Na de motorzegening te Grubbenvorst was ik naar huis gereden met een gek
probleempje aan de CX. Bij een inhaalactie, waarbij ik het gas stevig
opendraaide wilde de motor niet versnellen, maar was er wat gepruttel en
gesputter te horen. Het kon, volgens mij, alleen aan de carburateurs liggen.
Een berichtje werd op het forum van de Dutch Honda CX V-twin club geplaatst,
zo van: wie heeft er een idee?
|
Brinkcx had een idee, en MarcoBecker ook. Brinkcx vond het niet zo heel
verontrustend, maar, zo schreef hij, als je nou gewoon de stator doormeet, dan
weet je al wat meer. Marco Becker vertelde dat het of de stator, of de CDI was,
en mijn klacht omschrijving wees gewoon op een stator die defect aan het
raken was. Dat moest de oorzaak wezen. En dat zou slecht nieuws zijn......
|
Ik besloot om inderdaad eerst de boel te gaan doormeten. De meter werd te
voorschijn gehaald, en het zadel werd losgehaald. Daarna was het de beurt aan
de grote acht-polige stekker van de CDI. Maar wacht even, wat zag ik daar?
Niet alle draden die het stekkerblok ingingen zaten even 'diep' vast in de
stekker. En nadat de stekker was losgehaald van het contra-deel was het
duidelijk dat een pen vrijwel geen contact maakte met de tegenpool. Vastzetten,
en dan eerst maar eens kijken waar die draad voor dient.
|

... acht polige stekker ...
|
Omdat ik in de loop van de tijd heel wat tekeningen, schema's en foto's heb
verzameld was ik er al snel achter dat aansluiting nummer 6, de 'LH High speed
coil' was. En dat kon zomaar overeenkomen met de vreemde gedragingen van de
CX-motor, bij het veel gas geven.
|
Ik dacht er niet erg veel over na, en sloot de stekker weer aan, waarbij ik
bijzonder oplette of ook pennetje 6 weer goed in het stekkerblokje zat. Het
zadel werd geplaatst, en de multimeter opgeborgen. Vervolgens pakte ik mijn
motorspullen, de jas, laarzen en helm, en reed de CX naar de straat. Als dit
alles was, dan zou een proefritje dat bewijzen.
|
Nauwelijks een paar honderd meter verder was het me al duidelijk. De CX trok
weer als vanouds. Voor het mooi, en omdat het lekker weer was, werd er een wat
uitgebreider rondje van de maakt. Over de snelweg eerst, want daar mag je toch
wat sneller. De eerste paar keren gingen prima, maar toen was er plots
vermogens verlies. Daar wist ik wel raad op, en de benzine kraan werd op
'reserve' stand gezet, en klaar.
|
Na een tankbeurt werd er via de N224 terug naar huis gereden. Ook deze 80km
weg leende zich uitstekend voor wat testen. Af laten zakken tot zestig km/u,
dan gas erop, veel gas, en door tot boven de negentig. Geen probleem.....
|
Gewoon, een los stekkertje, dat was alles.
|
|