Terug naar de Motorpagina


De plaatsing van een Ignitech in een CX500


Het had een week geduurd, maar op de 21ste kwam dan eindelijk de bestelde CDI vervanger van Ignitech binnen. Nu had ik jaren terug al eens een Ignitech geplaatst in een CX, en later nog een paar keer geassisteerd bij het klusje, dus ik wist wat er te verwachten was.

In een snel vergelijk met de allereerste Ignitechs voor de CX was er wel het een en ander verbeterd. Zo was er een extra twee-polige stekker toegevoegd voor de ontstekingsspoelen. Het kwam voor dat, wanneer een Ignitech werd aangesloten op een CX, en er geen belasting op de blauwe of witte draad aanwezig was, dat deze spoelen dan doorbranden, waardoor er niet meer zonder deze ontsteking gereden kon worden.

Ook was de aansluiting aan het boordnet van de CX gewijzigd. In het verleden moest er een verbinding gemaakt worden op de zwarte draad van de CX, waarvoor de draad naar de remlicht schakelaar gekozen werd. Soms met een kniptang, of een clipje werd dan de voedingsspanning aangesloten. Op dit nieuwere model was het eenvoudig een kwestie van stekker los, en daarna de nieuwe stekkers tussen voegen. Simpel en eenvoudig.

... bedrading aangepast ...
... bedrading aangepast ...

Als je tenminste niet, zoals ik, de bedrading ter plekke hebt aangepast. Met beschikbare plugjes en schuifjes werd een Ignitech aanpassing in elkaar geflanst, waarna het kastje in de CX geplaatst kon worden. Het paste precies. De stekkertjes werden volgens de meegeleverde beschrijving aangesloten, en hoewel bij mijn CX de hoge spoel al defect was, werd toch ook de twee-polige stekker voor blauw en wit aangesloten. Je weet maar nooit.

Testje: contact aan, startknop indrukken en de CX sprong onmiddellijk aan. Binnenkort maar eens een testritje maken, en kijken hoe een en ander zich gedraagt, op de snelweg of zo.....





Terug naar de Motorpagina