Plaatsing van een Ignitech CDIEen stappenplan |
Wat hebben we nodig: Materiaal: - een Ignitech DC-CDI-P2 ontsteking - een enkel kroonsteentje Gereedschap: - ring- of steeksleutel 12 - kniptang - fitting schroevendraaier Plaatsen van de Ignitech DC-CDI-P2
Het testen:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plaatsing van een Ignitech CDIWaarom een 'Ignitech' |
Nu de bijna onverwoestbare CX500 meer dan 30 jaar oud is, wil er wel
eens, zo heel af en toe, een foutje aan het licht komen. Voor de meeste
oplossingen kun je gewoon terecht op de website van de
de Dutch Honda CX-500 club,
en daar word je met raad en soms met daad bijgestaan in het weer
opknappen van je CX-je.
| |
Één van de dingen die na 30 jaar toch wat vaker optreden is een fout
in de stator. Het laden gaat goed, het starten blijft goed tot redelijk,
maar de top-snelheid is er uit. Zodra je de snelweg oprijdt, en lekker
doortrekt merk je het. Sneller dan 100-110 gaat het niet en de top is
kennelijk bereikt bij 5500tpm.
Wat is er aan de hand? Een beetje techniek In de motor zit een dynamo. Deze bestaat uit een draaiend deel, en een vast deel. Het vaste deel noemen we de stator, het draaiende deel de rotor. De rotor zit vast aan de krukas, en bevat magneten. Het stator is in het achterdeksel gemonteerd, en bestaat uit een aantal spoelen. De meeste spoelen zorgen voor de stroom die de accu oplaad, maar er zijn ook twee spoeltjes die spanning aan de CDI geven. Deze spanning wordt door de CDI omgezet in een ontsteekspanning die via de bobines voldoende vermogen leveren om het gasmengsel in de cilinders te ontsteken. | |
Door de veroudering van de isolatielaag op de koperdraad van de
ontstekings-spoelen van de stator kan het voorkomen dat gedeelten van
de koperwindingen onderling kortsluiting maken. Hierdoor neemt de
door de spoel opgewekte spanning af. Ook kan het voorkomen dat er
een slechte verbinding met de massa van de motor is, waardoor een
hogere weerstand ontstaat, waardoor beide spoelen niet meer juist
functioneren. De meest voorkomende storing is een te lage spanning op de blauwe draad. De Blauwe draad geeft de spanning van de 'hoge-snelheid-spoel' door aan de CDI, terwijl de witte draad de spanning van de 'lage-snelheid-spoel' naar de CDI brengt. De CDI, uit het analoge tijdperk, schakeld in de buurt van de beruchtte 5500tpm om van 'lage spoel' naar 'hoge spoel', oftewel van de spanning op de witte draad naar de spanning op de blauwe draad. Als de spanning te laag wordt zal de CDI niet meer juist kunnen werken. Indien van de twee ontsteek spoelen alleen de hoge-snelheidsspoel defect is, kan eventueel een tijdelijke White Wire Fix worden uitgevoerd. Als de lage spoel een defect vertoond zal de motor moeilijker starten. Een juiste diagnose is niet altijd mogelijk, maar het doormeten van het stekkerblok onder het zadel kan een indicatie van de oorzaak geven. | |
Vroeger moest, als de motor slecht liep, en niet boven de 5500 tpm uitkwam,
de stator vervangen worden. Een arbeidsintensief karwei, waarbij niet
alleen voor de stator, maar ook voor diverse pakkingen en keerringen
een flink totaal bedrag moet worden neergeteld.
| |
Maar het kan anders. De Tsjechische firma Ignitech heeft CDI ontstekers
ontwikkeld voor diverse motoren. Ook voor de CX500 is er een model,
de DC-CDI-P2. Deze ontstekings-eenheid werkt anders dan de originele
Honda CDI. De Honda CDI heeft de opgewekte spanningen van de "blauw"
en "wit" spoelen uit de stator nodig, de Ignitech CDI bouwt de
ontsteekspanning op met behulp van de 12 volt boordspanning. Hierdoor
vervalt de noodzaak om bij stator falen het blok er onderuit te halen,
het geheel open te maken, de stator te vervangen en alles weer in
elkaar te schroeven.
| |
De door Ignitech gevolgde handelswijze heeft, naast het grote
voordeel dat het blok niet open hoeft ook een klein nadeel. Als de
stroom uitvalt, door een defecte hoofdzekering of een slecht contact in
het contactslot, dan het je een proble... euh, ik bedoel een uitdaging.
| |
Bij een 'oer' CX of een A of B model met CDI heb je bij stroomuitval, zolang je rijdt,
geen grote zorgen. De motor blijft wel draaien, maar licht,
knipperlicht, accu laden en al het electrische werk doet het niet
meer. Stopt de motor, dan start hij ook niet meer, want de startmotor
werkt ook niet meer.
| |
Bij een CX met een "Ignitech CDI" zijn je zorgen bij stroomuitval wat
groter. Ineens doet je ontsteking het niet meer. Geen probleem als
je in je schuurtje of garage staat, maar wel als je net met 120 km/u
aan het inhalen bent op de snelweg. Kun je het je voorstellen? In de
vijfde versnelling, meer dan 6000 tp/m en dan ineens, geen
ontsteking....... Net of je de 'kill-switch' per ongeluk omzet.
| |
Maar goed, waar het om gaat is dat de Ignitech DC-CDI-P2 prima
ingezet kan worden als een vervanging van de originele CDI, in het
geval dat de CX last krijgt van het bekende stator-falen bij 5500 tpm.
Het apparaat is niet echt goedkoop, maar het kost zeker minder dan
een nieuwe stator, nieuwe pakkingen, keerringen, verse olie etc.
Het apparaatje is eenvoudig te installeren. Naast de bijgeleverde
handleiding is er ook in het eerste gedeelte van deze web-pagina een
korte instructie beschikbaar.
Maar omdat iedereen eerst de instructie wil, en daarna het misschien nog het verklarende praatje gaat lezen......... | |
LET OP! Bij de eerdere modellen van de Ignitech ontbraken de dubbele blauwe draden vanaf de Ignitech die aan de blauwe en witte draad vande CX aangesloten moesten worden. Het kan voorkomen, wanneer deze draden niet worden aangesloten of geheel ontbreken, dat de beide spoelen, die op de stator aanwezig zijn voor het opwekken van de "hoge-snelheid" en de "lage-snelheid" ontsteekspanning doorbranden omdat het opgewekte vermogen geen afnemer kan vinden. De oudere Ignitech ontstekingen hadden hiervoor geen oplossing. In de nieuwere modellen Ignitech ontstekingen is dit opgelost. Uiterlijk is dit te zien aan twee blauwe draden met een twee-polige stekker. Bij de eerdere modellen kon, na het plaatsen van een Ignitech en het doorbranden van de beide spoelen, niet meer teruggebouwd worden naar de standaard Honda CDI. Wanneer de nieuwere modellen juist aangesloten zijn, blijft het mogelijk om een originele Honda CDI terug te plaatsen. | |
|
Pas toe wat je kunt gebruiken, maar gebruik vooral je gezonde verstand. De schrijver van deze pagina's kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mislukkingen, storingen, fouten of domme pech. |