Terug naar de Motorpagina


Meten aan de Stator


Daar stond hij dan, de Rode Rakker, mijn CX die vele kilometers met mij had gedeeld, nu met ergens in zijn ingewanden een storing. Via het forum van de Dutch Honda CX V-twin club had ik al diverse steunbetuigingen en adviezen ontvangen, waaronder: stator doormeten.

Na de vorige dag samen naar huis gestrompeld te zijn leek met dat een goed idee, ook al had ik eigenwijs als dat ik ben, het idee eerder aan de kant geschoven. De multimeter werd er bij gehaald, een potloodje en een stukje papier opgescharreld en het zadel van de CX verwijderd.

Eerst de grote stekker maar, maar dat was net de vorige dag ook gedaan en daar verwachtte ik geen grote storingen of fouten. En die waren er ook niet. Daarna was de kleine stekker aan de beurt. Meetpen 1 op wit, meetpen 2 op groen, massa. De waarde van 387 ohm leek een beetje laag, maar het viel nog binnen de specificaties.

De volgende meting dan. Meetpen 1 op wit, en meetpen 2 op blauw. En de waarde van die ohmse meting waarde viel zo buiten alle verwachtingen dat ik het nog een keer deed, en daarna nog een keer. Maar het werd niet beter dan .004 ohm. En dat is vrijwel volledige sluiting van de spoel !!

... niet beter dan .004 ohm ...
... niet beter dan .004 ohm ...

Twee dagen later kon ik van een mede CX-er een Ignitech lenen, om het te proberen. Met de Ignitech die de ontstekingspuls anders opwekt, is was het probleem van knallen en ploffen direct opgelost. En dus werd er eind van de dag een Sparker DC-CDI -P2 besteld bij de firma Ignitech.

Over een paar dagen zou het apparaatje binnen zijn, en misschien zou mijn CX dan weer een stuk beter rijden.....





Terug naar de Motorpagina