Het is een mooi stukje techniek, het schakelgedeelte van het Honda CX500
contactslot. Maar hoe werk het nou eigenlijk.
|
Van het schema komen we weinig meer te weten dan dat er zes draden op uitkomen.
|
Naam |
Draadkleur |
Omschrijving |
BATT | Rood | vanaf de accu |
IGN1 | Zwart | 12 volt na contactslot |
IGN2 | Zwart-Wit | verbonden aan de CDI |
TL1 | Bruin-Wit | achterlicht |
TL2 | Bruin | nogmaals achterlicht |
E | Groen | Aarde / Massa |
|
Het schema geeft me ook de drie schakelstanden van het slot: OFF,
ON en Parkeer, met de daarbij behorende aansluitingen.
|
|
E |
IGN2 |
BAT |
IGN1 |
TL1 |
TL2 |
OFF |
U |
|
|
|
|
ON |
|
|
A1 |
A2 |
|
P |
P1 |
P2 |
|
|
P2 |
|
Okee, maar hoe werkt dat nou?
|
Dingen uit elkaar halen om te zien hoe ze in elkaar steken is natuurlijk aan
de ene kant de beste manier, maar aan de andere kant een slechte manier om met
spullen om te gaan. Toch wordt het slot uit elkaar gehaald. Dat kan het beste
door de sleutel op "ON" te zetten, en daarna de plastic lipjes van de onderkap
in het sleutel huis te drukken.
|
Als het is gelukt de plastic onderkap te verwijderen komt meestal ook het
schakelgedeelte los. Dat schakelgedeelte bestaat uit een zwarte onderplaat,
waar de messing contacten aan vast geklonken zijn, en een witte, van twee
kogeltjes voorziene, bovenkant.
|
Wanneer we die bovenkant verwijderen valt alles uit elkaar, dus we letten erop
dat het zwarte gedeelte boven ligt, en het witte gedeelte onder, voordat we
voorzichtig de boven- en onderkant van het schakelgedeelte uit elkaar halen.
|
In de witte kap zijn nu twee koperen schakelplaatjes zichtbaar. De eerste is
T-vormig, maar met een heel korte 'steel', de tweede is meer vierkant. Beide
schakelplaatjes hebben drie puntjes, de contactpunten. Het kost wat
uitzoekerij, maar één van de puntjes op het vierkante plaatje is alleen maar
een steuntje, en heeft geen schakelende functie.
|
De contacten waar de connector mee aangesloten wordt hebben, wanneer we ernaar
kijken met het slot 'overeind' de volgende aansluitingen:
|
  |
1 |
2 |
3 |
Bovenste rij |
Naam |
TL2 |
IGN2 |
TL1 |
Draadkleur |
Bruin-Wit |
Zwart-Wit |
Bruin |
Onderste rij |
Naam |
IGN1 |
BATT |
E |
Draadkleur |
Zwart |
Rood |
Groen |
|
Binnen op de schakelplaat ziet een en ander er heel anders uit. En
als we daar dan de betreffende draadkleuren aan toevoegen krijgen we een
kleurrijk schema:
|
... een kleurrijk schema ...
|
Wanneer we daar nu schematisch de schakelplaatjes overheen projecteren wordt
het langzamerhand duidelijk hoe dat schakelgedeelte van het slot nu werkt. Er
zijn twee groepen contacten. De ene groep bestaat uit IGN1/Batt/TL2 en de
andere groep bestaat uit TL1/IGN2/E
|
... schakelplaatjes overheen projecteren ...
|
In de 'OFF' stand, in het schema met grijs aangegeven, maakt van de
twee functionele contacten van het vierkante
plaatje er één contact met het IGN1-contact, en de andere is nergens mee
verbonden. Het stompe-T contact maakt verbinding met IGN2 en E, daarmee de CDI
aan massa leggend.
|
Bij de 'ON' stand, de blauwe lijnen in het schema, is er iets meer aan de hand. Het vierkante plaatje verbind
nu BATT en IGN1 met elkaar. De 'arm' van de stompe-T verbind TL1 en TL2, en
het derde punt, aan de korte 'steel', wordt nu niet gebruikt.
|
Tenslotte is er de 'P' stand, met de oranje lijnen, waarbij de twee contacten van het vierkante
plaatje een rechtstreekse verbinding maken tussen de accu aansluiting Batt, en de
achterlicht aansluiting TL2. De stompe poot van het T-contact maakt nu
verbinding met de E, en dat is de massa, en één arm van de T is nu verbonden
met IGN2. Hierdoor wordt de CDI aan massa gelegd. De andere arm is nu
nergens mee verbonden.
|
Het zit best wel slim in elkaar, zo'n oud slot..........
|
Toch ook maar eens uitzoeken hoe het een-en-ander nu eigenlijk schakelt.
En als ik dat achter/onder/bij elkaar zet, dan komt er een schema uit
waarbij het slot bestaat uit een drievoudige drie-standen schakelaar. En
dan lijkt het plotseling weer heel simpel........
|
... drievoudige drie-standen schakelaar ...
|
|