist wat er te verwachten was.
|
In een snel vergelijk met de allereerste Ignitechs voor de CX was er wel het
een en ander verbeterd. Zo was er een extra twee-polige stekker toegevoegd
voor de ontstekingsspoelen. Het kwam voor dat, wanneer een Ignitech werd
aangesloten op een CX, en er geen belasting op de blauwe of witte draad
aanwezig was, dat deze spoelen dan doorbranden, waardoor er niet meer zonder
deze ontsteking gereden kon worden.
|
Ook was de aansluiting aan het boordnet van de CX gewijzigd. In het verleden
moest er een verbinding gemaakt worden op de zwarte draad van de CX, waarvoor
de draad naar de remlicht schakelaar gekozen werd. Soms met een kniptang, of
een clipje werd dan de voedingsspanning aangesloten. Op dit nieuwere model was
het eenvoudig een kwestie van stekker los, en daarna de nieuwe stekkers tussen
voegen. Simpel en eenvoudig.
|
... bedrading aangepast ...
|
Als je tenminste niet, zoals ik, de bedrading ter plekke hebt aangepast. Met
beschikbare plugjes en schuifjes werd een Ignitech aanpassing in elkaar
geflanst, waarna het kastje in de CX geplaatst kon worden. Het paste precies.
De stekkertjes werden volgens de meegeleverde beschrijving aangesloten, en
hoewel bij mijn CX de hoge spoel al defect was, werd toch ook de twee-polige
stekker voor blauw en wit aangesloten. Je weet maar nooit.
|
Testje: contact aan, startknop indrukken en de CX sprong onmiddellijk aan.
Binnenkort maar eens een testritje maken, en kijken hoe een en ander zich
gedraagt, op de snelweg of zo.....
|
|