Terug naar de Motorpagina


Mijn CX historie


Wanneer je een CX aanschaft is het gevaar groot dat er een tweede komt, of een derde. Er zijn er ook die meer dan acht of negen CX-achtigen op hun naam hebben staan. Natuurlijk valt onder de noemer CX ook de GL500 en de GL650, die ook het bekende dwarsgeplaatste V-Twin blok hebben.

En ja, ook bij mij is het CX-virus toegeslagen. In de ruim twaalf jaar sinds ik heropstapper ben zijn er meerdere CX-en gepasseerd. En het waren allemaal CX-en van het type z, A of B ...

Hieronder volgt een kort overzicht.

nummer 1
Deze rode CX was in eerste instantie bedoelt om gewoon, zonder veel problemen, een vakantie lang mee rond te rijden. Met de CX kwam ook de CX-club, met nieuwe gezichten en nieuwe vrienden. Het verkopen werd eventjes uitgesteld. Kleine reparaties, grotere reparaties en hele grote reparaties werden soms zelf, maar veel vaker met CX-ers uitgevoerd. Koffers werden toegevoegd, een windscherm, en later een Polariskuip. De stator werd vervangen, een andere achterbrug geplaats en nieuwe banden aangeschaft. Toertochten en treffens werden gereden, en aan verkopen werd niet meer gedacht. Wat begon als een motor voor een paar maanden vakantie is nu DE motor.....

nummer 2
Nadat gebleken was dat mijn rode CX ernstige stator problemen had, had ik twee keuzes: 1-repareren, 2-Een andere CX. Op dat moment leek het alsof een andere CX al mijn problemen zou oplossen. Zodoende kwam er een blauwe CX in de plaats van de weigerende rode. Banden en koffers werden omgezet en ik reed een tijdje met deze blauwe CX rond. Maar toch, hij was het niet. Nadat de rode CX was gerepareerd werd de blauwe doorverkocht aan een CX-er die er wel veel plezier aan beleefde.

nummer 3
Theo J. gaf een CX weg, hij had er zoveel staan, dat hij er wel een kon missen. Ik mocht deze CX op mijn naam schrijven. En amper een paar dagen later kreeg mijn eigen CX weer kuren. Ook nu werden de koffers en het kofferrek omgebouwd, en zo kon ik toch naar het treffen te SJK. Vervolgens werden er vijf dagen Frankrijk aan vast geknoopt, in mijn tweede poging om Santiago te bereiken.
Deze CX had het bekende hoge toeren probleem, en draaide met moeite de 5500 tpm. Een Ignitech CDI loste dat probleem op, en de motor was weer helemaal in orde. Een paar maanden later, nadat de storing aan mijn eigen CX was verholpen, kwam er een noodkreet van P. Zijn CX had het begeven, en of er nog iemand een betrouwbare motor te koop wist. Zo vertrok ook deze CX weer uit Ede....

nummer 4
Deze stoere, hoewel wat roestige CX stond te koop. En ik zocht een projectje. Dus dat kwam goed uit. De verkoper vertelde dat de carburateurs vuil waren en dat de CX daarom erg slecht liep. Later bleek dat er een bougie scheef in het bougiegat gedraaid was. Na een kopwissel liep de CX als een, zij het zeer roestig, zonnetje.
De CX werd uitgerust met een witte polaris kuip, die later vervangen werd door een complete set beplating in het rood, tank, achterkant, zijschilden en een bijbehorende rode Vetter kuip. Helaas bleek de nieuwe rode tank erg vuil van binnen. Toen was er wel een groot probleem met de carburateurs. Het probleem werd opgelost, maar de lol was er in feite af en de CX werd verkocht.
nummer 5
'Jij rijdt toch graag CX. Wil je er nog eentje hebben?' vroeg H. Ja, was mijn antwoord, maar, wat mankeerd er aan?' Kennelijk mankeerde er niets aan, dus een paar dagen later stond er een blauwe CX naast het huis. Toch maar kijken of er misschien toch wel wat aan mankeerd. En dat viel toch wel wat tegen. Het blok liep mooi, maar de vijfde versnelling maakte veel kabaal. De uitlaten bleken beide doorgeroest ter hoogte van de balanspot, die ook niet goed meer was. Daarnaast was er een voorpoot een heel klein beetje gebogen. Nee, dat werd teveel. De CX werd doorgegeven aan iemand die dergelijke uitdagingen wel vaker had gedaan.

nummer 6
Deze fraaie zwarte CX werd op een stamtafel-avond aangeboden door iemand die het niet meer zag zitten om de motor weer rijdend te maken. Maar wegdoen, om dan als CafeRacer verzaagd te worden, dat zag hij ook liever niet gebeuren.
Het grootste probleem van deze motor was de verbrandde bedrading van de kuip. Net een leuk klusje voor mij, daar zou ik wel een paar weken zoet mee zijn. Maar dat viel tegen, binnen een dag was de CX weer elektrich gezond. Nadat de elektra hersteld was kwamen de kosten van het verdere wegklaar maken toch boven het berekende en beschikbare budget uit, voornamelijk vanwege een set nieuwe banden en nieuwe remleidingen.
De CX ging weg, naar een deelnemer aan de 500 Euro Challenge, editie 2019.





Terug naar de Motorpagina