Een testrit met een Deauville |
Het was woensdag, en de zon scheen, de wind was matig, en er stond een motor
achter het huis. Dus, waarom niet? Ik was er grotendeels van overtuigd dat de
Ignitech, die nu onder het zadel lag, de problemen met ploffen en inhouden had
opgelost, maar het was een goed excuus om op de motor te stappen, zogenaamd
voor een test, maar dat was alleen maar een goede smoes.
| |
Wat wel een beetje uitgeprobeerd moest worden wat de nieuwe TomTom. Het ding
kon alles wat de oude TomTom kon, en daarnaast nog veel meer. Meer het
gebruiken van al die extra functies , die dan ook nog op een andere, en naar
mijn mening onlogische plek zaten verstopt, dat was wat anders. Dus TomTom
aangesloten, telefoon aangesloten, helm op, en daar ging ik.
| |
Waar naar toe, was de vraag. Ik zou wel zien, eerst Ede uit en dan... Dan is
er de A12, maar nee, de A30 dan maar. Met een rustig vaartje schoof ik door
het verkeer heen. De spits was allang voorbij en dus was het rustig. Afslag
Lunteren werd gevolgd door de afslag Barneveld, en dat gaf me een ideetje. Zou
ik misschien...
| |
Sinds jaar en dag is op industrieterrein 'De Valk' in Barneveld motorhuis 'De
Valkenier' te vinden. Een Suzuki specialist. Maar natuurlijk hebben ze ook
andere motoren, en zeker als het gaat om tweedehands motoren. En bij een losse
zoektocht op internet had ik gezien dat daar, bij 'De Valkenier' een heel erg
mooie Honda Deauville NT650 uit 2004 stond. Nou ben ik niet erg druk op zoek
naar een andere motor, hoewel de storinkjes en uitdagingen aan mijn CX me meer
grijze haren bezorgen als me lief is, maar een Deauville staat wel hoog op
mijn 'short list' als het gaat over een eventuele mogelijke vervanging van
mijn Rode Rakker. Toch even kijken....
| |
Ondanks dat 'De Valkenier' erg veel verschillende motoren, nieuw en
tweedehands had staan, kon ik de gezochte Deauville snel vinden. Mooi, rood,
glimmend met naar mijn mening slechts twee minpuntjes: de prijs was wat aan de
hoge kant voor de beschikbare beurs, en het windscherm was wat aan de lage
kant voor mij, gewend als ik was aan de riante Polariskuip.
| |
... de gezochte Deauville... | |
De toegeschoten verkoper vond het best dat ik even ging proefzitten, en ja,
het zat gewoon erg lekker. Het bleek dat er een extra comfortabel zadel op
deze 650 zat. Fijn om te weten, maar, vroeg ik me af, hoe is dat als je niet
in een winkel op de motor zit, maar onderweg, tijdens het rijden? Er was
natuurlijk maar een manier om daar achter te komen.
| |
Maar zou dat kunnen? Ik vertelde dat ik best een ritje wilde maken, maar ook
dat de kans erg klein was dat ik deze motor zou kopen. Geen probleem, een
klein proefritje kan altijd, werd er gezegt. En terwijl de motor nog snel even
nagekeken werd en van een redelijke hoeveelheid benzine werd voorzien, vulde
ik de benodigde papieren in. Bij de motor werd een korte uitleg gegeven van
wat waar zat. Het grootste verschil zat in de bediening van de knipperlichten,
net even anders als bij een CX.
| |
Met een grote grijns, en een opgetogen gevoel reed ik weg bij 'De Valkenier'.
Eerst maar even binnendoor, om te wennen aan de andere, veel soepeler motor.
Al snel had ik in de gaten dat de remmen van deze Honda van duidelijk andere
kwaliteit waren dan de remmen van mijn CX-je. Bij deze motor betekende remmen
ook écht remmen !
| |
In Lunteren werd gekozen voor de Meulunterseweg. Een binnendoor weg waar op
sommige stukken niet harder dan 60km/u gereden mag worden. Goed om bochtjes
uit te proberen ook. Maar ik was vergeten dat er niet al te veel zijwegen zijn
op die weg. En ook had ik niet de beschikking over mijn TomTom, al dan niet met
simpele bediening en juiste kaarten. Gek hoe snel een mens daar op gaat
vertrouwen.
| |
De weg volgend kwam ik in De Valk, en even later in Wekerom. Heel even kreeg
ik de neiging om langs Ede te rijden, langs huis, zo van: kijk eens wat ik nu
bij me heb. Maar ik had afgesproken dat ik binnen een uur terug in Barneveld
zou zijn, dus dat ging niet door.
| |
In Barneveld parkeerde ik de Deauville naast mijn CX, en werd een afsluitend
praatje met de verkoper gehouden. En daarna moest ik toch weer op mijn
vertrouwde CX stappen. Ook niet ongemakkelijk, maar ik merkte wel dat de zit
positie van de Deauville net iets beter was dan de zithouding van de CX. Ook
was de CX anders dan die Deauville, hoewel een hoop dingen direct vertrouwd
aanvoelden. | |
... naast de CX ... | |
Het was in elk geval wel een prettige ervaring, dat ritje op een
Deauville NT650 | |
|