Terug naar de Technische pagina


CDI : Spoelen, pennen, kleuren en waarden


De CDI, prachtig stukje analoge techniek, waar meer onzin dan zin over geschreven is. En misschien valt dit ook wel onder onzin....
Waar gaat het om? Wel, het ene schema gaat uit van de draadkleuren, een ander van de pen nummers, een derde zegt dat je moet meten op die of die spoel. En natuurlijk zit je, volgen de bekende wet van Murphy, altijd met een verkeerde lijst voor je neus. En dan ben je weer een tijd aan het zoeken om lijst A te vertalen naar lijst B.

En dat was ik zat....

Daarom een tabelletje, met pennummers, draadkleuren, spoelnamen en weerstandswaarden.

Pen Draadkleur Spoelnaam Meet vanaf pen Weerstand
1
Lichtblauw RH Low speed
5
95-116
2
Lichtblauw/RoodRH High speed
5
81-99
3
Lichtblauw/Wit LH Advanced Pulsor
5
185-225
4
Oranje LH Low speed
5
95-116
5
Groen Massa
-
n.v.t
6
Oranje/Rood LH High speed
5
81-99
7
Oranje/Wit RH Advanced Pulsor
5
185-225
8
Blauw Source coil High Speed
9
77-95
 
 Volgens het Honda FSM zijn er twee typen CDI, en ook twee typen Stator, elk met een eigen waarde voor 9-5. (a) Lijkt het meest gebruikt te zijn.*
9(a)
Wit Source coil Low Speed
5
387-473
9(b)
Wit Source coil Low Speed
5
315-385
(* met dank aan Frans)


En voor degene die graag naar fraaie plaatjes kijken heb ik de onderstaande afbeeldinge ergens van het internet gehaald. Ik weet alleen niet meer waar....


... cx500info-stator-infopic ...
... cx500info-stator-infopic ...

... statortest1 ...
... statortest1 ...



Wat in de technische pagina's beschreven staat hoeft niet altijd de enige manier, werkwijze, of zelfs juiste opvatting te zijn. Ook de schrijver van deze pagina's heeft zijn beperkingen, en kan nog veel leren van en over de CX500 en aanverwante motoren.
Pas toe wat je kunt gebruiken, maar gebruik vooral je gezonde verstand. De schrijver van deze pagina's kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mislukkingen, storingen, fouten of domme pech.
Terug naar de Technische pagina