De "White Wire Fix" |
Wat is dat nou weer, een witte draad reparatie. Is het een manier om een
witte draad te repareren of toch niet?
Op onze geliefde Honda CX500 kan het gebeuren dat, na een jaar of twintig, vijfentwintig trouwe dienst, op een slechte dag de motor niet meer lekker, of zelfs helemaal niet meer boven de 5500tpm uit gaat komen. Bij het optrekken is er niet zo veel van te merken, maar hoger op de kilometerteller en hoger in de versnellingen, en vooral hoger in de toeren, komt er toch een moment dat je denkt "verhip, hij wil niet meer". Wat je ook doet om sneller te gaan, het blok van de CX blijft ergens rond de 5500tpm hangen en wil niet sneller draaien, hoe je ook met de gashandel speelt. Tijd om de stator te vervangen (bij CDI modellen). Want dit is een duidelijk teken van stator-falen. De stator levert, naast de spanning voor het laden van de accu en dergelijke zaken, ook twee verschillende ontsteekspanningen die gebruikt worden door de CDI. Deze twee spanningen zijn onder normale omstandigheden 90 volt en 100 volt, en komen via twee draden, resp. een witte en een blauwe, uit de stator, en gaan naar de CDI. De CDI, een knap stukje analoge techniek, schakelt ergens rond die 5500tpm over van spannings-bron (om het zo maar even te noemen). Wordt tot aan de 5500tpm de ontsteek spanning geleverd door de witte draad waar 90 volt op staat, vanaf ongeveer 5500tpm wordt de ontsteekspanning van de blauwe draad afgenomen, waar 100 volt opstaat. | |
Het is deze 100 volt spanning die niet meer opgewekt wordt door de stator,
waardoor de CDI niet de 'volgende trap' in het ontstekings-patroon kan
uitvoeren. Als dat achter het huis, of in je garage gebeurt, kun je rustig
wat lelijke woorden mompelen, en op zoek gaan naar de juiste onderdelen
om de zaak te repareren. Anders wordt het, wanneer je net op de motor onderweg bent naar een sollicitatiegesprek, of je bent in de Schotse hooglanden op vakantie en moet toch langzamerhand eens terug. De topsnelheid is eruit, vanwege het ontbreken van een hoge ontsteekspanning. Maar is die hogere spanning eigenlijk wel nodig? Ja, anders zou het er niet in gemaakt zijn. De hogere spanning levert een beter 'ontstekingsbeeld' bij hogere toeren. Nee, want we kunnen een noodreparatie uitvoeren vanaf de nog werkende lagere spanning, die door de witte draad wordt geleverd. Let op, een NOOD-reparatie. Er zijn gevallen bekend van mensen die vanuit een verkeerde zuinigheid, of onachtzaamheid bleven rijden met deze noodoplossing. Dit is af te raden, want ook de ontstekingsspanning op de witte draad kan afnemen. En dan heb je, midden in de Pyreneën, of ergens op de terugweg uit het treffen te Vechta helemaal niets meer over. De noodreparatie is de in CX kringen bekende "White Wire Fix". Hoe gaat dit in zijn werk? Het is, zoals de meeste dingen die je even moet weten, niet moeilijk. Verwijder het zadel. Zoek dan de blauwe en witte draden op, die samen in een stekkerje zitten. Knip of snij de van de stator komende blauwe draad door, en verwijder daar vlak naast op de witte draad een stukje isolatie materiaal. Haal ook het isolatie materiaal van het uiteinde van het stuk blauwe draad dat naar de CDI verder gaat, en verbind dat uiteinde aan het zojuist van isolatie ontdane stuk op de witte draad. Zorg dat de blank-gemaakte delen van de draden geen contact kunnen maken met het omringende metaal, en plaats het zadel weer terug. En zo is het weer tijdelijk gefixt. | |
Schematische voorstelling van de "White Wire Fix" | |
De ontstane situatie is nu zo, dat de blauwe draad vanaf de stator
los ligt, en er op de witte draad vanaf de stator een aftakking naar
blauw is gemaakt, die ook de CDI ingaat.
De lagere ontsteekspanning neemt nu de taak van de hogere spanning over, totdat we tijd hebben om de stator te wisselen, of een andere type CDI in te bouwen (ignitech). Maar, zo zul je zeggen, als ik geen ontsteekspanning op de lage spanning heb, de witte draad dus, kan ik dan niet een "Blue Wire Fix" uitvoeren?. Nee, dat kan nou net niet. Want de analoge circuits van de CDI zijn er niet op berekend om de net iets hogere spanning vanaf de blauwe draad aan te kunnen. Met als een vrijwel zeker resultaat: het zachtjes overlijden van je CDI. Of misschien wel met een luide knal, dat kan natuurlijk ook. Maar stuk gaat 'ie, zoveel is zeker. | |
Je kunt eventueel een stukje draad ergens in een vakje of onder het zadel
op je motor meenemen, wat al helemaal klaar is om met de minst mogelijke
moeite toch een "White Wire Fix" te maken. De benodigdheden zijn een
stukje draad (bij voorkeur wit) twee 'male' connectoren en 1 'female'
connector. Aan het einde van de draad plaats je de twee 'male' connectoren,
dan doe je de draad dubbel, strip je daar de isolatie van de draad af en
op het vouw-punt plaats je de 'female' connector.
Een direct-klaar "White Wire Fix" in de hoop dat je hem nooit nodig hebt.
| |
... een direct-klaar "White Wire Fix" ... | |
| |
|
Pas toe wat je kunt gebruiken, maar gebruik vooral je gezonde verstand. De schrijver van deze pagina's kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mislukkingen, storingen, fouten of domme pech. |