De Openingsrit van 2019 |
In de derde maand van het jaar is het dan weer zover: de motoren die bij de
belastingdienst in de overgangsregeling zitten mogen weer de weg op, na drie
maanden van stof vergaren in garages, opslagloodsen of min of meer stoffige
schuren. Maar, waar rijden we dan naar toe?
| |
Marcel, MAST op de site van de Dutch Honda CX V-twin club had wel een idee. Op
17 Maart, zo verscheen zijn aankondiging, zou hij een toertochtje rijden, en
wie wilde, kon mee. Helaas, ik wilde wel, maar wegens andere afspraken kon het
toch niet. Echter, de weergerichten voor die dag waren dermate slecht, dat op
het laatste moment de tocht 14 dagen werd uitgesteld, en dus naar de laatste
zondag van die maand, 31 maart. En dat paste nog wel in de reeds zo volle
agenda.
| |
... toertochtje ... | |
Die zondag morgen zag het weer er best redelijk uit, in elk geval voor eind
maart. De CX stond klaar, de accu was netjes bijgeladen, en er zat voldoende
benzine in de tank om in elk geval het allereerste stuk, tot aan de 'van der
Valk-Vianen' af te leggen. Niet al te ver daar vandaan zou een tankstation
moeten zitten, zodat ik de CX netjes kon aftanken voor het begin van de rit.
Helm op, handschoenen aan en toen werd de CX onder het canvas vandaan gehaald,
en gestart. Geen problemen.....
| |
Ik had, ondanks het feit dat mijn 'Rode Rakker' het hele jaar de weg op mocht,
nog niet zo heel erg veel gereden dit jaar, Winterstop, daar deed ik niet
echt aan, maar een pekelstop, of een gladde weg stop, dat wel, En ook regen
gaf de aanleiding om toch de motor maar te laten staan. Dus zo heel erg veel
snelweg had ik de laatste maanden niet onder de banden door de duwt. Maar ik
ging de A12 op, en na een paar minuten was het weer helemaal vertrouwd. Niet
teveel wind, maximum snelheid honderd kilometer per uur, rustigjes aan.
| |
Bij Maarn kreeg ik in de spiegels een koplamp in het zicht, een motor die net
iets sneller reed als ik. Gele koplamp, rode kuip, wit-achtige helm, het zo
best eens Frans kunnen wezen. Enkele kilometers verderop bleek het inderdaad
Frans te zijn. Ook hij was onderweg naar Vianen, en reed met me mee.
| |
Bij Lunetten werd de A12 verlaten, en de A27 naar het zuiden genomen, volgens
de TomTom de snelste route. Welnu, we zouden het wel zien. Nauwelijks waren we
ingevoegd op de A27, of een motorrijder kwam ons achterop. In tegenstelling
tot andere motoren bleef deze achter ons rijden, Ik bekeek het zo eens in de
spiegels. Het leek er op dat Henk 'Honkie Tonkie' zich bij ons had
aangesloten. Na de afrit kwam er een verkeerslicht waar we even moesten
wachten, en waar ik me even kon omdraaien. Inderdaad, Henk op zijn Custom reed
de laatste kilometers mee.
| |
Achter de TomTom aanrijdend reden we door Vianen heen. Rotonde, over een brug,
weer een rotonde en daar was al de verwachtte benzine pomp. Met de anderen
achter me aan reed ik de CX naar de pomp. En goed voorbeeld doet goed volgen.
Na het afrekenen bleek dat ook Frans toch maar even ging tanken. Maar hij niet
alleen. Erik met zijn GL, en een CX650 rijder stonden ook hun machine af te
tanken, om volgetankt aan het toerritje te kunnen beginnen.
| |
... volgetankt ... | |
Frans en ik reden ondertussen verder, de laatste paar honderd meter naar de
'van der Valk' toe. Maar waar was nou die ingang? Na wat heen en weer gedraai
kwamen we weer uit bij een slagboom. Hoe verder? Dat bleek simpel, want hoewel
er paaltjes stonden, was de ruimte tussen de paaltjes groot genoeg om mijn CX
door te laten. Jammer van die slagboom, maar een CX kon hij niet tegenhouden.
Ook Frans besloot tot deze simpele oplossing. En nadat er op het
parkeerterreintje nog net een plekje voor een auto was gevonden, werden de
twee motoren daar gezet, en dat was dat.
| |
Binnen vonden we Marcel en Henk, en even later kwamen ook Erik en de onbekende
motorrijder, die zich voorstelde als Ruben. Vlak daarna kwam ook KuipWillem
binnen. Wat nu?
| |
Het bleek een goed moment voor een kopje koffie, en terwijl we daar zaten
kwamen ook Brenda en Wim binnen. Dat waren de laatsten, en toen ook deze de
koffie en thee weggewerkt hadden, kon er aan de toerit begonnen worden.
| |
Buiten werden de diverse motoren weer opgezocht, en helmen opgezet en al die
handelingen verricht die de schijnbare chaos van het vertrek dienen te
omlijsten. Zelf had ik mijn jas al dichtgeknoopt toen ik besefte dat ik nog
iets uit de tas in de binnenzak moest doen, en daarna moest de camera nog
ergens ander gelegd worden....
| |
... schijnbare chaos ... | |
Eindelijk was iedereen klaar voor het vertrek. Ik hadf besloten om ergens
achteraan te gaan rijden. Het was een kleine groep, en ik had tenslotte de
route ook in de TomTom staan, mocht ik de rest kwijtraken. En al bij het
eerste verkeerslicht raakten Frans, die net voor me reed, en ik de rest kwijt.
Geen probleem,. Een paar minuten later reden we weer, en vonden snel genoeg
aansluiting bij de overige CX-ers. Verderop in Vianen was er weer een
verkeerslicht, en deze keer was ik de enige die achterbleef. Heel in de verte
zag ik Frans stoppen, nadat hij een rotonde driekwart had gedaan. Daar moet ik
ook langs, begreep ik.
| |
Niet veel later reden we over een dijk, het eerste stuk dijk van de dag, en
zeker niet het laatste. Plots stuurde Henk 'Honkie Tonkie' de CX naar de
zijkant, en stopte. Toch maar even vragen wat er aan de hand was. En toen
bleek dat Henk vergeten had om de helmband vast te maken, en dan heeft zo'n
helm niet veel nut, mocht je 'm nodig hebben.
| |
De rit over de dijkjes en dijken werd vervolgd, de aansluiting met het
hoofdgroepje was snel gevonden, en nu was het tijd om toch ook eens te kijken
naar de omgeving, waar bloesemende bomen langs de weg stonden en waar
springerige lammetjes genoten van deze vrij zachte dag. Ik moest niet al te
veel aandacht aan de kant van de weg besteden, want de weg zelf had af en toe
ook een lastige verrassing voor een motorfiets in petto. Een verrassing waar
ik helemaal niet blij van werd was wel de aanwezigheid van lengtescheuren en
uithollingen in het wegdek. En soms leek het wel of mijn CX-je ook een
springerig lammetjes was.
| |
Bij Everdingen was er even genoeg gedijkt, en via Diefdijk reden we op de
grens van Zuid-Holland en Gelderland naar Leerdam. Via een aantal rotondes
kwamen we aan de andere kant Leerdam weer uit, en wel boven op de Lingedijk,
vlak langs het gelijknamige riviertje. In een rustig tempo reden we langs
Kedichem, Arkel en Hoog-Blokland, waar we ondertussen al niet meer langs de
Linge, maar langs de Kromme Giessen reden. De dijk volgde de kromme Giessen
met nog meer bochten dan de rivier had.
| |
Na Giessen reden we op Wijngaarden af, en vandaar ging het verder over een weg
door het vlakke land, waar de wind nog even een zwakke poging deed om
hinderlijk te zijn. Wat wel hinderlijk was, was de bocht naar links, de
volgende dijk op. Die dijk was toch vrij druk, en het lukte niet om als één
groep de afslag te nemen. De eerst vijf motoren konden door, maar dat lukte
mij en Frans niet. Daarna kon ik wegrijden en, met een auto tussen ons in,
ging Frans als laatste de dijk op.
| |
Ergens liet de auto Frans voorgaan, en nog iets verder was de auto voor mij
ook verdwenen, naar links, een straat in. We waren weer allemaal bij elkaar.
Toch, ondanks het steeds beter worden we weer begon ik me toch wat
ongemakkelijk te voelen, want we waren nu een ruim uurtje aan het rijden en
langzaamaan begon ik een beetje trek te krijgen. Kennelijk stond mijn
innerlijke klok goed ingesteld, want een paar minuten later zwenkte Marcel de
motor een parkeerplek op, naast het restaurant 'De Krom' mooi gelegen aan de
oever van de Alblas, uitkijkend over het Hollandse polderlandschap, compleet
met molen.
| |
... een parkeerplek ... |
... Hollandse polder landschap ... |
Het bleek dat het eerste deel van de tocht er op zat. Tijd om bij te komen, de
eerste ervaringen uit te wisselen en een kopje koffie met iets erbij te doen.
Binnen werden we naar een grote ronde tafel geloodst, waar we met ons negenen
alle maal tegelijk konden plaatsnemen. En het bijkomende voordeel was dat de
helmen allemaal voor ons op die grote tafel konden liggen.
| |
... helmen op de tafel ... | |
En toen was daar die moeilijke keuze, de keuze tussen lekker eten, en de
weegschaal..... Maar de weegschaal stond ver weg, thuis, en het lekkere eten
was dichtbij.....
| |
... lekker eten ... | |
Aangesterkt en verkwikt begonnen we aan de laatste kilometers naar het
eindpunt. Via de N480 werd er naar Nieuw-Lekkerland gereden, en vandaar naar
rechts over de Lekdijk. Hier was het bekende 'harmonica-effect' voor de
laatste rijder eventjes merkbaar, te meer omdat ik de laatste rijder was. Maar
sinds het her-opstappen had ik al heel wat kilometertjes onder de bandjes
voelen doorschuiven, dus het kwam niet tot grote problemen. De zon scheen op
de lek, de dijk was ruim genoeg en het ging allemaal als een motorfiets.
| |
Het veer bij Bergstoep kwam precies op het juiste moment aan, en we konden
direct doorrijden de pont op. Even afstappen, even de benen strekken. Ook even
betalen, maar er zou toch een mannetje langs moeten komen? Niet betalen dus?
Maar dat was wel erg on-Hollands. Tegen de tijd dat de pont de overzijde van
de rivier bereikte werd er een mannetje zichtbaar. Zonder ook maar enig
vertoon van haast rekende hij bij de eerste motor af, en toen de tweede....
| |
... de pont op ... | |
Het duurde even, en de eerste auto's waren al weg gereden, toen de volgende
motorrijder mocht betalen. Auto's begonnen de pont op te rijden toen het
mannetje in alle rust bij Wim en Brenda kwam afrekenen. Ook zij mochten het
veer verlaten, en toen was er nog maar één, ik dus. Een paar tellen later
voegde ik me bij de anderen, en we konden verder.
| |
Verder ging het dan ook, over de Hoge Dijk in de richting van Schoonhoven. En
daar was er een kleine opbreking waardoor we iets om moesten rijden. Maar ach,
het ging allemaal goed, en langs de Vlist reden we de laatste kilometers dijk
van deze toerrit. In Haastrecht staken we de brug over de Hollandsche IJsel
over, en daar, bij restaurant 'Over de Brug' was het einde van de rit.
| |
... het einde van de rit ... | |
Heel even stond ik in tweestrijd. Nog even mee voor een bakkie, of toch maar
direct op huis aan. Het werd het laatste, en na een bedankje aan Marcel, en
een hartelijk afscheid van de mederijders vertrok ik. Eerst maar eens zien
waar 'huis' ergens lag.
| |
TomTom wist het antwoord, en leidde me over een ijselijk smal weggetje boven
op een iel dijkje via een haarspeldbocht naar een iets minder smal weggetje
langs een vaart naar Driebruggen, en vandaar naar Waarder, waar ik de oprit
naar de snelweg bijna mistte. Maar nu reed ik op de A12, op bekend terrein
eigenlijk. En nu kon ik ook even een beetje harder als 60 of 80. Even kijken
of dat nog ging....
| |
Het duurde toch nog het grootste deel van een uur voordat ik de CX op zijn
plekje achter het huis zette. Toerrit nummer 1 van 2019 was afgelopen. Wordt
vervolgd … ?
| |
|