Type | CX 500 (z) |
Frame Nummer | 2028078 |
Km stand aanschaf | 04858 |
Jaar | 1977 - 1979 |
Motor | Watergekoelde V-twin viertakt |
Aantal CC | 496cc |
Compressieverhouding | 10:1 |
Boring/Slag | 78mm/52mm |
Klepspeling in/uit | 0.02mm / 0.10mm |
Remmen voor/achter | Dubbel schijf / Trommel |
Vermogen | 50pk/37Kw |
De HONDA CX 500 werd in 1977 door motorfabrikant Honda geïntroduceerd.
Vanwege gelijkenis met de motoren van Moto Guzzi werd er soms gesproken van een
imitatie-italiaan.
De CX-500 had een als dwarse V opgestelde twee-cilinder motor, met een totale inhoud van 496 cc, wat een totaal vermogen opleverde van 50pk/37Kw. Met een totaal gewicht van meer dan 200 kg waren de dubbele schijfremmen voor geen overbodige luxe. In de eerste modellen werd dit aangevuld met een trommelrem achter, die in sommige van de latere modellen werd vervangen door een enkele schijfrem. Naast de dwarse V-twin was het voornaamste kenmerk van de motor de cardan aandrijving en de vloeistofkoeling. In de loop der jaren heeft het model een groot aantal veranderingen ondergaan. Er is een Custom model, een Turbo, een SilverWing en nog veel meer op de markt gekomen. Ook werden er 400cc en 650cc CX en GL modellen geproduceert. Kijk ook eens in het modellen overzicht van de Dutch Honda CX-V club. | |
Mijn CX is van Oktober 1979. Daarmee is hij nog lang niet de oudste nog in
Nederland rondrijdende CX. Er zijn CX-en uit het eerste kwartaal van 1978
die nog vrolijk hun rondjes draaien. De motor is aangeschaft op 31 Juni
2006. Het kenteken van mijn motor is MB-22-KS. | |
Het lijkt me interessant om in contact te komen met mensen die iets
meer weten over deze motor.
|